Jan Raas: 14 Brede setting Vlaggeschip Uitstekende drager van publiciteit Een eigen wielrenploeg Huisstijl Bankgeheim Felicitaties van de 'Eerst onze felicitaties', zei één van de tientallen persvertenwoordigers die op 6 september naar het Utrechtse Beatrixgebouw gekomen waren om te horen welke sponsor Jan Raas voor zijn wielrenploeg had gevonden. Benieuwd waren ze wel, want sportpers, televisie, radio, regionale omroepen en schrijvende journalisten hadden geen idee wie die sponsor was. en zicht op de toe komst. Want het gaat niet alleen om het op de been brengen van een eigen wielrenploeg. De gebeurtenissen volgden elkaar snel op. De beslissing tot sponsoring werd op 5 septem ber genomen. Op 6 september stond Wijffels de pers te g woord. De eerste vraag was voor hem: 'Waarom heeft uw organisatie voor wielerspon- soring gekozen?' Wijffels: 'Sponsoring van fietsen in verschillende aspecten kan voor ons publicitair veel betekenis hebben en wij denken dat we iets kunnen betekenen voor het wielrennen en de ontwikkeling daarvan in Nederland. Zo lopen onze be langen samen. Onze betrokkenheid gaat niet alleen naar het professionele wielren nen uit. We willen die breder zien.' Wijffels vervolgde: 'Natuurlijk is een eigen wielrenploeg het vlaggeschip, maar we willen ook bijdragen aan de ontwikke ling van een nieuwe generatie renners en de kwaliteit van het Nederlandse wielren nen weer naar een internationaal peil brengen. Bijvoorbeeld door in de amateur sport een bepaalde rol te spelen. We rich ten ook het oog op regionale en lokale activiteiten op fietsgebied: plaatselijke wie lerrondes, recreatiefietsen, ATB, moun- tainbiken en crossen. Bij die brede setting kan verder worden gedacht aan aspecten als medische begeleiding van de sporters.' 'Meneer Wijffels, waarom hebt u voor Jan Raas gekozen?', klonk het uit de zaal. Wijffels: 'Raas heeft ons benaderd met een plan. Er zijn wel meer ploegleiders ge weest.' 'Welke dan?' 'Vult u dat zelf maar in. Wij hebben als Rabobank afwegingen De pers dromt om Raas heen en noemt namen van mogelijke kandidaat-renners en ploegleider. Maar de directeur sportief is nog niet zo ver. Felicitaties van de pers. Dat is niet niks. De persconferentie kon niet meer stuk. Deze eerste reactie van de sportpers was zeker een blijk van een positieve stem ming. De toekomst voor de ploeg van Raas, en daarmee voor een belangrijk deel van het Nederlandse professionele wiel rennen, leek somber. Er restten immers nog maar twee weken voor de contracten van de renners van de ploeg van Raas met Novell zouden aflopen. Maar de medede lingen die voorzitter van de Hoofddirectie van Rabobank Nederland Wijffels deed, betekenden voor een langere tijd zekerheid De Rabobank heeft de eerstkomende drie jaar een eigen wielrenploeg, die gaat deelnemen aan de belangrijkste nationale en internationale wedstrijden. Die periode wordt, als de zaken zich goed ontwikkelen, nog eens met twee jaar verlengd. Ook fiet sen in brede zin krijgt aandacht: amateur- wielrennen, opleiding en stimulering van jong talent, mountainbiken, crossen, ATB-rij- den en recreatiefietsen; het hoort allemaal tot de basis van het sponsorplan. De details moeten nog worden uitgewerkt. gemaakt tussen verschillende sporten. Uit eindelijk was onze conclusie dat wieler sport een uitstekende drager van publici teit is en Jan Raas een uitstekende trekkende figuur. Bij het kiezen voor deze sponsoring was er een aantal overwegin gen. Eén daarvan was dat je, als je in de wereld van de media niet permanent dui delijk zichtbaar bent, je tot op zekere hoogte niet bestaat. Dat is de reden dat heel veel ondernemingen op de een of an dere manier via een publiekstrekker zich een plaats in de media verwerven.' Vraag aan Jan Raas: 'Hoe kwam je op het idee de Rabobank te benaderen?' Raas: 'Ik zal niet verzwijgen dat het vinden van een sponsor niet meeviel. Ik had al ande ren benaderd, maar daar kwam niets uit. Toen dacht ik: Rabobank, nieuwe huisstijl, vernieuwing, verandering... En het klikte. Korte nachten, veel spanning, een te lefoon die thuis roodgloeiend staat. Jan Raas is op de dag waarop de wie- lersponsoring wereldkundig wordt gemaakt nog niet aan zichzelf toege komen.'Champagne'? 'Nee, we heb ben bij een kop koffie doorgesproken hoe we het nieuws op de persconfe rentie zouden brengen en er moest een persbericht worden opgesteld.' 'Het eerste wat ik privé zei toen de kogel door de kerk was?'Jan Raas slaakt alleen maar een diepe zucht. 'Dat zei ik. En ik heb natuurlijk zo snel mogelijk mijn vrouw opgebeld om het goede nieuws te vertellen.Ze kon eindelijk iets anders zeggen tegen de journalisten die steeds aan de lijn hingen.Voor meer heb ik nog geen tijd gehad. Ik ga wel wat slaap inhalen.' Het eerste wat Raas na afloop van het offi ciële deel van de persconferentie met kenne lijke voldoening tegen de sportjournalisten zei, was: 'Daar waren jullie niet opgekomen, hè?' 'De wielerwereld is maar klein', legt Raas uit. 'Geheimpjes lekken snel uit. Dit was een goedbewaard geheim. Ik ben verschillende keren op de bank geweest. Daar hebben toch veel mensen me zien lopen. Ik ben niet zo ar rogant om te denken dat iedereen me kent,

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 18