Nieuwe procedure ziekmelding en begeleiding f 1 f vJ VJ Dossier 16 Wat zijn risicofactoren? Wie doet wat bij de Arbodienst Bankspecifieke kennis Verantwoordelijkheid bij leidinggevenden Evaluatie super-Akerschap Sinds 1 januari 1994 is de Rabobankorganisatie super-Aker. Dit is een term uit de sociale verzekeringswetgeving die erop duidt dat de organisatie niet al leen het financiële risico draagt gedurende het eerste ziektewetjaar, maar ook de sociale en medische begeleiding voor haar rekening neemt. Risicofactoren zijn knelpunten in de ar beidsomstandigheden die op den duur kunnen leiden tot ziekteverzuim. Zoals hinderlijk en schadelijk geluid, te hoge of te lage temperatuur, tocht, onvoldoende ventilatie, te weinig werkruimte, slechte werkhouding door verkeerd kantoormeu bilair, geen open werksfeer, onvoldoende ofte weinig open communicatie, onvolle dige of onbetrouwbare informatieve hoge of juist te lage werkdruk, gebrek aan ondersteuning, te weinig afwisseling in de werkzaamheden, te lang zitten of staan, te weinig invloed op de planning van het werk, te weinig mogelijkheden tot contact met collega's, onveilige plek ken in of in de omgeving van het kantoor enzovoort. Deze en nog veel meer punten worden beoordeeld in een risico-inventa risatie. werk-gezondheid en de ondersteuning bij het opzetten van een arbobeleid, doet de Rabobank Arbodienst meer. Zo geeft de dienst voorlichting over stress, houding en beweging en de invloed van roken, alcohol en voeding. Bovendien kan de werkgever vragen om een periodiek arbeidsgezond- heidskundig onderzoek en advies bij het inrichten van de werkplek. Zijn er proble men, dan helpt de Arbodienst bij het vin den van oplossingen. Hiervoor is een arbeidsgezondheidskundig spreekuur inge steld, worden er trainingen georganiseerd op het gebied van stress, geweld, agressie en onzekerheid en bestaat er een telefoni sche hulplijn. De Rabobank Arbodienst verricht ook de begeleiding en controle in het kader van de ziektewet. Om al deze taken goed te kunnen uit voeren zijn er verschillende deskundigen bij de Arbodienst werkzaam. Zo is er de arbeidsdeskundige, die adviseert en bege leidt bij het weer aan het werk gaan na ziekte. Tevens informeert hij over de finan ciële gevolgen van langdurige arbeidsonge schiktheid. De arbo-adviseur heeft een heel andere taak. Hij is de vraagbaak voor arbeidsomstandigheden en een correcte uitvoering van het arbobeleid. Iedereen met problemen en vragen op het gebied van gezondheid kan bij de bedrijfsarts te recht. Deze begeleidt en controleert boven dien zieke medewerkers en helpt bij de ontwikkeling van een ziekteverzuimbeleid. Tenslotte is er de bedrijfspsycholoog. Deze adviseert en begeleidt managers en mede werkers op het gebied van werk, samen werking en persoonlijk welbevinden. 'Met sociaal-medischebegeleiding be doelen we de preventie, controle en bege leiding van zieke medewerkers', legt Toine van Gestel, bedrijfsarts bij team Zuid van de Rabobank Arbodienst, uit. 'Voorheen werd dat door het GAK gedaan, nu doen we dat alweer bijna twee jaar zelf.' Eén van de redenen om voor het super- Akerschap te kiezen was de bankspecifieke deskundigheid die de Rabobank Arbo dienst in huis heeft. 'Elke branche heeft zijn eigen risico's. Bankmedewerkers lopen bijvoorbeeld de kans met agressie en ge weldpleging te worden geconfronteerd. De verwerking hiervan vraagt om zeer zorg vuldige begeleiding. Een externe organisa tie, zoals het GAK, heeft daar minder er varing mee. Vandaar dat we dat liever zelf doen.' Het super-Akerschap legt de verant woordelijkheid voor de sociaalmedische begeleiding heel direct bij de leidinggeven den. Van Gestel: 'Wanneer iemand zich heeft ziekgemeld, rechtstreeks aan de chef, dan wordt er de eerste zes weken in prin- Onlangs zijn de gevolgen van het super- Akerschap geëvalueerd door het Neder lands Instituut voor Arbeidsomstandig heden. Het onderzoek richtte zich op de manier waarop preventie, controle en be geleiding van ziekte van werknemers or ganisatorisch is vormgegeven, oftewel het sociaal-medisch model. Bij het onder zoek waren 175 leidinggevenden, 34 me dewerkers van de arbodienst en 450 Rabobankmedewerkers betrokken. De groep medewerkers was onderverdeeld in nul-verzuimers,kort-verzuimers en mensen die vaak langere tijd ziek zijn. Algemene conclusie is dat alle partijen tevreden zijn met het sociaal-medisch model en dat de taken die voorheen door het GAK werden uitgevoerd positiever worden beoordeeld nu de Rabobank Arbodienst ze verricht. cipe geen arts bij betrokken. De chef gaat na wat er aan de hand is, hoe lang het ziekteverzuim bij benadering gaat duren Liesbeth Weijnen (Breda) is content met de invoering van het Arbobeleid.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 16