De komende man De gaande man Proefonderzoek: consument wil langere openingstijden 16 'Of de werknemers in het land de nieuwe Caar met scepsis zullen begroeten? Misschien zelfs dat niet. Een heleboel mensen ken nen het begrip Caar niet eens. Er is in het verleden onvoldoende ge communiceerd. En dat moet veran deren. De achterban moet weten dat de Caar zaken bespreekt die in ieders belang zijn.' Jan van den Bogaard (46), per 1 juli de nieuwe voorzitter van de werknemersdele gatie binnen de Caar, kan zich de scepsis wel voorstellen. Zelf is hij sinds eind '92 lid van de Centrale Adviesraad Arbeids- aangelegenheden Rabobankorganisatie. In die jaren werd ook hem duidelijk dat de Caar oude stijl niet goed functioneerde. Hij heeft daarom van harte meegewerkt aan het professionaliseringstraject, dat onder zijn voorganger Bob Kagenaar is ingezet. Als zijn eerste zorg ziet hij het aantrek ken van nieuwe leden voor de regiocom missies. Uit de regiocommissies zullen straks, zowel voor de vacatures die nu be staan als voor de algemene verkiezingen van eind '96, de nieuwe Caar-leden voort komen. 'Neem uw verantwoordelijkheid', richt Van den Bogaard zich tot de mede werkers van de Rabobanken in het land, 'en stel u beschikbaar. Alleen zo kunnen wij straks beschikken over een werkne- mersdelegatie die in staat is in Utrecht vol wassen standpunten te verdedigen.' Toen Bob Kagenaar (48) in 1990 bij de Caar kwam, trof hij een in zichzelf gekeerd orgaan dat alleen bij besluiten of bij ver kiezingen iets van zich liet horen. 'Er was geen communicatie, noch richting directie, noch richting werkne mers. Evenmin kwam er uit het land ooit iets naar de Caar toe. Begrijpelijk, want de raad stond ontzettend ver van de werk vloer af. Ik vond dat vreemd want, mede door mijn radiowerk, is communiceren voor mij heel gewoon.' Nu, bij zijn vertrek en na vier jaar voorzitterschap van de werknemersdelega tie, verlaat Kagenaar een raad die, op zijn zachtst gezegd, in beweging is. Dat de werknemersdelegatie de aanzet tot deze professionalisering heeft mogen geven, stemt hem tevreden. Daarmee zag Kage naar het doel dat hij zich destijds als voor zitter had gesteld, verwezenlijkt wor den: 'Zorgen dat de stem van de werk nemers beter wordt gehoord.' Hij spreekt daarom van een goed moment om op te stappen, in het vertrouwen dat de Caar nieuwe stijl beter zal functioneren. Bij zijn afscheid prees Wim Meijer, voor zitter van de Raad van Beheer én van de Caar, de gaande man om zijn 'ongelooflijke inzet' en als 'inspiratiebron bij de vernieuwing'. Eén op de drie Rabobank klanten vindt dat zijn bank langer open moet blijven. Onder jongeren is zelfs de helft die mening toegedaan. Deze cijfers komen uit een proefonder zoek bij de Rabobanken Tilburg, Katwijk/Rijn-Valkenburg en Utrecht. Op basis van de wensen van klanten verwacht Vic Kerkhoff, voorzitter van de Projectgroep Implementatie CAO Aange sloten Banken, een verschuiving in de ope ningstijden: 's ochtends later open en 's avonds pas om zes uur danwel om zeven uur dicht. Ook de zaterdag komt daarbij steeds meer in beeld. Dat vertelde Kerk hoff de Caar tijdens een toelichting op de invoering van de nieuwe CAO bij een aan tal proefbanken. Het proefonderzoek bracht verder aai# het licht dat steeds minder klanten -nog maar de helft - maandelijks één keer de bank bezoeken. Een positief aanknopings punt noemde Kerkhoff dat 30 procent van de ondervraagden een persoonlijk advies- gesprek verwacht en wel op uitnodiging van de bank. Daarbij bestaat vooral belangstelling voor adviezen in de sfeer van hypotheken en beleggingen. In de discussie over de invoering van de gemiddeld 36-urige werkweek benadrukte Kerkhoff dat de nieuwe CAO geen dwin gende afspraken oplegt. 'Zij schept alleen het kader waarbinnen werkgever en werk nemer kunnen manoeuvreren. Invoering vindt plaats op basis van flexibiliteit, met oog voor de diversiteit onder de werkne mers.' Bij ondernemingsraden leeft overi gens enige onvrede over de gebrekkige wijze waarop zij over de nieuwe CAO worden geïnformeerd. Dat liet de Foto's Ron Willebrands regiocommissie Oost-Nederland weten. Volgens Kerkhoff zou het formeel niet juist zijn als Rabobank Nederland recht streeks aan ondernemingsraden van plaat selijke banken zou rapporteren. De direc tie van de banken wordt schriftelijk geïnformeerd over de voortgang en zal hierover zelf de eigen ondernemingsraad op de hoogte moeten stellen. In de vol gende brief die over dit onderwerp zal worden verzonden, zal de directie worden geadviseerd een en ander met de onderne mingsraad te bespreken. Daarnaast kun nen medewerkers via Raboband en Bank in Beeld regelmatig op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op CAO-gebied. Natuurlijk moeten eerst de ervaringen van de proefbanken worden afgewacht voor dat wezenlijk nieuwe informatie kan worden verstrekt.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 20