ïr-'" Financieringstekort Tournee Natio 'slag *"^Trrma'»-«den 8e»«' «ÓTaf;gMn' We\aaS Het Na»o»J Jeo*Isctap. 1» op,,e<ie"" «ton va» »to<1 ttalöw Man f r Ti Iet derlandse gecon- i cr is een enthousiast - „er profes»»»! m» ^„„sici in de orkest spele" ^o hooidsp""»' leefoid van 17 fJob„t een b,,d«= het orkest levert de «l™1- ontwikkeling van )ong dorkest met een nieuw programma P Rabobankconcer Sol,!,e 1„ ovemeltt van de plaatsen giono. j jden is opgenomen rn certeerd zal Raboband. op pagina 18 ^n deze r'L Vy»- vekPl;a.. H°efslae' t,,. "een die "'uuoer - 'aI hoefslag' Va„ Uür is op Paardenverzor Paarden fokken, Uur KNP en NKB 8'ng' °e IandeHjke n rm,ersPort en geheel KNF en °m 36.30 ,Va" Paar" lg- De landelijke *ersport en nauw betrokke t ndubs uc reievisie- yf -•» e^aho^.d^eaande^a^ v99A.Ü11 \n de VOÏf den- ^^en Jt werd dat eV aan?,ebodue afeeno^ vetvJacb vS du* bo ApnvanaVVe meeks„aaXi.Üat aaU' V°ot upsteWinSen 99 5 i°u S Aetïhe te d' de vek xamensa bobank^L^ Veren- het otn.e%o0t de *ab n te V „,et\utst- besteh bundeV «ft a och «vet de 0 ,euW e Rabo- vermeldt V" .hik Op 19 september was het weer zover: Prinsjesdag. De Koningin las de Troonrede en de minister van Financiën presenteerde de be groting voor het nieuwe jaar. Zoals gebruike lijk zit er weer een stevig gat in de begroting, dat de minister moet zien te financieren door geld te lenen: het financieringstekort. De vraagt die rijst bij lezing van de Miljoenennota luidt evenwel: hoe groot is het financieringste kort nu eigenlijk? Er worden verschillende de finities gebruikt. Het 'gewone' financieringste kort van het Rijk zal dit jaar uitkomen op 4,1 procent van het BBP, het Bruto Binnenlands Produkt; terwijl voor volgend jaar een tekort van 2,9 procent wordt voorzien. Het zoge naamde 'beleidsrelevante tekort' komt echter uit op 3,5 procent in 1995 en 3,1 procent in 1996. Wat is nu precies het verschil? Vroeger hadden ministers van Financiën nog wel eens de gewoonte om het financieringstekort mooier voor te stellen dan het eigenlijk was. Dan betaalde men een paar rekeningen wat later of werd er versneld belasting geïnd. Een dergelijke actie wordt 'kasschuif' genoemd. Dan leek het tekort in het betrokken jaar wat lager. Het jaar daarop had men dan weliswaar een probleem, maar wie dan leeft, wie dan zorgt. De huidige minister houdt niet van dit soort trucjes. Daarom heeft hij besloten het beleidsrelevante tekort te publiceren. Kas schuiven en toevallige meevallers, zoals bij de verkoop van staatsbedrijven als KPN, tellen niet mee bij de berekening van dit tekort, dat dus een eerlijk beeld geeft van de stand van zaken. Om de zaken nog ingewikkelder te maken, bestaat er ook nog een derde definitie: het EMU-tekort. Dit is het tekort van de gehele overheidssector, dus inclusief de lagere over heden en de sociale fondsen. Deze definitie wordt Europa-breed gebruikt om vast te stel len welke landen in 1999 mee mogen doen aan de Economische en Monetaire Unie. Hier kan minister Zalm een mooi plaatje presente ren. Doordat de sociale fondsen in 1996 een overschot laten zien, daalt dit EMU-tekort van 3,7 procent BBP in 1995 naar 2,8 procent in 1996. Dit is lager dan het toegestane maxi mum van 3 procent, waardoor Nederland aan vrijwel alle toelatingseisen voor de EMU voldoet. Alleen de staatsschuld blijft met 78,4 procent BBP nog veel te hoog, want de EMU-norm daarvoor is 60 procent. Wim Boonstra, Stafgroep Economisch Onderzoek

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 10