'De liefdesbrief': meer dan een mooi plaatje 1 5 Boodschap graaft dieper Door wc-raampje gestolen Alleen in Mauritshuis te zien Het vormde in 1892 het topstuk van een veiling in Amsterdam. De toen malige directeur van het Rijks museum, F. Obreen, schatte de op brengst op 35.000 tot 40.000 gulden. In 1971 werd 'De liefdesbrief'tijdens een tentoonstelling gestolen. Het is één van de 22 schilderijen die volgend voorjaar op de unieke Vermeerten toonstelling in het Mauritshuis te zien zal zijn. Raboband zal in de komende nummers steeds één schilderij cen traal stellen. In dit nummer een schil derij waarin de symboliek in het werk van Vermeer duidelijk tot uitdruk king komt. Op het schilderij zie je een vrouw van goede stand verschrikt opkijken als haar dienstbode haar een brief komt brengen. Een liefdesbrief, zo valt uit de titel af te leiden. De gezichtsuitdrukking van de zit tende vrouw verraadt de angst dat de on zekerheid van de liefde de rust van een ge ordend bestaan komt verstoren. Die orde suggereert Vermeer door het kristalhel dere licht dat de keurig ingerichte woon ruimte binnenvalt. Maar door de glimlach op het gelaat van de meid op 'De liefdes brief' laat hij doorschemeren dat de zor gen van de briefontvangster ongegrond zijn. Dit lijkt het schilderij van het zeege zicht, dat achter de twee vrouwen aan de muur hangt, ook uit te drukken. Het toont een kalme zee. In de 17de eeuw kon dit worden uitgelegd als een goed voor teken voor de liefde. Vermeer drukte meer in zijn schilde rijen uit dan men op het eerste gezicht De liefdesbrief Amsterdam, Rijksmuseum Vermeer heeft gesigneerd op de muur, links van de dienstbode Doek, 44 x 38,5 cm. denkt. Zijn boodschap in 'De liefdesbrief' graaft dieper. Het idee dat een welvarende vrouw zich van haar stuk laat brengen door een brief is verbazend. Maar waar schijnlijk maskeert het deugdzame uiterlijk hier de innerlijke onzekerheid van de vrouw als gevolg van de liefde. Blijkbaar hebben haar zorgen haar van haar huis houdelijke taken gehouden. Ze bespeelt een instrument en is omgeven door rond slingerende voorwerpen: een kledingmand, een kantwerkkussen en een bezem. De schaars verlichte ruimte op de voorgrond omhult als het ware de helder verlichte kamer waar de vrouw zit. Het doorkijkje dat Vermeer zo heeft geconstrueerd, ge bruikt hij misschien als een metafoor voor de tegenstelling tussen uiterlijk en innerlijk. 'De liefdesbrief' werd in 1971 op de tentoonstelling 'Rembrandt en zijn tijd' in het paleis voor Schone Kunsten in Brussel gestolen door een man, die zich 's nachts in het museum had laten insluiten. De man sneed het doek los uit de lijst en ontsnapte door een wc-raampje. Hij eiste een hoog losgeld, bestemd voor oorlogsslachtoffers in Pakistan. Het enige resultaat van de actie was dat het schilderij, in zeer bescha digde toestand, werd overgedragen aan de Nederlandse staatssecretaris van Cultuur. Gelukkig was van de verf alleen in de meest effen partijen in het donkere gedeelte veel verloren gegaan. Het is in 1972 gerestaureerd. 'De liefdesbrief' is één van de vier schil derijen van Vermeer die het Rijksmuseum in Amsterdam afstaat aan het Maurits huis. 'Het straatje' en 'Brieflezende vrouw in het blauw' gaan de oceaan over en zul len ook op de tentoonstelling in the Na tional Gallery in Washington te zien zijn. 'De liefdesbrief' en 'De melkmeid' blijven vanwege risicospreiding en een te grote aanslag op de collectie in Amsterdam. Ze verhuizen pas begin maart naar het Mau ritshuis in Den Haag. 'We missen de schil derijen dan maar drie maanden. Boven dien kun je de mensen voor Vermeer gemakkelijker verwijzen naar Den Haag dan naar Washington', zegt Frans van der Avert, woordvoerder van het Rijksmuseum in Amsterdam. De gegevens in dit artikel zijn ontleend aan de over zichtscatalogus van de grote Vermeertentoonstelling die half november uitkomt. Deze 232 pagina's tellen de catalogus kan nog tot 10 november met de bon uit Raboband 17 worden besteld. Rabobankmedewerkers krijgen f5,- korting en betalen f 52,50. Met deze adverten tie vestigen het Mauritshuis en de Rabobank in de Museumgids 1996 de aandacht op de Vermeertentoon stelling. Ral>obanL

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 5