Samen aan de slag voo Simpel en doeltreffend Gezamenlijke activiteiten Ook lokaal 5 E 3 "O Raboband Intern communicatieblad voor de Rabobankorganisatie. Verschijnt driewekelijks. 21e jaargang Nummer 16 - 9 oktober 1995 Redactie Stan Polman (hoofdredacteur), Helma van Doorn, Ineke Hogendijk, Mariëlle Oostveen, Piet Philipsen, Caroline Renette. Redactie-adres Interne adrescode UCR 519, Postbus 17100,3500 HG Utrecht. Telefoon redactie Utrecht (030) 2162083. Telefax (030)2161904. Telefoon redactie Eindhoven (040) 2177209. Telefax (040) 2177308. E-mailadres via Internet Raboband@rn.rabobank.nl Medewerkers aan dit nummer Bart Bakker, Annelien Goote, Marijke Hoenderdos, Herman Jonkman, Wim Lange, Petra Ramaekers, Paul Vreuls, Ron Willebrands. Abonnementen-administraties Wijzigingen uitsluitend schriftelijk aan Centraal Abonnementen Beheer, interne adrescode BC 102A, Postbus 80, 5680 AB Best. Oplage 40.000 exemplaren. Vormgeving en druk Hoonte-Holland Grafische Industrie bv Papier Het papier waarop Raboband wordt gedrukt bestaat uit 60 procent rietsuikercellulose en 40 procent chloorvrij gebleekte cellulose. De volgende Raboband verschijnt op maandag 30 oktober. Sinds 1976 werkt de Rabobank samen met het Foster Parents Plan (FPP). Dat gebeurde in het begin vrij onopvallend, door het ondersteunen van de leden wervingsacties. Plaatselijke banken stelden ruimte beschikbaar voor brochu res en affiches. Bovendien adopteerden veel banken één of meer kinderen. In de loop der jaren is de betrokkenheid van de Rabobank met het Foster Parents Plan sterker geworden. Van nu af aan wordt die samenwerking nog intensiever. De Rabobank is dit jaar weer volop van de partij tijdens de jaarlijkse ledenwerf actie. Maar nu minder onopvallend. 'We hebben ervoor gekozen onze betrokken heid bij het Foster Parents Plan duidelijk te laten zien', vertelt Frangoise Rost van Ton ningen, van de afdeling Sponsoring van Rabobank Nederland. 'Als coöperatieve bank hebben we een andere oorsprong en structuur dan andere banken. Maatschap pelijke betrokkenheid stond en staat hierin centraal. Daarmee onderscheiden we ons. Maar dat moeten de mensen wel kunnen zien. Dat geldt zowel voor onze klanten als voor onze medewerkers. Het past overi gens binnen de nieuwe positionering om dat zichtbaar te maken.' De werkwijze van het Foster Parents Plan is simpel en doeltreffend. Mensen uit rijke landen, de Foster Parents oftewel de 'adoptie-ouders', geven gerichte hulp aan een kind in een ontwikkelingsland. Zij 'adopteren' het kind en ondersteunen het financieel met een vast bedrag, f 45,-, per maand. Dat geld wordt gebruikt om de leefomstandigheden van het kind, de fami lie en de hele dorpsgemeenschap te verbe teren. Er is dus geen sprake van inciden tele hulp maar van structurele verbeteringen. Juist dat spreekt de Rabo bank bijzonder aan. Het past bij het co- operatieve karakter van de bank en biedt de mogelijkheid een sponsorproject op te zetten dat een aantal jaren duurt. Elke bank heeft deze week een commu nicatiepakket ontvangen. Dit pakket bevat een overzicht van alle communicatie-acti viteiten. Om te beginnen wordt op vrijdag 13 oktober een gezamenlijke dagbladad vertentie geplaatst. Rondom de tv-docu- mentaire over de Maya's op 15 oktober, de tv-uitzending van het circus 'Gala of the Stars' en een aantal tv-programma's waarin het FPP centraal staat op 26 no vember, wordt verschillende keren een commercial uitgezonden. Daaruit blijkt de betrokkenheid van de Rabobank bij het Foster Parents Plan. De naam van de Rabobank staat op alle uitingen van thematische en actiematige campagnes. Natuurlijk is er ook dit jaar weer mate riaal voor in de bankhal. Rost van Tonnin gen: 'Alle banken krijgen twee gratis affi ches en adoptiefolders. Ook zullen er twee kindertekeningen worden opgenomen in de collectie van eindejaarskaarten. Het is de bedoeling dat dit initiatief lokaal wordt uitgebouwd. Veel banken kiezen voor lo kale projecten als het om sponsoring gaat. Het Foster Parents Plan sluit daarop aan

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 2