>7 3 Leerproces gaat door Oprichting genootschap Samen uit, samen thuis tankAcademie uitgereikt Frank de Haan: 'Mijn kennis is aangescherpt.' Rabobank. Hoewel ik de ontwikkelingen altijd goed heb bijgehouden, kan ik stellen dat mijn kennis door deze special course op een fors aantal punten aanzienlijk is aangescherpt.' Het behalen van een diploma betekent niet dat daarmee een eind is gekomen aan het leerproces. De ontwikkelingen gaan door en veel kennis veroudert snel. De Haan: 'Het is niet alleen een must voor een financieel adviseur om opleidingen te volgen, je moet ook de actualiteit bijhou den. Zonder grote interesse in je vak lukt dat niet.' Yvonne Snoijer van de Rabo bank Borne kan dit standpunt volledig on derschrijven. Zij volgde de 'Leergang advi sering pensioenen en overige individuele toekomstvoorzieningen', een zware oplei ding van bijna een jaar. Tijdens de di ploma-uitreiking werd er nog op gewezen hoe snel de ontwikkelingen gaan. In de twee maanden tussen het examen en de uitreiking van het diploma hebben zich zeven grote wijzigingen op het gebied van pensioenen voorgedaan. De cruciale vraag is dan: Hoe blijf je bij? Eén van de moge lijkheden die werden geopperd is contact houden met de medestudenten. Snoijer: 'De bedoeling is dat we op de hoogte blij ven van nieuwe ontwikkelingen en ge bruikmaken van eikaars ervaringen. Je zou elkaar regelmatig kunnen ontmoeten en naar behoefte externe deskundigen uitno digen om je kennis op peil te houden.' Dit idee resulteerde in de oprichting van een genootschap op 30 oktober, waar bij alle zeventien studenten van de leer gang zich aansloten. 'Inmiddels is er weer een groep van twaalf mensen gestart met de opleiding. Die zijn, zodra ze hun di ploma hebben, ook van harte welkom. Omdat deze opleiding, zeker wat betreft het deskundigheidsniveau, nieuw is binnen de Rabobank en gevolgd wordt door een beperkt aantal mensen kun je spreken van alles wat zich afspeelt binnen ons vak gebied.' De opleidingen van de RabobankAca- demie zijn pittig. Toch betekent dat niet dat er weinig mensen slagen voor de exa mens. Integendeel. Van de Schraaf: 'Van de deelnemers aan het eerste examen Grondslagen slaagde bijna de helft. Dit is twee keer zoveel als gebruikelijk in de re guliere opleidingen van het SW, het er kende opleidingsinstituut van de verzeke ringsbranche. Alle gezakte kandidaten hebben nog een tweede en zelfs derde kans het diploma te behalen. Wat dat betreft is 'Samen uit, samen thuis' geen loze kreet.' Opleidingen staan hoog genoteerd op het prioriteitenlijstje van de Rabobank. Maar liefst 7 procent van de totale loonsom, f 135 miljoen, werd hieraan in het afgelo pen jaar besteed. In 1993 was dat f 120 miljoen. Mensen die aan hun eigen toe komst willen bouwen krijgen ruim baan en de RabobankAcademie helpt hierbij. Yvonne Snoijer: 'Bijblijven door contact met medestudenten. een zekere exclusiviteit. Die willen we, vooral op inhoudelijke gronden, ook bin nen het genootschap graag behouden. Wil je zinvol met elkaar kennis en ervaringen uitwisselen, dan zul je een zeker aanvangs niveau moeten hebben. Het is tenslotte de bedoeling dat iedereen hieraan een bij drage kan leveren.' De uitwisseling zal op verschillende manieren worden gereali seerd. Snoijer: 'Om te beginnen via bijeen komsten. Verder denken we aan een Newsgroup op de Rabobankpagina's van Internet. Dat lijkt ons een uitstekend me dium om met elkaar te communiceren over 'Wie een opleiding aan de Rabobank Academie volgt, maakt bijna 100 procent kans het examen te halen', meent Henny van de Schraaf. 'Uitzonderingen natuurlijk daargelaten. Veel mensen lukt het meteen, de rest slaagt bij de herkansing. Een goede voorselectie en de juiste begeleiding zijn belangrijke voorwaarden voor het succes vol volgen van een studie.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 3