Nieuwe informatiestructuur verhoogt toegankelijkheid en kwaliteit Nieuwe interne media: Dagelijkse kranten elektro nische databank 5 Het kan veel beter Elke medewerker toegang Noodzakelijke verandering Nieuwe media getest bij gebruikers Plaatselijke banken krijgen dagelijks een stortvloed van informatie toege stuurd. Informatie die onder meer van belang is voor de dagelijkse bankprak- tijk. Naast allerlei circulaires, interne bladen, produktdocumentatie en Mira zijn er Sprinterberichten, Bank in Beeld en tal van andere uitgaven. De samen hang tussen de verschillende communicatiemiddelen is soms ver te zoeken. En de grote hoeveelheid maakt het moeilijk om goed op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen. Dit najaar wordt een begin gemaakt met een nieuwe informatiestructuur. De toegankelijkheid, bruikbaarheid en overzichtelijkheid van de informatie wordt flink verbeterd. Volgend jaar volgen meer aan passingen. Elektronica zal steeds belangrijker worden. Het belang van goede informatie is groot. Zeker voor medewerkers in een klantge richte organisatie als de Rabobank. Als in formatie niet tijdig, overzichtelijk en duide lijk is, kun je niet echt klantgericht werken. In Visie '98, de kwaliteitsacties binnen het Centrale Bankbedrijf en de coöperatiediscus sie is steeds gekozen voor kwaliteit in de dienstverlening en optimale klantgerichtheid. Ook de nieuwe positionering en de nieuwe huisstijl sluiten hier op aan. Daarom is het logisch dat ook aan de interne communicatie hoge kwaliteitseisen worden gesteld. Te veel, te versnipperd, niet op tijd. Dat zijn de meest voorkomende bezwaren bij plaatselijke banken. Willem Lageweg van het directoraat Communicatie, kan zich in die kritiek goed vinden. 'Als je ziet wat de mensen allemaal te verwerken krijgen, dan verbaast het me niet dat lang niet alles goed wordt gelezen. Dat is niet te doen naast je normale werk. Vandaar dat we alle com municatie naar plaatselijke banken op nieuw hebben bekeken en op zijn waarde hebben beoordeeld. Hieruit werd duidelijk dat op afzienbare termijn heel veel informa tie kan worden ondergebracht in twee media: een dagelijkse krant en een elektro nische databank. Daarnaast blijven Bank in Beeld en Raboband in een gewijzigde opzet voortbestaan en zullen Bestuurder Bank, Bank in Beeld voor Bestuurders en Sprinter vooralsnog niet veranderen. Het aantal cir culaires wordt flink teruggebracht.' De kern van de nieuwe informatiestruc tuur wordt gevormd door de elektronische informatiebank en een dagkrant die elke ochtend met de interne post wordt bezorgd. Hierin vindt iedere individuele medewerker van de Rabobankorganisatie alle informatie die nodig is om klantgericht en succesvol te werken. Informatie die nu nog verspreid is over Baliescoop, Raboband, Klant Bank, andere bladen en veel circulaires, wordt nu 'gedoseerd toegediend' in de dagkrant. Makkelijk leesbaar, met korte artikelen en duidelijke koppen. Zodat het weinig tijd kost om op de hoogte te blijven van al het Rabobanknieuws. Zaken die bewaard moe ten blijven, zoals produktdocumentatie, in formatie over acties en nieuwe formulieren, worden opgeslagen in de elektronische in formatiebank. Deze informatiebank bestaat uit twee delen. Een centraal gedeelte, dat het huidige Mira vervangt, en een deel op cd-rom. De informatie op cd-rom wordt steeds geactualiseerd. De banken krijgen voorlopig elke maand een nieuw schijfje toegestuurd. Later zal dat elke week zijn. Vooral de elektronische informatie voorziening zal enorme besparingen met zich meebrengen. Ten eerste omdat men sen minder tijd kwijt zijn met het zoeken naar informatie en het kopiëren en ver spreiden ervan ten behoeve van colle ga's. En natuurlijk omdat de produktie- kosten omlaag gaan. De opzet en de zoekstructuur van de in formatiebank is onderzocht in het Bruik baarheidslaboratorium van Rabofacet in Zeist. De uitslag daarvan is zowel positief als negatief. Aan de ene kant waren de ge bruikers erg enthousiast over elektronische informatievoorziening. Aan de andere kant vonden ze dat de uiteindelijke vorm nog wel voor verbetering vatbaar was. Daar wordt op dit moment hard aan gewerkt. Ook de dagkrant is getest. Onder de voor lopige naam 'DagKoers' ontvingen zeven honderd medewerkers van zeven plaatse lijke banken drie weken lang de krant. Katja Madrigal, projectleider voor de opzet van de nieuwe mediastructuur is te vreden met de uitkomsten. 'Na afloop van de testperiode bleek 85 procent van de on dervraagden het prettig gevonden te heb ben om dagelijks een portie informatie voorgeschoteld te krijgen. De meeste lezers hebben DagKoers als een duidelijke verbe tering ten opzichte van de huidige situatie ervaren. Als positieve aspecten werden onder meer de overzichtelijkheid, de lees baarheid, de dosering van de informatie, het brede aandachtsgebied en de actualiteit genoemd. Ook het feit dat iedereen tegelij kertijd over dezelfde informatie kon be schikken, werd positief beoordeeld.' Geleidelijke invoering Het spreekt vanzelf dat niet van de ene dag op de andere op de nieuwe structuur wordt overgestapt. Eerst moeten alle banken over een Laura-netwerk beschikken én de werkplek ken daarop aangesloten hebben. Pas dan heeft iedere werknemer vanaf zijn eigen werkplek toegang tot alle informatie. Op dit moment zijn er ongeveer 10.000 Laura-pc's in gebruik. Dit aantal groeit gestaag. Ver wacht wordt dat alle banken medio 1996 Laura in huis hebben. Vanaf dat moment kan de nieuwe informatiestructuur volledig operationeel zijn. 'De lokale banken die tegen die tijd nog niet beschikken over een Laura-netwerk, kunnen evengoed gebruik maken van de elektronische informatie bank', legt Lageweg uit. 'Vooruitlopend op het netwerk kunnen ze alvast één of meer dere stand-alone Laura-pc's met cd-rom drive aanschaffen. Deze pc's kunnen dan later in het netwerk worden ingepast. Om de periode waarin de nieuwe en de oude structuur naast elkaar lopen zo kort moge lijk te houden, wil ik de banken dit zeker aanraden.' Het is de bedoeling om stapsge wijs naar de nieuwe situatie toe te werken. Binnenkort zullen de bladen Klant Bank, Bank en Bedrijfsvoering en Balie- scoop worden samengevoegd tot één week blad. Dat zal dan stap voor stap uitgroeien tot de nieuwe dagkrant. De overige media worden gaandeweg opgenomen in de nieuwe structuur.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 5