ïr-'"
Financieringstekort
Tournee Natio
'slag
*"^Trrma'»-«den
8e»«' «ÓTaf;gMn'
We\aaS
Het Na»o»J Jeo*Isctap. 1»
op,,e<ie"" «ton va» »to<1 ttalöw Man
f r Ti Iet derlandse gecon-
i cr is een enthousiast
- „er profes»»»! m» ^„„sici in de
orkest spele" ^o hooidsp""»'
leefoid van 17 fJob„t een b,,d«=
het orkest levert de «l™1-
ontwikkeling van )ong dorkest met een
nieuw programma P Rabobankconcer
Sol,!,e 1„ ovemeltt van de plaatsen
giono. j jden is opgenomen rn
certeerd zal Raboband.
op pagina 18 ^n deze
r'L
Vy»-
vekPl;a.. H°efslae' t,,.
"een die
"'uuoer -
'aI
hoefslag' Va„
Uür is op
Paardenverzor Paarden fokken, Uur
KNP en NKB 8'ng' °e IandeHjke n rm,ersPort en
geheel
KNF
en
°m 36.30 ,Va" Paar"
lg- De landelijke *ersport en
nauw betrokke t ndubs
uc reievisie-
yf -•»
e^aho^.d^eaande^a^ v99A.Ü11
\n de VOÏf den- ^^en Jt werd dat
eV aan?,ebodue afeeno^ vetvJacb vS du*
bo ApnvanaVVe meeks„aaXi.Üat aaU'
V°ot upsteWinSen 99 5 i°u S Aetïhe te d'
de vek xamensa bobank^L^ Veren-
het otn.e%o0t de *ab n te V
„,et\utst- besteh bundeV
«ft a och «vet de 0 ,euW e Rabo-
vermeldt
V" .hik
Op 19 september was het weer zover:
Prinsjesdag. De Koningin las de Troonrede en
de minister van Financiën presenteerde de be
groting voor het nieuwe jaar. Zoals gebruike
lijk zit er weer een stevig gat in de begroting,
dat de minister moet zien te financieren door
geld te lenen: het financieringstekort. De
vraagt die rijst bij lezing van de Miljoenennota
luidt evenwel: hoe groot is het financieringste
kort nu eigenlijk? Er worden verschillende de
finities gebruikt. Het 'gewone' financieringste
kort van het Rijk zal dit jaar uitkomen op 4,1
procent van het BBP, het Bruto Binnenlands
Produkt; terwijl voor volgend jaar een tekort
van 2,9 procent wordt voorzien. Het zoge
naamde 'beleidsrelevante tekort' komt echter
uit op 3,5 procent in 1995 en 3,1 procent in
1996. Wat is nu precies het verschil? Vroeger
hadden ministers van Financiën nog wel eens
de gewoonte om het financieringstekort
mooier voor te stellen dan het eigenlijk was.
Dan betaalde men een paar rekeningen wat
later of werd er versneld belasting geïnd. Een
dergelijke actie wordt 'kasschuif' genoemd.
Dan leek het tekort in het betrokken jaar wat
lager. Het jaar daarop had men dan weliswaar
een probleem, maar wie dan leeft, wie dan
zorgt. De huidige minister houdt niet van dit
soort trucjes. Daarom heeft hij besloten het
beleidsrelevante tekort te publiceren. Kas
schuiven en toevallige meevallers, zoals bij de
verkoop van staatsbedrijven als KPN, tellen
niet mee bij de berekening van dit tekort, dat
dus een eerlijk beeld geeft van de stand van
zaken.
Om de zaken nog ingewikkelder te maken,
bestaat er ook nog een derde definitie: het
EMU-tekort. Dit is het tekort van de gehele
overheidssector, dus inclusief de lagere over
heden en de sociale fondsen. Deze definitie
wordt Europa-breed gebruikt om vast te stel
len welke landen in 1999 mee mogen doen
aan de Economische en Monetaire Unie. Hier
kan minister Zalm een mooi plaatje presente
ren. Doordat de sociale fondsen in 1996 een
overschot laten zien, daalt dit EMU-tekort
van 3,7 procent BBP in 1995 naar 2,8 procent
in 1996. Dit is lager dan het toegestane maxi
mum van 3 procent, waardoor Nederland aan
vrijwel alle toelatingseisen voor de EMU
voldoet. Alleen de staatsschuld blijft met
78,4 procent BBP nog veel te hoog, want de
EMU-norm daarvoor is 60 procent.
Wim Boonstra, Stafgroep Economisch Onderzoek