3Meisje met de rode volgend jaar komt ze echt 5 Armoede door onbekendheid Kaartverkoop goed op gang Op folders en affiches, in stations, in vele advertenties van de Rabobank en het Mauritshuis, bepaalt zij het beeld van de unieke overzichtsten toonstelling van Johannes Vermeer (1632-1675). Nu in Washington, vol gend voorjaar in Den Haag. In al haar spontaniteit is de dame met de prach tige veren hoed hard op weg 'De melkmeid'als meest bekende werk van Vermeer te verdringen. Het 'Meisje met de rode hoed', dat door velen wordt bewonderd om haar in timiteit en directheid, heeft zelfs voor Ver meers begrippen een tamelijk klein for maat (22,8 x 18 cm). Verhoudingsgewijs komt het meisje groot over doordat zij dicht op het beeldvlak is geplaatst. Ze legt haar elleboog op de leuning van haar stoel en draait zich om, waarbij ze zich direct tot de toeschouwer lijkt te wenden, haar mond half open, een vonk van verwach ting in haar ogen. Ondanks grote overeen- Arm als een kerkrat werd Vermeer in 1675 in de Oude Kerk in Delft begraven.Zijn schilderijen brachten hem noch roem noch rijkdom. Zo bracht in 1695 'Het Straatje'bij een verkoping f 72,50 op, wat ook voor die tijd weinig was. Het 'Gezicht op Delft'haalde tweehonderd gulden, voor een doek van die grootte een schijntje. Vermeer was een plaatselijke grootheid zoals er vele anderen waren. Honderd jaar na zijn dood was zijn oeuvre ook nog eens geheel in privé-bezit, dus verborgen. Vermeer had nooit opdrach ten voor openbare ruimten gekregen. Hij maakte nooit etsen of studies, en doordat zijn werk zo verscholen was, kwam geen en kele graveur op het idee om reprodukties te maken. En bovendien was de naam Vermeer voor een schilder in de 17de eeuw bijna al gemeen: alleen al in Haarlem hebben drie andere schilders met de naam Vermeer ge leefd.Toen door alle ellende na de Franse Revolutie verarmde families hun kunstbezit op de markt moesten brengen, werd Ver meers voortreffelijke schilderkunst heront dekt. Zo werd 'Gezicht op Delft'in 1822 voor niet minder dan 2.900 gulden aan het Mau ritshuis verkocht. Maar veel werd en wordt Vermeer niet verhandeld. Ook nu koestert iedereen die een Vermeer heeft, museum of particulier, dit zo kostbare bezit. Meisje met de rode hoed National Galiery of Art, Washington Vermeer heeft boven links van het midden gesigneerd paneel, 22,8 x 18 cm. komsten met andere werken van Vermeer staat het 'Meisje met de rode hoed' in veel opzichten apart. Behalve het 'Meisje met de fluit', waarvan de toeschrijving onzeker is, heeft Vermeer geen andere werken op paneel gemaakt. Het paneel dat Vermeer gebruikte was reeds beschilderd. Röntgen foto's brengen de kop van een man met een grote hoed aan het licht, geschilderd op de witte krijtgrondering. De voorstel ling van het 'Meisje met de rode hoed' werd hier direct overheen geschilderd. De snelle en trefzekere toets lijkt deels te ver klaren uit het gebruik van een camera ob- scura. Wellicht houdt de keuze van Vermeer voor een paneel, een voor hem ongebrui kelijke drager, verband met het gebruik van de camera obscura. De intense kleur- werking, de scherpe licht-donkercontras- ten en de halo-vorming, effecten die zicht baar zijn bij het kijken door een camera obscura, wijzen erop dat Vermeer de mo gelijkheden die dit apparaat bood ten volle benutte. Vermeer kan een harde en gladde ondergrond hebben gekozen om het scherpe beeld van zo'n scherm zo dicht mogelijk te benaderen. Maar Vermeer nam niet alles wat hij zag op het scherm van de camera obscura klakkeloos over op het paneel. De licht vlekken op het blauwe kleed zouden niet zo gedetailleerd zijn te zien door een ca mera obscura. Ook het verschil in grootte tussen de leeuwekoppen - de linker is in verhouding groter - wijst daarop. Al met al valt te stellen dat Vermeer niet alleen met tekende. Zijn verfijnde vak manschap doet dat evenzeer. Met de coupon uit Raboband 15 hebben Rabobankmedewerkers 1.000 kaarten be steld. Zij hadden de eerste keus in datum en tijdstip voor een bezoek aan de overzichts tentoonstelling van Vermeer in het Haagse Mauritshuis.Op 1 november opende de Rabobank Vermeer Reserveringslijn - om telefonisch en zonder veel moeite kaarten te boeken: 06-8477 (40 cpm). Half november waren 12.000 kaarten besteld, waarvan bijna 7.000 via deze speciale telefoonlijn. Vrijdag 10 november was een topdag voor de RabobankVermeer Reserveringslijn.Via 611 telefoontjes werden bijna 1.500 kaarten verkocht. E E 3 TD

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 5