i_r Proef met nieuw bedieningsconcept Dossier 12 Zelfbediening Cliëntadviseur Rabo Top 40-zuil Gastvrouw Lopende videobeelden De bankhal lijkt weinig op de traditionele ruimte met rijtjes wachtenden voor de balie. Er is helemaal geen balie.Opvallend anders is de manier waarop de bezoekers van de bankhal worden benaderd. Maar het zelfbedieningsdeel en de meubilering doen in eerste instantie niet aan een bank denken. Dit is de bankhal in het nieuwe bedieningsconcept. hal. Bij een adviesgesprek maakt hij gebruik van de zitjes in de advieszone. In dit type bank kantoor vinden geen administratieve hande lingen plaats. van houding dan van inrichting. Dat laat ste kan met heel weinig aanpassing tot stand komen. De bankmedewerker krijgt wel met veel veranderingen te maken.' De dagelijkse bankhandelingen als geld op nemen van betaal- en/of spaarrekening, beta- De cliëntadviseur doet wat zijn naam al aangeeft. Hij adviseert, informeert en verkoopt bankprodukten. De advisering en de verkoop heeft onder meer betrekking op geld lenen en verzekeren. Wie wil praten over hypotheken maakt een afspraak met de hypotheekadvi seur. De cliëntadviseur is klant- en verkoopge- richt en heeft geen vaste werkplek in de bank- een cadeautje. De automaat is ook geschikt voor het tellen en sorteren van munten. Collec tegeld bijvoorbeeld of een goed gevulde spaarpot. CD> Jongeren kunnen 'quizen'door het raden van fragmenten uit de Rabo Top 40. 'Het nieuwe bedieningsconcept bankhal wijkt wezenlijk af van de huidige praktijk. Het gaat niet om een tafeltje in een andere kleur. We willen ons nadrukkelijk als per soonlijke bank profileren, ons onderschei den van andere banken. En daarvoor is in dit concept gekozen voor een kanteling van de organisatie. Het werk gaat van pri mair administratief naar verkoop.' Dat zegt Margot van der Linden, projectma nager Basisvoorzieningen en momenteel volop bezig met de uitwerking van het concept in de praktijk. 'Het nieuwe bedie ningsconcept is dus veel meer een kwestie len, sparen, wisselen en kopen en verkopen van vreemde valuta vinden plaats in de 'zelfbe dieningszone'. Daar maakt de klant gebruik van één of meer automaten. Alle automaten zijn daar waar zinvol gekoppeld aan centrale ver werkingssystemen. De gastvrouw ontvangt de klanten en biedt - indien gewenst - hulp bij het apparatenge- bruik. Krijgt ze signalen dat de klant over een bepaald produkt meer wil weten, dan brengt ze hem in contact met de cliëntadviseur. Om de tijd voor de wachtenden wat te vul len, 'lopen' boven de apparatenwand video beelden: commerciële boodschappen en plaatselijke mededelingen. Rabospaarmasjien Kinderen die hun geld in de spaarautomaat doen, kunnen dankzij animatie op het scherm zien wat er met hun spaarcentjes gebeurt.Ze zien en horen hoe een mannetje het geld in de kluis legt. Bij iedere inleg krijgt de kleine spaar der een zegeltje. Een vol boekje geeft recht op

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 16