Eerste diploma's Rab oju(o)ir(o 2 Deskundig advies steeds belangrijker Kennis fors aangescherpt Raboband Intern communicatieblad voor de Rabobankorganisatie. Verschijnt driewekelijks. 21e jaargang Nummer 17-30 oktober 1995 Redactie Stan Polman (hoofdredacteur), Helma van Doorn, Ineke Hogendijk, Mariëlle Oostveen, Piet Philipsen, Caroline Renette. Redactie-adres Interne adrescode UCR 519, Postbus 17100,3500 HG Utrecht. Telefoon redactie Utrecht (030) 2162083. Telefax (030)2161904. Telefoon redactie Eindhoven (040) 2177209.Telefax (040) 2177308. E-mailadres via Internet Raboband@rn.rabobank.nl Medewerkers aan dit nummer Marijke Hoenderdos, Herman Jonkman, Jeroen Nas, Petra Ramaekers, Ron Willebrands. Abonnementen-administraties Wijzigingen uitsluitend schriftelijk aan Centraal Abonnementen Beheer, interne adrescode BC 102A, Postbus 80, 5680 AB Best. Oplage 40.000 exemplaren. Vormgeving en druk Hoonte-Holland Grafische Industrie bv Papier Het papier waarop Raboband wordt gedrukt bestaat uit 60 procent rietsuikercellulose en 40 procent chloorvrij gebleekte cellulose. De volgende Raboband verschijnt op maandag 27november. Op 15 en 22 september mochten maar liefst zeventig studenten van de Rabo- bankAcademie een diploma in ontvangst nemen. Zij slaagden voor een exa men op het gebied van individuele toekomstvoorzieningen en waren daar mee de eersten die een opleiding van de RabobankAcademie met succes hadden afgerond. Het aantal geslaagden toont aan dat de RabobankAcade mie het principe 'Samen uit, samen thuis', oftewel het beginnen aan én het af maken van een opleiding met behulp van de Rabobank, prima weet te realise ren. 'Het was zwaar, maar de moeite zeker waard', meent Yvonne Snoijer, financieel adviseur bij de Rabobank in Borne. 'Onze opleidingen zijn en worden ont wikkeld op basis van bestaande opleidin gen, maar hebben wel een link naar de Rabobank. Dat betekent dat de diploma's zowel binnen als buiten de bank hun waarde hebben', vertelt Henny van de Schraaf, programma-manager Special Courses van de RabobankAcademie. 'Omdat de overheid op veel gebieden een flinke stap terugdoet wat betreft centrale regelgeving, moeten burgers en bedrijven een aantal zaken zelf gaan regelen. Banken worden daarom meer en meer geconfron teerd met open in plaats van gesloten vra gen. Was het vroeger 'Mag ik even f 100,- opnemen?', tegenwoordig komen de klan ten met heel complexe vragen over hun financiële toekomst naar de bank. Ook de markt is volop in beweging, de concurren tie wordt steeds heviger. We moeten daar met onze opleidingen op inspelen.' Het antwoord van de Rabobank op deze ontwikkelingen bestaat naast varië teit en een grotere klantgerichtheid vooral uit toekomstvaste deskundigheid. Van de Schraaf: 'Financiële adviseurs bijvoorbeeld moeten in staat zijn een deskundig advies te geven waarin rekening wordt gehouden met de persoonlijke situatie en wensen van de cliënt. Dat vergt niet alleen specifieke kennis van de produkten, maar ook veel onderliggende juridische en fiscale kennis en inzicht in de ontwikkelingen die met deze produkten samenhangen. Veel van de opleidingen van de RabobankAcademie zijn dan ook bijzonder pittig.' Fr^nk de Haan, financieel adviseur bij de Rabobank in Beverwijk, behaalde in september het diploma Grondslagen pen sioenen. Hij is het volkomen eens met de uitspraak van Van de Schraaf. 'De klanten worden mondiger en zijn ook beter opge leid. Vroeger verkochten we een levensver zekering en dat was het dan. Nu wordt zo'n polis in het licht van de huidige en de toekomstige financiële positie aangeschaft. Men wil precies weten wat de fiscale en vermogensrechtelijke kanten van zo'n ver zekering zijn. Of ze het bedrag aan hun kinderen kunnen schenken, hoe de gang van zaken is na hun overlijden en wat de rol van de fiscus dan is. Als bank moet je die kennis hebben, want de concurrent zit ook niet stil.' De Haan werkt al dertig jaar in de bankwereld. 'Als jongen van zeven tien kwam ik bij de Amro-bank terecht. In 1981 maakte ik de overstap naar de Henny van de Schraaf (r): 'We spelen met onze opleidingen in op bewe gingen in de markt.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 2