Volgend jaar nieuwe spelling PSD in correspondentie Hulp voorhanden Rabobanktaal Werkgroep PSD-schrijven De basis van ieder schriftelijk taalgebruik en zeker ook van schrijven in PSD-stijl is een correcte spelling. In dat verband is het goed om te weten dat de officiële spelling van de Nederlandse taal op een aantal punten wordt herzien. De veranderingen zijn niet zo groot dat iedereen opnieuw moet leren spel len, maar toch zal elke schrijver ermee te maken krijgen. Naar verwachting zal de aan gepaste spelling midden volgend jaar van kracht worden. Eén van de wijzigingen is dat straks de voorkeurspelling in het algemeen nog de enige officiële vorm zal zijn. Waar nu bijvoor beeld nog een keuze is tussen 'exemplaar' en 'eksemplaar', blijft alleen de eerste vorm over. Een andere aanpassing betreft het ge bruik van de tussenklank -n in samenge stelde woorden. Nu is het nog 'bessesap'en 'bessenwijn'. Volgend jaar komt in het ge bruik van die tussenletter meer eenduidig heid, hoewel de uitzonderingen op de regel toch nog voor enige verwarring kunnen zor gen. Belangrijke leidraad bij het gebruik van de aangepaste spelling is het nieuwe 'groene boekje'dat in december verschijnt. Deze 'Woordenlijst van de Nederlandse taal' telt ruim 125.000 woorden, bijna twee keer zoveel als de oude lijst.Voorin zijn de nieuwe spellingregels opgenomen. Het boekje 'Rabobanktaal'is voor een deel gebaseerd op de 'oude'woordenlijst. Voorzover nu kan worden bezien, beant woordt de inhoud van dit boekje ook vrijwel helemaal aan de nieuwe Woordenlijst. Moch ten er toch enkele aanpassingen nodig zijn, dan kan misschien worden volstaan met de verspreiding van een inlegvel binnen de organisatie. po*»®*"1 Jolanda de Hamer: 'Brieven laten lezen door iemand met goed taalgevoel.' Want het is natuurlijk het mooist als je wat betreft vorm en inhoud enige unifor miteit in de brieven hebt.' Jaap de Jong, hoofd Bedrijven bij de Rabobank Bunschoten-Spakenburg, pro beert de begrippen Persoonlijk, Samenwer ken en Deskundig in te passen in de brie ven naar klanten. 'Maar ik kom mezelf onmiddellijk tegen als ik iets deskundigs wil overbrengen naar klanten', zegt hij. 'Hoe eenvoudig ik bepaalde dingen ook probeer te formuleren, ik verval altijd weer in banktaak Gelukkig reageren mijn klanten daar snel op. Ze bellen en vragen om uitleg. Tegenwoordig laat ik sommige brieven eerst lezen door enkele medewer kers van mijn afdeling. Als er voor hen ook maar iets onduidelijk is stuur ik zo'n brief niet eens weg, want dan snapt de klant er hoogstwaarschijnlijk niets van.' Het begrip 'persoonlijk' vindt De Jong gemakkelijker vorm te geven in de corres pondentie. 'Wij schrijven steeds meer in de ik-vorm in plaats van in de wij-vorm. Het komt bij bepaalde stukken wel voor dat de directeur moet ondertekenen. Die brieven worden dan in de wij-vorm opgesteld. Het nadeel daarvan is dat klanten in zo'n geval denken dat ze met de directeur contact moeten opnemen terwijl ze eigenlijk bij mij moeten zijn. Als afdeling Bedrijven is het goed mogelijk om persoonlijk te zijn. Wij richten onze brieven altijd aan een contactpersoon binnen het desbetreffende bedrijf. Ideaal zou het natuurlijk zijn wanneer je voor elke klant persoonlijk een brief kunt formuleren. Dat lukt soms, maar lang niet altijd. Bij Particulieren is het allemaal wat moeilijker. Daar wordt het al snel 'Geachte relatie', alleen al omdat er soms vierduizend brieven tegelijk de deur uit moeten.' Dat de Rabobank de intentie heeft met de klant te willen samenwerken, is niet zo eenvoudig uit te dragen in brieven. 'Ik zou daar best wat tips voor willen hebben', stelt Jolanda de Hamer. Voor De Jong geldt hetzelfde. 'Ik probeer er wel iets mee te doen door bijvoorbeeld naar gemeen schappelijke punten te zoeken als ik me tot een klant richt. Ik houd ook goed bij wat ik naar wie stuur en zorg ervoor dat klanten niet te veel krijgen. Maar aanbeve lingen zijn van harte welkom. Ook al om de standaardbrieven eens te screenen op PSD.' Wat dat laatste betreft is er goed nieuws. Het ligt in de bedoeling dat er op niet al te lange termijn een bestand uit komt met een groot aantal standaardbrie ven. Hierin komen de meest uiteenlopende onderwerpen aan bod, van uitnodigingen voor een gesprek tot aanmaningen om te betalen. Wie direct aan de slag wil of wie het niet prettig vindt om met standaard materiaal te werken heeft misschien wat aan de PSD-schrijf-tips. Voor wie zich verder wil verdiepen in de kunst van het PSD-schrijven is er een handig boekje uitgebracht door de afde ling Taalkunde. Het heet 'Rabobanktaal' en staat vol met de meest uiteenlopende taalproblemen en de oplossingen daarvan. Een aantal daarvan heeft betrekking op correct Nederlands in het algemeen, een ander deel op de taal-eigen-aardigheden van de Rabobankorganisatie in het bijzon der. Grappig hierin is de lijst met mode woorden, waarin gruwels als 'uitonder- handelen' en 'afconcluderen' zijn opgenomen. Verder heeft de schrijver, Jaap van den Beukei, 'Elf artikelen voor het schrijven van een artikel' geformuleerd, die ook van pas kunnen komen bij het schrijven van brieven. Van den Beukei: 'Bij twijfel over de juiste spelling van woor den, raad ik van harte de 'Herziene woor denlijst van de Nederlandse taal' aan, ofte wel het bekende groene boekje. In december komt er een nieuwe versie uit.' Natuurlijk geldt een en ander niet al leen voor de briefwisseling met cliënten. PSD, en dus ook PSD-schrijven, is min stens zo belangrijk in de communicatie

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 6