Met vriende IV PSD schrijftips Controle op kwaliteit nooit Vermijd clichés als 'In ant woord op uw schrijven', 'Naar aanleiding van ons telefoonge sprek'en 'Hopende u hiermede van dienst te zijn'. Maak het di recter, persoonlijker en daar mee aantrekkelijker. Schrijf zoveel mogelijk in de ik vorm. Maak een persoonlijke aanhef. 'Geachte mevrouw Jansen,'of, als het niet anders kan, 'Ge achte cliënte,'. Gebruik 'L.S.,'. Gerrit-Jan Bezemer: 'PSD-schrijven is een kwestie van mentaliteit en van gezond vestand.' Sluit altijd af met uw handte kening en uw naam, eventueel gevolgd door uw functie. Maak de zinnen niet te lang. Een gemiddelde van twintig woorden is prima. Wissel lan gere en kortere zinnen af. Vervang formele woorden door meer algemene. Liever 'als' in plaats van 'indien'en 'misschien' in plaats van 'wellicht'. Veronderstel niet teveel be kend. Geef uitleg waar dat nodig is en verklaar afkortin gen en vaktermen als u ze de eerste keer gebruikt. Bedenk eerst eens hoe u de boodschap mondeling zou overbrengen. Begin dan pas te schrijven. Laat uw brieven eens aan col lega's lezen en vraag wat zij er van vinden. Van oerschreeuw tot kabel TV, van rooksignaal tot Internet. De mens is vanaf zijn ontstaan bezig de communicatie met soortgenoten op een steeds hoger plan te tillen. Het geschreven woord, ooit gekrast in kleitabletten, komt nu in een prachtig lettertype moeiteloos uit de laserprinter.Technisch is het alle maal prima in orde. Nu nog wat extra aandacht voor de inhoud. Want naast de noodzakelijke mededelingen kan er in een brief méér gecommuniceerd wor den. Dat de Rabobank oog heeft voor de persoonlijke situatie van de klant, bijvoorbeeld. En dat de bank een deskundige partij is die graag met de klant wil samenwerken. Kortom, de PSD-houding, die in het persoonlijke contact met collega's en klanten al vanzelfsprekend is, kan ook in de correspondentie een rol spelen. Vooral omdat het bezoek aan de bank afneemt, wordt het contact met de klant meer en meer schriftelijk in stand gehou den. Het is daarom zaak ook in die vorm van communicatie de begrippen Persoon lijk, Samenwerken en Deskundig in het oog te houden. Geen gemakkelijke taak. Want schrijven is voor veel mensen een moeizame bezigheid. Jolanda de Hamer, secretaresse van de afdeling Relatiebeheer Bedrijven bij de Rabobank in Goes, kan dit beamen. 'Voordat de PC zijn intrede deed kreeg ik alle brieven in concept aan geleverd. Ik typte ze uit en corrigeerde me teen de spel- en taalfouten. Bovendien schaafde ik de zinnen die niet lekker lie pen, maar wel correct waren, een beetje bij. Daardoor heb ik een goed beeld gekre gen van de schrijfvaardigheid van de ver schillende collega's. De één heeft er meer gevoel voor dan de ander.' De situatie veranderde toen de PC werd geïntroduceerd. Het was veel efficiënter dat iedereen daarop zijn eigen correspon dentie verzorgde. De Hamer: 'De directie secretaresse en ik kregen vanaf dat mo ment niet alles meer onder ogen. Maar we wisten natuurlijk dat de kwaliteit niet al tijd even hoog was. Ook al gebruik je de spellingcontrole, sommige fouten glippen er toch door. Ik heb daarom een nota ge schreven en daarin voorgesteld om alle correspondentie te laten lezen door iemand met goed taalgevoel. Sinds kort is het als volgt geregeld: ik controleer alle brieven van het Bedrijvenadviescentrum en de directiesecretaresse doet de rest. We krijgen uitdraaien van de brieven op onze bureaus en corrigeren die met de pen. De gene die de brief geschreven heeft, past hem zelf aan. Het is dus aan hem of aan haar of ons advies ook daadwerkelijk wordt opgevolgd.' Op dit moment worden de brieven niet op PSD gescreend. Het ligt wel in de bedoeling dit op korte termijn te gaan doen. 'Nu we met de nieuwe huisstijl te maken hebben, willen we binnenkort afspreken waar we precies op gaan letten. Let er eens op hoe u zelf schrif telijk benaderd wordt door in stanties. Wat irriteert u in aan u gerichte brieven, wat vindt u prettig. Daar valt veel uit te leren.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 5