arom een nieuw f Dossier V 13 Vijf proefbanken De klant heeft altijd de keus 'Winkels' Presentatie op consultatiedagen richte kantoren. Bij de opzet is veel aan dacht besteed aan marktbewerking. 70 Tot 80 procent van het bankbezoek heeft te maken met geld opnemen, wisselen, stor ten en vreemde valuta. Handelingen die voor de bank veel werk met zich meebren gen, maar waaraan niets wordt verdiend. In de traditionele bankhal vindt, naast de bediening van de cliënten, ook een belang rijk deel van de administratie plaats. De medewerker moet zijn aandacht verdelen tussen de klant aan de balie en zijn back office-activiteiten. Door het elimineren Eind september opende de Rabobank 'Benoorden het IJ'aan het Buiksloter- meerplein in Amsterdam als eerste proef- bank een splinternieuw kantoor. Het zou kort omschreven kunnen worden als een winkel met veel persoonlijke bediening en service. De klant mag er zelf kiezen hoe hij wil worden bediend. Hij heeft de keus uit zelfbediening en persoonlijke informatie en advisering. De produkten die worden aangeboden behoren tot het segment 'Basisvoorzieningen'. Binnenkort gaan ook de banken Beverwijk, Harder- wijk-Ermelo-Putten, Roermond en Utrecht als proefbank van start. van de back officeprocessen heeft de me dewerker zijn handen helemaal vrij voor de klant en kan hij zich volledig concen treren op de verkoop van bankprodukten. Het administratieve werk is al belangrijk minder geworden door de centrale verwer king van ola's en oio's. Naar verwachting zal de centrale verwerking van deze docu menten eind van dit jaar praktisch overal zijn ingevoerd. Wat we in de nieuwe opzet ook willen bereiken, is dat de klant geldhandelingen door zelfbediening uitvoert. Van der Linden: 'Bij het invullen van de plannen hebben we voorop gesteld dat het Op regiobijeenkomsten in september 1994 maakten de managementteams van plaatselijke banken kennis met Visie '98, de nieuwe strategie voor de particulieren- en bedrijvenmarkt. In diezelfde tijd werd hard gewerkt aan de introductie van de nieuwe huisstijl. Beide processen zijn vertaald in het nieuwe 'bedieningsconcept bankhal'. Persoonlijk, Samenwerken en Deskundig krijgen hierin optimaal gestalte. 'Om aan de weet te komen wat de cliënten van ons verwachten, hebben we in luisteren de afgelopen jaren veel tijd en energie gestoken.' Aldus Bert Mertens, hoofd Basisvoorzieningen 'Uitgebreid motievenonderzoek leerde dat ruim twee derde van onze relaties behoefte heeft aan een hechte relatie met de bank. Een deel van hen ziet de bank vooral als deskun dige, financiële partner. Een ander deel als raadgever en coach. Bij de eerste groep ligt het accent op samen met de bank werken aan financiële oplossingen. De tweede groep legt de nadruk op deskundige en vertrouwde begeleiding en hulp. Beide groepen hechten veel belang aan persoon lijke aandacht. En dat er sprake moet zijn van concurrerende tarieven en voorwaar den spreekt vanzelf. Per saldo komen de begrippen Persoonlijk, Samenwerken en Deskundig naar voren als samenbindende elementen, waar wij ons op willen laten aanspreken en die als richtsnoer voor al onze interne en externe communicatie gelden.' Het nieuwe bedieningsconcept is ont wikkeld in nauwe samenwerking met me dewerkers van lokale banken en Rabo bank Nederland. Projectleider Van der Linden: 'We maken de stap van admini- stratiegerichte kantoren naar verkoopge- Op de consultatiedagen, die half oktober beginnen, zal onder meer de strategie Ba sisvoorzieningen op de agenda staan. Het nieuwe bedieningsconcept bankhal zal daar ook ter sprake komen. In veertien verschillende zittingen zal Bert Mertens aan de directies van plaatselijke banken ook de uitgangspunten voor een nieuw distributiebeleid presenteren. Een en ander zal worden toegelicht en onder werp van discussie zijn.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 17