Dossi er 15 Personele consequenties Vijf gastvrouwen Hoge eisen Bezetting Met de omni-automaat kan de klant onder meer geld storten op betaal-of spaarrekening en vreemde valuta wisselen. Wilt u een bezoek brengen aan de Rabo bank 'Benoorden het IJ'? Dat kan 's avonds vanaf medio oktober. Gezien de grote belangstelling is het plannen van het bezoek onvermijdelijk. Vul de antwoordkaart in het midden van dit blad in en u wordt zo snel mogelijk geïnformeerd over de definitieve datum. Het zijn spannende tijden voor de me dewerkers van proefbank 'Benoorden het IJ'. En niet alleen vanwege de verande rende werktijden. Die worden aangepast aan de openingstijden van het winkelcen trum. Dat betekent dus openstelling op za terdag en op koopavond. Op andere werk dagen sluit het kantoor om zes uur. 'Daar komt bij dat we ook proefbank zijn voor de CAO', zegt Schulp. 'We gaan naar een 36-urige werkweek. De medewerkers van het nieuwe kantoor krijgen bovendien te maken met een heel andere manier van werken. Daarvoor hebben ze, na een gedegen selectie in de afgelopen tijd, een stevige training gehad.' Managementlid Lisette van Lunen heeft zich vooral beziggehouden met het perso nele deel van de operatie. Van Lunen: 'We hebben een totaalbezetting van vier cliënt- De cliëntadviseur kan zich volledig concentreren op de klant. Schermen voor privacy naar een ontwerp van de plaatselijke kunstenares Geert Briels. adviseurs en vijf gastvrouwen die in deel tijd werken. Twee cliëntadviseurs komen van het oude kantoor, waarvan één uit het HBO-traject. Eén medewerker komt van een andere Rabobank en één is van bui tenaf aangetrokken. Er zijn vijf gastvrou wen. Ze zijn aangesteld na een sollicitatie procedure, waarvoor zestig vrouwen zich aanmeldden. We hebben niet speciaal al leen om vrouwen gevraagd, maar er re ageerde gek genoeg geen enkele man.' Wat zijn de belangrijkste eisen die ge steld worden aan de cliëntadviseur en aan de gastvrouw? Van Lunen: 'De cliëntadvi seur moet een echte verkoper zijn, goede contactuele eigenschappen hebben en na tuurlijk zeer deskundig zijn op het gebied van basisvoorzieningen. Bij de selecties van 'de ideale gastvrouw' hebben we ex tern advies ingewonnen bij iemand die zich bij de KLM heeft beziggehouden met de selectie van cabinepersoneel. Aan die adviezen hebben we veel gehad. Onze gastvrouwen staan niet mooi te zijn. Ze moeten de klant al bij binnenkomst het ge voel geven dat hij welkom is en dat hulp bieden - bijvoorbeeld bij de bediening van de automaten - de normaalste zaak van de wereld is. Van de gastvrouw wordt ook verwacht dat ze de mensen op een natuur lijke manier in contact brengt met de cliëntadviseur, die zich wat verderop in de bankhal ophoudt. Ze moet dus goed met mensen kunnen omgaan en de juiste posi tie innemen als de klanten binnenkomen. Ze is daarvoor opgeleid. Maar ze moet ook de behoefte van de cliënt kunnen peilen en dus goed weten welke produkten en diensten we verkopen.' Hoeveel cliëntadviseurs en gastvrouwen in de bankhal gewenst zijn, moet de prak tijk uitwijzen. Schulp: 'Waar liggen de pie ken? Op koopavond? Op zaterdag? We weten het nog niet, omdat we daar geen ervaring mee hebben. Al doende zullen we ongetwijfeld veel leren. Een belangrijk aspect is zeker ook dat het management van de bank in een an dere verhouding staat tot de 'ploeg' van het nieuwe kantoor. De medewerkers dra gen zelf de verantwoordelijkheid. Niet al leen voor een goede gang van zaken maar ook voor de commerciële resultaten. Bij de voorbereidende werkzaamheden hebben we al kunnen zien dat dat tot heel veel leuke initiatieven heeft geleid. Medewer kers hebben er alles aan gedaan om de aandacht te vestigen op het nieuwe bank kantoor. Ze zijn onder meer naar scholen geweest om de jeugd uit te nodigen voor de Rabo Top 40 Music Tour en hebben op een zaterdag pamfletten uitgedeeld.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 19