Uit de bank geklapt Elektronisch Allochtonen Beoordelingen ENTIC 4 De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde zaken of woorden is. In de rubriek 'Uit de bank geklapt'de antwoorden op vragen als 'Wat betekent dit?', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit er nog meer achter?' Vragen worden beantwoord door deskundigen. Het adres: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 519, fax (030) 2161904. In Raboband las ik dat elektronica steeds belangrijker gaat worden bij de informatievoorziening naar plaat selijke banken. Ook is het de bedoe ling dat alle medewerkers worden geïnformeerd via een krant die dage lijks verschijnt. Waarom wordt die krant niet elektronisch verspreid? Rabobank iVelkom lhiiKp.iL 'We hebben die mogelijkheid inderdaad overwogen,' vertelt Katja Madrigal, hoofdredacteur van Rabo Weekblad, de voorloper van de krant. 'Maar we zijn van mening dat een elektronische krant op dit moment geen reële optie is. Aan het elek tronisch versturen van de dagkrant zitten voordelen, maar ook een aantal nadelen. De visuele kwaliteit van een beeldscherm is minder aantrekkelijk dan een gedrukte krant en ook minder overzichtelijk. Uit onderzoek is trouwens gebleken dat een gedrukte krant al veel gewenning vraagt van de medewerkers. Bij een elektronische krant zou dat nog meer zijn. Dat vinden wij bij de introductie een té grote stap in eens. Ook de kosten pleiten voor een ge drukte krant. Elektronische verspreiding lijkt goedkoper. Maar er zal dan bij de banken veel geprint en gekopieerd wor den. De totale kosten daarvan zullen be langrijk hoger zijn dan het drukken van één grote oplage. Daarnaast zal er nauwe lijks op de distributiekosten bespaard wor den, want de dagkrant wordt met de nor male postroutes meegestuurd. Kortom, in de toekomst is elektronische verspreiding misschien een optie. Op dit moment zijn er nog teveel nadelen. Maar we zullen de ontwikkelingen op informatiseringsgebied zeker volgen.' Waarom staan er in folders, bladen en brochures van de Rabobank zelden of nooit allochtonen afgebeeld? Tot het klantenbestand behoort onge twijfeld een groot aantal mensen uit de zogenoemde minderheden. 'De bewering in de vraag is niet juist,' zegt Hans Ludo van Mierlo van Voorlich ting en Externe Betrekkingen. 'Op veel plaatsen in onze folders, bladen, brochures en ook in onze reclame-uitingen tref je al lochtonen aan. Kijk er de diverse publika- ties maar eens rustig op na. De diversiteit in afgebeelde mensen is een redelijk even- Wie de Rabo- bank-publikaties erop naslaat, zal regelmatig af beeldingen van allochtonen tegenkomen. Een foto uit de brochure 'Zelf beleggen'. wichtige afspiegeling van onze samenle ving. In ons fotoconcept 'menselijke momenten' proberen we de medemens in natuurlijke en menselijke situaties te betrappen. De camera legt vast wat hij tegenkomt. Dat leidt in onze uitingen als vanzelf tot een verschuiving in het beeld van blank Nederland naar multi-cultureel Nederland. Dit in een realistische verhou ding.' In een sollicitatiegesprek werd mij onlangs naar kopieën van oude beoordelingen gevraagd. Kan dat zomaar? Ben ik verplicht die te geven? 'Om met het laatste te beginnen: het kan nooit verplicht worden,' antwoordt Hans Veels van Personeel Organisatie Lokale Banken, 'en aangenomen dat het hier gaat om een sollicitatie buiten het eigen bedrijf, kan het ook niet zomaar. Gaat het om een interne sollicitatie dan kan erom gevraagd worden, maar gebrui kelijk is het niet. Wanneer de sollicitant daarvoor toestemming geeft, krijgt de ene manager op die manier enig zicht op de beoordeling die door zijn collega is ge maakt. Men moet zich echter goed realise ren dat er is beoordeeld tegen de achter grond van een andere functie en een andere afdeling. De beoordelingen zijn een weergave van een vertrouwelijk beoorde lingsgesprek tussen manager en medewer ker. De manager beheert het verslag en de medewerker heeft vaak een kopie. Inzage in zo'n verslag vereist minimaal de toe stemming van beide partijen. Vrijwillig kan het dus wel. De vraag is echter welke waarde een oude beoordeling heeft. Het is een overzicht van het functioneren in een bepaalde functie binnen een andere omge ving en over een voorbije periode. In een sollicitatie-procedure kan wel worden ge vraagd om referenties aan te geven: perso nen bij wie kan worden geïnformeerd naar het functioneren van de sollicitant. Dat kan de huidige manager zijn, maar ook een vroegere. Met toestemming van de kandidaat kan de nieuwe werkgever zich zo een beeld vormen van het functioneren van de kandidaat.' Rabobank Nederlai

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 4