Editie Rabobank Nederland Eerste oefeningen met 36 uur van start Tevreden bewoners I Rabobank Vier keer negen uur Per 4 weken roosteren llJLAGE VAN RABOBAND NUMMER 17 - 30 OKTOBER 1995 Wat moetje met een 36- urige werkweek als je zelfs 's avonds en in het week end werkt en nu dus al veel meer dan 40 uur maakt? Wat als je werk niet te plan nen valt? Hoe vindt het werkoverleg plaats met al die medewerkers die er een dagje niet zijn? Hoe zit het met de produktiviteit? Sommige eenheden van Rabobank Nederland heb ben hun openingstijden verruimd. Daarbij lijken werkdagen van negen uur prima te passen. Begin vol gend jaar worden de proef projecten geëvalueerd. Handelsrisicomanagement, voorheen Documentaire Be taaldiensten bij het CBB, en Ondersteuning Betaaldiensten bij het Werkgebied Aangeslo ten Banken hebben de werk week van gemiddeld 36 uur al doorgevoerd. Dat de invoering van 36 uur meer vergt dan het op een slimme manier inroos teren van medewerkers werd veel managers en medewerkers direct duidelijk bij de work shop die bureau Atos als inlei ding op het traject had georga niseerd. Atos begeleidt de Rabobankorganisatie bij de in voering van de gemiddeld kor tere werkweek. Jos Hurks, hoofd van de Produktgroep Handelsrisicomanagement: 'Wil je problemen voorkomen, dan moet eerst een gedegen analyse van pieken in werk- De medewerkers van de kantoren van Rabobank Neder land in Zeist, Best en Eindhoven zijn vrijwel net zo tevre den over de kwaliteit en de dienstverlening van Locatie- management als die van Utrecht. Dat blijkt uit de klanttevredenheidsonderzoeken die deze zomer werden gehouden. Locatiemanagement scoorde gemiddeld een dikke 7. De onderzoeken hadden be trekking op onder meer res tauratieve diensten, huisves ting, interne postverzorging, technische faciliteiten en bevei liging. Ze werden gehouden in het kader van een project, dat de interne en de externe klant gerichtheid van Locatiemana gement in de vier kantoren wil bevorderen. Locatiemanage ment Utrecht is al gestart met plannen van aanpak voor ver beteringen. Ook de drie an dere eenheden gaan daarmee beginnen. Monty Trapman van Rabofacet, die projectlei der is voor de klantgerichtheid van Locatiemanagement in Eindhoven, Zeist en Best: 'Uit eindelijk doel van het project is het voorkomen van klach ten. We hebben vastgesteld dat goede communicatie daarbij een belangrijke rol speelt, zowel binnen Locatiemanage ment als naar de klanten toe. Ook verbetering van de in terne samenwerking is van be lang om ons daadwerkelijk klantgericht te kunnen opstel len.' aanbod per dag, per week, per maand en zelfs per jaar wor den gemaakt. Pas dan kun je roosters gaan maken in overleg met de medewerkers.' Ook Nico Kwantes, hoofd Onder steuning Betaaldiensten, had de vastgestelde voorbereidings tijd van twee maanden hard nodig. 'Alleen al het vaststellen van de onderlinge afhankelijk heden met andere afdelingen van Rabobank Nederland, bleek ingewikkelder dan op het eerste gezicht leek. Daarnaast moesten we ook inspelen op wat de plaatselijke banken waarschijnlijk massaal met hun openingstijden en werk tijden gaan doen.' Voor een deel van de mede werkers bij Handelsrisicoma nagement en Ondersteuning Betaaldiensten is de vierdaagse werkweek werkelijkheid geworden. Bij Handelsrisico management werken de medewerkers van de afdeling procesmanagement, waar voor namelijk opdrachten van klan ten worden verwerkt, van acht tot half zes. Hurks: 'Of het in de praktijk ook werkt, zal moe ten blijken. Wel hebben we ge steld, dat medewerkers bereid moeten zijn hun vrije dag door te schuiven bij plotselinge pie ken in werkaanbod of ziekte van collega's.' Bij Ondersteu ning Betaaldiensten maken de medewerkers bij de Infolijn negen uur per dag. De open stellingstijden van de Infolijn Betaaldiensten zijn tegelijker tijd verruimd van half negen tot vijf uur. Eén van de aan dachtspunten bij vier keer negen uur is de afname van de produktiviteit in het laatste uur van de dag. Anita van de Heuvel van de Infolijn Betaal diensten Binnenland verwacht dat dat bij haar eenheid geen probleem zal zijn: 'Onze pro duktiviteit wordt grotendeels bepaald door de telefoon. Er wordt wèl gekeken of de lan gere werkdagen inclusief reis tijd niet te zwaar zijn.' Ondersteuning Betaaldien sten voerde de gemiddeld kor tere werkweek half oktober in, Lees verder op pagina 2.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 9