Van regiocommissie naar werknemersdelegatie 13 Caar-themabijeenkomsten over de CAO Caar zoekt naar oplossingen Aandacht voor beoordelen De agenda van de vergadering van de Caar op 26 oktober Nieuw Caar-bulletin Gert Dijkhuizen, commercieel manager Eigen Huis en Financiering bij de Rabobank Zuidelijk Westerkwartier, werd nog geen jaar geleden lid van de regiocommissie Noord-Nederland van de Caar. Deze regiocommissie mag nu drie in plaats van twee leden afvaardigen naar de werknemersdelegatie van de Caar. Dijkhuizen werd de derde man. Hoewel Dijkhuizen nog maar twee ver gaderingen heeft meegemaakt, heeft hij een goede indruk van de Caar. 'De proble matiek die daar op tafel komt, wordt bij zonder serieus genomen', vertelt hij. 'Wan neer een werknemer iets aankaart bij zijn ondernemingsraad, komt dit via de Caar- I vertegenwoordiger van de regio commissie bij de werk nemersdelegatie terecht. Die stelt het onderwerp aan de orde binnen de Caar. Daar wordt het met veel aandacht behandeld.' De sociale problematiek heeft zijn belang stelling. 'Ik heb dat altijd gehad en heb daarom ook een opleiding personeelswerk gevolgd. Mijn normale werk heeft hiermee ook raakvlakken, maar naar klanten toe is Dinsdag 7 november: regio Oost-Nederland, Postiljon Motel, Zwolle Dinsdag 21 november: regio Zuidwest-Nederland, Postiljon Hotel, Dordrecht m Donderdag 30 november: regio Noordwest-Nederland, regiokantoor Noordwest-Nederland, Haarlem Donderdag 7 december: regio Noord-Nederland, regiokantoor Noord-Nederland, Groningen Deelname is beperkt tot twee medewerkers per bank. Aanmelding via de contactpersonen van de Caar op de regio kantoren. het nauwelijks aan de orde. Binnen de Caar kan ik die be langstelling echt han den en voeten geven.' Volgens Dijkhui zen wordt er te wei nig gebruik ge maakt van de rol s die de Caar kan spelen. 'De Caar buigt zich over 1 zaken die niet in de s CAO zijn geregeld, en die daarom vaak buiten het werkge bied van de vakbonden vallen. Een aar dig voorbeeld is de provisiekorting op reizen. Veel banken hebben het produkt reizen afgeschaft en daarmee ook de korting hierop voor de medewerkers. Maar er zijn ook banken die nog wel reizen in hun pakket hebben en waar de medewerkers die korting nog wel krij gen. Er is dan dus een ongelijkheid waarvoor een oplossing moet worden gevonden. De Caar volgt ook de ontwik kelingen met betrekking tot de belast baarheid van de provisiekorting. Rabo bank Nederland onderhandelt daarover nu nog met de fiscus.' Een ander actueel onderwerp is de nieuwe CAO. Over de uitvoering hiervan organiseren de regiocommissies van de Caar deze en de komende twee maanden themabijeenkomsten. Dijkhuizen: 'De nieuwe CAO laat veel ruimte over voor interpretatie en is daarom een goed on derwerp voor de Caar. Net als de beoor delingsgesprekken overigens. Het blijkt dat plaatselijke banken daar verschillend mee omgaan. Ik hoop dat inmenging van de Caar zal resulteren in eenduidigheid. Tenslotte wordt het voor de mensen die bij de Rabobank werken steeds belangrij ker om naar de toekomst te kijken. Daar moet dan ook duidelijkheid over be staan.' op de kwaliteit. We hebben nu ook het Caar-bureau dat als secretariaat fungeert. En we kunnen de communicatie naar de medewerkers beter organiseren. Zo is een paar dagen geleden het eerste CAAR-bul- letin verschenen. Het nieuwe bulletin zal iedere twee maanden uitkomen. De be doeling is dat de vijf regiocommissies daarmee de medewerkers op de hoogte houden van trends, standpunten, adviezen en activiteiten in de regio. Al met al is er een stevige basis gelegd voor een werk zame Caar waar we met zijn allen wat aan hebben.' Discussie over de Coöperatiediscussie Advies van de Caar over de regeling consumptieve financiering Discussie over de resultaten van de periodieke opinie peiling identiteit en arbeidsklimaat Discussie over voorstellen van de Caar Communicatie Commissie Taakomschrijving van de Caar-regiocommissies In de volgende editie van Ra boband meer informatie over deze onderwerpen. Vragen, ideeën,contact met één van de mensen van de Caar? Bel het Caar-bureau: (030)- 2161050. Wat betreft de toekomst van de Caar zijn de verwachtingen van Dijkhuizen po sitief. 'Er is een geweldige professionalise ringsslag geleverd die de Caar beslist meer mogelijkheden geeft. Leden hoeven hun werkzaamheden voor de Caar niet meer in verloren uurtjes te verrichten, want dat heeft invloed

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 17