Kilometervreters Eigen oplossingen Logische voortzetting We hebben er zin in pak van het Spaarfeest. Van de komische theatervoorstelling van het duo Diaboliques uit Rotterdam genoten ruim 1.300 kinderen. Dat is ruim de helft van de scholieren van basis scholen in het werkgebied. Centraa Remi Timmermans van de Rabobank Son en Breugel was met zijn tijd van 1.22.25 kop loper bij de mannen. oktober - De Friese Raboban- ken waren één van de hoofdspon sors van het jaarlijkse Indoor Friesland, het belangrijkste paar- desportevenement van de provin cie Friesland. Hoog tepunt was de spe ciale Rabobank- avond op 19 oktober voorde relaties van de banken. 13 oktober - De Rabobank Bergen op Zoom verhuisde naar een kantoor met een Rabobankverleden. Zij opende haar nieuwe hoofdkantoor in het voor malige regiokantoor Bergen op Zoom, dat rigoreus werd verbouwd. 17 oktober - De Rabobanken in het Knooppunt Arnhem-Nijme- gen organiseerden een seminar over distributie, logistiek trans port. Zo'n 150 mensen, actief in de bedrijfstak, namen aan het seminar deel. Eindhoven - Sportieve Rabo- bankmedewerkers stonden er op zondag 8 oktober niet alleen voor. De Runnersgroep van Rabobankdochter De Lage Landen organiseerde voor de tweede keer het Nederlands kampioenschap op de halve marathon voor Rabobanken, als onderdeel van de marathon van Eindhoven. Deelnemers kon den zich bij het hoofdkantoor van De Lage Landen in Eindhoven in een speciaal 'Raborun- ners' T-shirt steken. Ook voor hun natje en droogje was ge zorgd. Gooiden vorig jaar meer dan honderd collega's de handdoek in de ring, dit keer leg den ruim twee keer zoveel Rabo-lopers de ruim 21 km af. Snelste vrouw was Nellie van Beers van de Rabobank Oir- schot in een tijd van 1.29.55. Tijdens Focus kwamen een paar lokaal gebonden zaken aan het licht, waarvoor pas sende oplossingen moesten worden gevonden. Meijer: 'De indeling in vijf behoeftesegmen ten is heel zinvol. Maar gezien onze omvangrijke assurantie portefeuille hebben wij ervoor gekozen het produkt verzeke ringen vooralsnog produktge- richt in de markt te zetten in een aparte assurantie-afdeling. Daarnaast heeft de bediening van agrarische klanten uit het segment Bedrijvenadviesgroep de nodige discussie opgeroe pen. Wij, als Rabobank Zuid west-Friesland, vinden dat we deze klanten op het bedrijf moeten blijven bezoeken.' Er speelde, na al die fusies, nog had ik er eigenlijk niet veel zin in. Deze training is gelukkig heel anders, veel meer ontspan nen. Tijdens de opnamen ben je maar met z'n drieën, dat scheelt. We krijgen opdrachten zoals het opbellen van een klant, het voeren van een gesprek, het bepalen van de behoefte van de klant door open vragen te stel len en dergelijke. We werken met een script, waarover goed is nagedacht. Zo moet je de klant niet alles door de telefoon vertellen, maar alleen de nieuwsgierigheid prikkelen en dan uitnodigen. Er wordt op kantoor veel over gepraat en we proberen de tips voor het telefoneren gelijk uit in de praktijk.' 'Op dit moment zijn we aan het overleggen of we meer mensen naar dit soort trainin gen zullen laten gaan', vertelt Edwin Meijer, hoofd Particulie ren bij de Rabobank Zuidwest- Friesland. 'We vonden het een uitdaging om toetsbank te zijn voor het Focus-traject en een logische voorzetting van de ontwikkelingen die zich hadden voorgedaan. Edab was inge voerd, we hadden Laura in huis en een aantal fusies achter de rug.' Focus zet de veranderin gen in het licht van Visie 98 in gang op basis van onder meer de ambities en de toekomstige organisatie van de bank. Het project werd bij de Friese bank in december opgestart. 'Geen handige maand, met al die feestdagen', stelt Meijer vast. 'We hebben het laten doorlo pen tot in januari, zodat er een stevige basis zou liggen. Bij het Commerciële vaardigheidstrainingen zijn een onderdeel van het verande ringsproces in Zuidwest-Friesland. Focus-traject waren vooral de leidinggevenden van de bank betrokken. Daarna heeft onze directeur met alle medewerkers intensieve gesprekken gevoerd. 'Wat wil je in 1996 bereikt heb ben, hoe ziet je leven er in 2000 uit', waren de belangrijkste uit gangspunten voor deze ge sprekken. Iedereen kon zijn of haar wensen kenbaar maken.' een ander probleem. 'De pro jectgroep Focus wilde de func tie van kantoorbeheerder om bouwen naar cliëntadviseur', aldus Meijer. 'Maar dat vonden we geen goed idee. De kantoor beheerders vervullen bij onze bank ook taken voor de seg menten Eigen Huis en Finan ciële Advisering. Verder hebben ze in de dorpen een represen tatieve taak.' Na de trainingen hoopt de bank in Zuidwest-Friesland in januari met een aantal Delta projecten aan de slag te kunnen gaan. 'Dat is de commerciële vertaalslag die zich uit in een verhoogde verkoopactiviteit', legt Meijer uit. 'Pro-actief de klant benaderen, waardoor de effectiviteit van de verkoop wordt verhoogd. Daarnaast willen we in januari ook de 36- urige werkweek implementeren en in Workum het nieuwe bankhalconcept invoeren. Dit gebeurt natuurlijk niet allemaal tegelijk, maar gefaseerd. Al met al kun je stellen dat we aan de vooravond staan van grote ver anderingen, waar we allemaal heel veel zin in hebben.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 15