f' crcr '^yy^r 20 Van scepsis naar enthousiasme Eerst koffie halen Niet rennen op de trap 'Kinderachtige' vide< sus commerciële vaardigheden heb ik ook geleerd dat je een klant nooit zomaar moet laten weggaan, als de collega die hij wil spreken er niet is. Even het telefoonnum mer noteren. Dat moet je ook doen, als je een folder meegeeft. Dan kun je er later iets mee.' Willems heeft zelf ook punten ter verbetering genoteerd. 'Soms vraagt een collega in een gesprek met een klant om koffie. Het gebeurt me weieens dat als ik dat niet direct breng, het wordt verge ten. Dat komt niet goed over bij de klant.' De Rabobank Valkenburg-Houthem heeft de eerste fase van 'Gedragelijk- heden' al afgerond en kijkt uit naar het volgende pakket. Dat bestaat uit rollen spelen. Ludie Thijssen, hoofd Bedrijven vertelt dat de aanvankelijke scepsis ten opzichte van de video is omgeslagen in enthousiasme. 'Op bijeenkomsten waarop alle medewerkers bijeenkomen, vindt vaak een monoloog plaats. Maar doordat iedereen werd 'Die video is prima als uitgangspunt om te praten over wat je als bank kunt verbeteren naar je klanten toe. Intern of extern. Je klantgerichter opstellen past precies in wat Visie '98 beoogt', vertelt Walter Arends, hoofd Bedrijven bij de Rabobank Boxmeer. Bij 'Gereedschap voor gedragelijkheden' is iedere individu ele medewerker gevraagd om drie punten op te schrijven die irritatie opwekken en kunnen worden verbeterd. 'De band is eind juni door de afdelingen Bedrijfsvoe ring en Bedrijven bekeken, Particulieren volgt nog. In september als de vakantie periode voorbij is, ronden we het af', aldus Arends. Het managementteam van de Rabobank Valkenburg-Houthem stopte de videoband, nadat ze hem hadden gezien, direct weer in de kast. Ook bij de Rabobank Boxmeer vroeg men zich af of de ver keerde band was bezorgd. De managementteams vonden het videoprogramma met Peter Lusse erg flauw. Zij prikten echter door de kinderachtigheid heen en ontdekten dat werken met'Gereed schap voor gedragelijkheden'veel resultaat opleverde. Persoonlijk, Samenwerken en Deskundig in de praktijk. de collega die op dat moment een gesprek voert met een klant.' Eleonore Willems is mede werker commerciële binnen dienst bij Bedrijven in Box meer. De presentatie van de video viel bij haar wel in de smaak, al bracht het weinig nieuws onder de zon. Ze vindt het jammer dat pas deze maand weer wordt doorgepraat over het on derwerp. Willems: 'De punten die in de video naar voren werden gebracht, liggen voor de hand. In de cur- Dat is heel storend voor de trap oprent, geeft dat een enorm kabaal in die kamer. mer heen. Als je De afdeling Bedrijven heeft veel persoonlijke punten voor verbetering opgeschre ven. Arends: 'In de nieuw bouw van de bank loopt een houten trap over een spreekka-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 24