Tips voor f beeldschermwerkers V Dossier 17 Recht op ziektegeld Terugkeerplan Voor iedereen geschikt Direct advies 'Gezondheid en arbeidsbeleving zijn juist nu belangrijke pijlers voor de bank' 'Arbobeleid past prima bij ons kwaliteitsproject' Een interactief computerprogramma geeft informatie over het werken met een beeldscherm. en wat er kan worden gedaan om herstel te bevorderen.' In die eerste periode kan door beide partijen om advies worden gevraagd bij de Arbodienst. 'Aan het eind van de derde week krijgt de zieke een korte vragenlijst toegestuurd die betrekking heeft op de klachten. Deze lijst wordt door de be drijfsarts beoordeeld. Is daar reden toe, dan krijgt de zieke medewerker meteen een oproep voor het spreekuur van de be drijfsarts. We kijken dan wanneer en met wat voor maatregelen de medewerker weer aan het werk kan. Ook beoordelen we of de werknemer recht heeft op ziekte- geld. Is er geen reden om iemand snel op te roepen, dan gebeurt dat in de zesde week van de ziekte.' Is de werknemer na dertien weken nog niet hersteld, dan dient de leidinggevende een zogenaamd 'terugkeerplan' op te stel len. 'Dit gebeurt natuurlijk in overleg met de zieke zelf, de arbeidsdeskundige en de bedrijfsarts. Pas als terugkeer echt niet mogelijk is komt het GAK in beeld. Die verricht de keuring voor de AAW en de WAO. Gelukkig komt dit niet zoveel voor. We hebben natuurlijk het liefst dat ieder een weer gezond en met plezier aan het werk gaat', aldus Van Gestel. Het in 1993 van kracht geworden Besluit Beeldschermwerk voorziet in richtlijnen voor mensen die met een beeldscherm werken. Dit besluit is een, voor de Rabobank belangrijk, onderdeel van de Arbeidsomstandig hedenwet. Beeldschermwerkers zijn mensen die meer dan twee uur per dag met een beeldscherm werken. Dat betekent dat het merendeel van de mensen van de Rabobank beeld schermwerkers zijn. Vijf grote verzekeringsmaatschappijen en vier grote banken, waaronder de Rabo bank, hebben een interactief computerpro gramma gemaakt dat inzicht geeft in de aard, het ontstaan en het voorkomen van klachten bij het werken achter een beeld scherm. Het programma geeft informatie over het inrichten van de werkplek, de in vloed van lichtschittering op de ogen, de misverstanden over straling en veel andere onderwerpen. Eigenlijk zou iedereen die met een com puter werkt het programma eens moeten bekijken. De tips variëren van 'controleer of uw concepthouder dezelfde kijkafstand heeft als uw beeldscherm' tot 'hang lamel len op' en 'vraag uw baas om een ander toetsenbord'. Dergelijke aanbevelingen worden gedaan nadat de gebruiker een aantal vragen met ja of nee heeft beant woord. Wie direct advies wil over bijvoorbeeld hoofdpijn, toetst in het keuzemenu op 'ge- Liesbeth Weynen, adviseur personeel en opleiding en arbocoördinator bij de Rabobank Breda, is content met de invoe ring van hetarbobeleid.'Onze bank zit midden in het fusietraject met de Rabo bank Ginneken. Daar had men al een ar- bobeleid.Van die ervaring kunnen ook wij nu profijt hebben. De Rabobanken Breda en Ginneken onderstrepen het belang van een dergelijk beleid,juist nu de ban ken, mede in het kader van Visie '98, zo veel ontwikkelingen doormaken. Op dit moment voeren de bedrijfsarts en de be drijfspsycholoog gesprekken naar aanlei ding van de risico-inventarisatie en de periodieke gezondheidskundige onder zoeken. De uitkomsten van de inventa risatieformulieren worden benut bij de verbouwing en het installeren van de af delingen. De praktische hulp en onder steuning van de Rabobank Arbodienst hebben wij als positief ervaren.' zondheidsklachten'. Links in beeld ver schijnt een ledenpop op een bureaustoel, achter een tafel waarop een computer staat. Rechts staan acht verschillende klachten, variërend van hoofdpijn tot elle boogklachten. Met de cursor op hoofdpijn en een druk op de enterknop verschijnen tips over de werkplek en het dragen van een beeldschermbril. Met een druk op de knop wordt over deze onderwerpen meer informatie gegeven. Rob van der Ley, directeur van de Rabobank in Vught, heeft nog geen concrete invulling ge geven aan het arbobeleid. 'Maar het leeft wel bij ons. Ons personeelsontwikkelingsbeleid heeft een kwaliteitsproject opgeleverd waarin houding en gedrag naar elkaar en klanten centraal staan. Wij zijn een bank met een missie. De coöperatieve bank voor en door men sen, waar de cliënt centraal staat, zich thuis voelt en eerlijke en volwaardige dienstverlening kan verwachten. En waar hij een eerlijke en deskundige dienstverlening krijgt. Met klant be doelen we dan ook elkaar, als collega's. Het arbobeleid sluit hier uitstekend op aan. We heb ben alvast een projectgroepje van twee mensen geformeerd die de arbobijeenkomsten gaan volgen. De aarde ligt klaar, nu nog het zaad erin.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 17