Uit de bank geklapt Toegang gehandicapten Rentevrijstelling Communicatie- beleidsraad 4 De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde zaken of woorden is. In de rubriek 'Uit de bank geklapt'de antwoorden op vragen als 'Wat betekent dit?', 'Waarom gebeurt dat?'en 'Wat zit er nog meer achter?' Vragen worden beantwoord door deskundigen. Het adres: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 519,fax (030) 2161904. Hoe is het gesteld met de toeganke lijkheid van kantoren van de Rabo bank voor rolstoelgebruikers? Zijn hier richtlijnen voor? 'Er bestaan inderdaad richtlijnen voor de toegankelijkheid van gebouwen voor gehandicapten,' zegt Rinus van Kuijen van Rabofacet Vastgoedmanagement. 'Die zijn opgenomen in het handboek 'Geboden Toegang', een uitgave van de Federatie Nederlandse Gehandicaptenraad.' Het handboek hanteert het criterium dat iemand met een handicap een gebouw of object zoveel mogelijk zelfstandig moet kunnen bereiken, betreden en gebruiken. Behalve algemene bouwkundige richtlij nen, zoals de afmetingen en de uitvoering van parkeerplaatsen, hellingbanen en en treeportalen, zijn richtlijnen opgenomen met betrekking tot specifieke onderdelen in bankgebouwen, zoals balies en loketten. 'In het algemeen,' vervolgt Van Kuijen, 'voldoen de Rabobankkantoren aan de eisen met betrekking tot bereikbaarheid en toegankelijkheid. Daar is vaak bij de bouw al rekening mee gehouden. Ten aan zien van de bruikbaarheid van onderdelen en apparaten wordt vaak een afweging gemaakt of er, al naar gelang het te ver wachten gebruik door rolstoelgebruikers, aparte voorzieningen nodig zijn. Meestal zijn bestaande accommodaties, zoals zit- balies, ook geschikt voor rolstoelgebrui kers. Met betrekking tot zelfbedieningsap- paratuur is het bedrijfseconomisch niet haalbaar om aparte, in hoogte aangepaste apparaten - bijvoorbeeld geldautomaten - te plaatsen. Daarom houden de fabrikan ten er bij het ontwerpen van de appara tuur zoveel mogelijk rekening mee dat ze zowel vanuit een staande als een zittende positie bediend kunnen worden.' Gebou wen die voldoen aan de eisen van bereik baarheid, toegankelijkheid en bruikbaar heid volgens de in 'Geboden Toegang' be schreven criteria, kunnen worden voorzien van een gevelplaat met het internationale toegankelijkheidssymbool. Er is een rentevrijstelling voor bedrijfsspaarrekeningen. De rente van de spaarloonrekening valt daaronder, maar hoe zit het met de 'oude' premiespaarregelingen? Valt de rente over saldi van voor 1 januari 1994 ook onder de rente vrijstelling? rente die is opgebouwd over de 'oude' spaargelden. Als de rente de extra rentevrij stelling te boven gaat, valt het meerdere onder de algemene rentevrij stelling.' Wat is de Communicatiebeleids- raad? Brigitte Smet van Arbeidsvoorwaar den/Rechtspositie legt uit: 'Bij de invoering van de wet Vermeend/Vreugdenhil op 1 januari 1 994 is inderdaad een extra rentevrijstelling gecreëerd voor de rente inkomsten die voortvloeien uit deelname aan een premiespaar- of spaarloonrege ling. Deze vrijstelling bedraagt per jaar maximaal f 1.000,- per persoon en voor echtparen maximaal f 2.000,-. Wanneer vanaf 1 januari 1994 rente wordt genoten op een nieuwe bedrijfs- spaarrekening, valt deze rente onder de extra rentevrij stelling, ook al betreft het 'De Communicatiebeleidsraad is een commissie - ingesteld binnen Rabobank Nederland - die het communicatiebeleid toetst en de afstemming van grote commu nicatiecampagnes bewaakt,' vertelt Willem Lageweg, hoofd van het Directoraat Com municatie. 'De commissie bestaat uit de voorzitter van de Hoofddirectie, een Hoofddirectielid uit het Werkgebied Aan gesloten Banken, de directeuren Particulie ren, Bedrijven en Bedrijfsrelaties en de lei ding van het Directoraat Communicatie. Belangrijke vraagstukken uit de afgelo pen periode zijn onder andere de nieuwe positionering (PSD), de huisstijl, de nieuwe reclamecampagne en het sponsor- beleid. Periodiek komen de imagocijfers aan de orde, terwijl ook de effecten van campagnes en de nieuwe huisstijl worden geëvalueerd.' De commissie heeft vooral tot taak de samenhang van het beleid en de effectivi teit van strategische lijnen te beoordelen. Besluitvorming over specifieke campagnes en projecten vindt plaats door lijnverant woordelijken zoals de segmentmanagers, de directeuren Particulieren en Bedrijven en de leiding van het Centrale Bankbe drijf. m Een bezoek aan een Rabobank is voor rolstoelge bruikers meestal geen probleem.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 4