over 17 Harde afspraken Meetbare doelstellingen Venlo/Blerick/Baarlo Utrecht Rotterdam Aalsmeer Het merk'Rabobank' ie te vinden is' renploeg zijn wij in Nederland de eerste bank. In het buitenland is een dergelijke vorm van sponsoring minder ongewoon. Crédit Lyonnais is al jaren hoofdsponsor van de Tour de France. Banesto sponsort de succesvolle Spaanse wielrenploeg, waar Miquel Indurain kopman van is. Wat wij verwachten van een eigen wie lerploeg? Sluis: 'Wij willen het merk 'Rabobank' nader profileren als een bank voor een breed publiek, een eigentijdse bank, die in de voorhoede te vinden is. Dat moet leiden tot effectievere inzet van de traditionele vormen van marktbewerking en tot groei in ons klantenbestand.' De renners zullen nader kennis maken met hun sponsor. Sluis: 'Dat gebeurt zodra de ploeg geformeerd is. Natuurlijk zullen wij bij de les blijven. Er worden harde af spraken gemaakt. De medische kant van de zaak zal scherp in de gaten worden ge houden en een renner die doping gebruikt, wordt op staande voet ontslagen. In de Stichting Professional Cycling Promotion, het juridisch kader waarbinnen de wieler ploeg wordt georganiseerd, zullen verte genwoordigers van Rabobank Nederland een meerderheid in het bestuur vormen.' 'Om zo goed mogelijk te weten wat de effecten van de sponsoring zijn, zullen meetbare doelstellingen worden geformu leerd, die dan ook regelmatig gemeten zul len worden', vervolgt Sluis. 'En natuurlijk moeten de plannen die niet te maken heb ben met de professionele ploeg handen en voeten krijgen. Er is nog heel veel te doen, maar we hopen begin volgend jaar, uiter lijk in het voorjaar van 1996, met een ba sispakket naar de lokale banken te kunnen gaan. We zoeken ook naar een pay-off waarmee we de diverse lagen van de 'sponsoringpyramide' met elkaar kunnen verbinden. Op heel korte termijn moet voor de toprenners een kledinglijn worden ontworpen en moet de bestuursamenstel- ling worden geregeld.' Sluis en Raas moe ten nog even een sprintje trekken. rant overigens een berichtje op de voorpagina, waarin de naam van de Rabobank werd ge noemd als mogelijke sponsor. Die krant was één van de weinige die in de goede richting zat. We zitten hier in een omgeving die heel wielren-minded is en staan dan ook heel posi tief tegenover deze sponsoring. Zelf sponsoren we diverse lokale rondes: de Ronde van Hein- kenszand.de 24-uurs ronde van 's-Heerenhoek, de Ronde van Kwadendamme en de Ronde van de gemeente Borsele voor junioren. Jan Raas kennen we goed, want hij regelt via ons kantoor de valuta voor zijn ploeg. We hopen dat door deze sponsoring de professionele wielersport weer beter gaat presteren.' 'Spraakmakend, een projekt met landelijke uitstraling en een projekt dat een breed pu bliek aanspreekt'. Zo kwalificeert Fred Louwers, directeur van Rabobank Venlo/Blerick/Baarlo de wielrensponsoring. Hij en zijn collega's zijn er blij mee. 'Omdat het een breed publiek aan spreekt, sluit het ook goed aan bij de particu lieren markt', zegt hij. Persoonlijk ben ik blij met Breukink als boegbeeld. Vanwege zijn uitstra ling. Die past wel bij ons, zou ik zo denken. Overigens waren we het afgelopen jaar zelf hoofdsponsor van Venlo als etappeplaats in de Ook recreatiefietsen krijgt de aandacht. Ronde van Neder land'. Paquerette Spelt van Personeel Or ganisatie binnen het Centrale Bankbedrijf van Rabobank Neder land was in eerste in stantie niet zo en thousiast. 'Persoonlijk zou ik eerder voor een sport met een wat exclusievere uitstraling hebben gekozen, zoals tennis of hockey. Maar ik zie ook hele positieve kanten. De Rabobank is na de bekendmaking continu in het nieuws geweest. Dat is mensen opgevallen, er werd over gepraat. En we kunnen ons nu bij grote wielerevenementen laten zien. Ik denk dat de overeenkomst toch wel heel goed is voor ons gezicht naar de markt.' 'Mijn eerste reactie was: Uitstekend dat we als organisatie in beeld komen via de massa media, maar kun je daar nu ook iets mee bij de relatiemarketing?',zegt Martin Smulders, alge meen directeur van Rabobank Rotterdam.'Ik was bij de Centrale Kring Vergadering en we praatten erover in de lunchpauze toen de heer Wijffels op de persconferentie was, maar de tails wisten we niet. Later stelde ik mijn vraag over relatiemarketing nog eens aan de heer Wijffels. 'Nee, voor re latiemarketing zijn er weinig of geen aan knopingspunten, daar is het ook niet direct voor bedoeld', waren zijn woorden. Maar hij gaf me ach tergronden en over wegingen en zei dat er voor relatiemarke ting op sportgebied andere mogelijkheden bleven. Wat mij aanspreekt is dat de spon soring goed aansluit bij de sympathie lands- breed, voor de fiets.' Directeur Frans Strootman: 'Het lijkt me een goede zaak dat we als organisatie een contract afsluiten waardoor we massaal 'in the picture' komen. Of dat wielrennen moet zijn? Ik heb het er gisteren met verschillende collega's over gehad, want de halve organisatie praat erover. Met mij vragen sommigen zich af of wielren nen die brede publieksbelangstelling wel heeft waar we voor gaan. Ik zou zelf een voorkeur voor voetballen gehad hebben. Maar ABN Amro sponsort Ajax en daarmee is de aantrek kelijkste ploeg voor ons onbereikbaar gewor den. Zo gezien is wielrennen een goede keus.' wielrennen. Tel daar nog eens de 128 uur van Eurosport bij op en de uren van RTL (cijfers niet bekend), dan kom je aan een enorme expo- sure. Zowel 's zomers als 's winters. Door niet alleen een wielrenploeg op poten te zetten, maar door het doortrekken van de lijn naar re creatiefietsen, mountainbiken, de amateur wielersport, het toerfietsen en dergelijke wordt de manier van (samen)werken van de Rabobank voor een heel breed publiek zichtbaar.' Met het sponsoren van een eigen wiel-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 21