6 1995 Distributie algemene informatie naar de banken A Papierverspilling Read only memory Perfect medium Introductie cd-r< informatievoi Rabobank Distributie Postkamer Plaatselijke Nederland banken Werkplek Drukwerk Postauto's Tandem/Mira RTN netwerk Laura Tandem/Sprinter Vanaf het eind van dit jaar brengt Rabobank Nederland periodiek een cd-rom uit. Daarop staat voor de plaatselijke banken en de afdelingen van Rabobank Nederland informatie die nu nog via papier wordt verspreid. Het is de bedoe ling dat het schijfje met ingang van volgend jaar wekelijks wordt uitgebracht. Staan we hiermee aan de vooravond van het papierloze bankkantoor? Over 'the paperless office' wordt al ge sproken sinds de introductie van de compu ter. Tot nu toe is zo'n kantoor nog een uto pie gebleken. Sterker nog, de hoeveelheid documenten in administratieve omgevingen is de laatste jaren alleen maar toegenomen. Dat geldt ook, en misschien wel in het bij zonder, voor de bankwereld. De computer heeft er aan de ene kant wel voor gezorgd dat de bancaire processen sneller en efficiën ter verlopen. Maar aan de andere kant zijn er de afgelopen jaren heel veel produkten en diensten bij gekomen, terwijl ook de admi nistratieve organisatie behoorlijk complex is geworden. Daarover moet vanzelfsprekend gecommuniceerd en geïnformeerd worden. Dat gebeurt nog hoofdzakelijk op papier. Ook binnen de Rabobankorganisatie. Berekeningen leren dat Rabobank Ne derland jaarlijks op abonnementsbasis meer dan 700.000 pagina's informatie naar de plaatselijke banken verstuurt. In de vorm van circulaires, tijdschriften, bulletins, fol ders, brieven, handboeken en naslagwer ken. Er bestaan bijvoorbeeld zo'n 220 ver schillende handboeken, met een totale omvang van 15.000 pagina's. Daarin staat zogeheten 'operationele taakinformatie'. Elke dag wordt drukwerk bij de plaatselijke banken en de afdelingen binnen Rabobank Nederland aangeleverd. Daar wordt het dikwijls nog gekopieerd en vervolgens ver der verspreid onder de medewerkers voor wie de informatie relevant is. 'Het is duide lijk een geweldige papierverspilling', zegt ir. Ton Berkel, werkzaam bij de afdeling Infor matisering van Rabobank Nederland. 'Daar komt bij dat de informatie in deze papierberg nauwelijks meer te vinden is. Daarom zijn we gaan onderzoeken of we de informatie niet op een ander, meer toe gankelijke manier kunnen aanbieden.' In eerste instantie is gekeken of het videotexsysteem Mira zou kunnen wor den uitgebreid. Maar de proeven die daar mee bij een aantal plaatselijke banken zijn gedaan, bleken niet naar een echte oplos sing te leiden. Daarom moest naar iets an ders worden gekeken. Het oog viel uitein delijk op de cd-rom, die de laatste tijd bij computergebruikers heel populair is ge worden. De term 'cd-rom' staat voor Compact Disk-Read Only Memory. Het is een cd waarop in digitale vorm informatie ligt opgeslagen. Die informatie kan met een cd-speler die in de computer is geïn stalleerd op het beeldscherm worden geto verd. De gegevens op de cd liggen vast. Daarin kan niets worden gewijzigd. Wel is het mogelijk om de data naar de harde schijf van de computer te kopiëren en dan te bewerken. Op zo'n cd-rom kan 640 megabyte informatie worden opgeslagen. Dat zijn 200.000 A4-tjes met tekst. Vol gend jaar komen er schijfjes op de markt met een vierdubbele capaciteit. Dat wil zeggen 2,4 gigabyte ofwel 800.000 pagi na's tekst. Overigens hoeft de informatie die op een cd-rom staat zich niet te beper ken tot tekst. Het kunnen ook (bewe gende) beelden en geluid zijn. Het groot ste deel van de cd-rom's die vandaag de dag in de winkels te koop zijn, bevatten dan ook eindeloos veel spelletjes. Om die cd-rom's te kunnen afspelen moet een computer echter wel zijn voorzien van een geluidskaart, geluidsboxen en een video kaart. 'Maar', zegt Berkel, 'de cd-rom wordt ook heel nadrukkelijk voor zakelijke toe passingen gebruikt. Uitgevers zetten er bij voorbeeld de inhoud van hun publikaties op. Met speciale software die ook op de cd-rom staat, kun je dan snel in de teksten zoeken, op een trefwoord of een combina tie van trefwoorden. Wij zijn ervan over tuigd dat de cd-rom ook voor onze organi satie een perfect medium is om informatie te verspreiden. Eind dit jaar komt het eer ste schijfje uit. De medewerkers van zowel lokale banken als Rabobank Nederland kunnen er dan mee werken en hun erva ringen aan ons doorgeven. We starten

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 6