'Een bank die in de voorbo 'De halve organisatie praat 16 Duurzaamheid Pyramide Raas kwam op goede moment Veendam Hoogeveen Heinkenszand 'Wielrennen en fietsen. Waarom deze sponsoring en geen andere? Wat is de filosofie van de Rabobank?' Gert Sluis, hoofd Marketing Communicatie heeft met zijn staf heel wat uurtjes zitten in de totstandkoning van de overeen komst. Hij geeft een toelichting op de ontwikkeling van de plannen, details over de verwachtingen en over de eerste stappen op het wielrenpad. Sluis: 'Zo rond de jaarwisseling be leefde het sponsorbeleid van de Rabobank een doorbraak. Sponsoring is binnen de Rabobank geen onbekend verschijnsel. Door belangrijke doelen als bijvoorbeeld Foster Parents Plan te steunen nemen we onze maatschappelijke verantwoordelijk heid en voegen we als bank iets toe aan onze commerciële doelstellingen. Zowel lokaal als centraal lopen er tal van projecten. Maar we waren al langere tijd op zoek naar een thema, iets dat in al onze geledingen van toepassing zou kun nen zijn. Dat thema, die mogelijkheid tot centrale en lokale uitwerking, menen we in de sponsoring van de wielersport en het fietsen in bredere zin te hebben gevonden.' 'Voor we tot dat standpunt kwamen, zijn er zorgvuldige afwegingen gemaakt', aldus Sluis. 'Er heeft overleg plaatsgevon den met vertegenwoordigers van lokale banken en binnen de Communicatiebe- leidsraad. Een overweging was bijvoor beeld: Is die heel diverse sponsoring door de lokale banken niet juist onze kracht? Want voorop stond dat we de lokale profi lering met het te kiezen project wilden on dersteunen. We kwamen tot de conclusie dat we niet minder zouden willen gaan sponsoren, maar dat we er meer lijn in zouden willen zien. Voor een groot bin dend project stelden we ook de eis van duurzaamheid. Het moest ook de kwaliteit van de samenleving ten goede komen.' Sluis: 'Het sponsorbeleid zou je kunnen zien als een pyramide. De basis is wat lo kaal en regionaal gebeurt. In de tweede laag zitten projecten die onze maatschap pelijke verantwoordelijkheid en betrok kenheid aangeven. De Stichting Steun door Rabobanken bijvoorbeeld, waarmee we overigens te weinig naar buiten treden. Foster Parents heb ik al genoemd, maar ook het Nederlands Jeugdorkest en het Vermeerproject zitten in deze laag. Diverse van deze activiteiten maken regionale en lokale verbindingen mogelijk. We misten nog iets aan de top. Iets dat ons als bank nog meer tot een aantrekke lijke financiële dienstverlener maakt en daardoor dus de commercie ten goede komt. Een activiteit ook waarmee we aan de weg kunnen timmeren en regelmatig de massamedia halen.' 'Je zou kunnen zeggen dat het plan- Raas voor ons op het goede moment kwam. Dat brede zat er in. Fietsen doen we immers allemaal', zegt Sluis. 'Het is ook een oer-Nederlandse sport en wij zijn een oer-Nederlandse bank. Andere punten die goed aansloten bij onze wensen: Wiel rennen is in Nederland de derde sport, de media besteden er volop aandacht aan en er bestaat een brede belangstelling voor.' Sluis en de zijnen hebben veel huiswerk gedaan voor de aanbevelingen naar de Hoofddirectie gingen. 'Uit kijkcijfers van de NOS blijkt', zegt hij, 'dat naar een eve nement als de Ronde van Vlaanderen al Wijffels tekent de intentieverklaring tijdens de persconferentie. door zo'n 1,2 miljoen Nederlanders wordt gekeken. Ook het aantal televisie-uren is niet gering. Dit jaar werden er, van januari tot september gemeten, op Nederland 1,2 en 3 samen 152 televisieuren besteed aan 'Wat is uw eerste reactie op het nieuws dat de Rabobank wielrennen en fietsen gaat sponsoren?' Plaatselijke banken geven hun mening. 'Het werd hoog tijd dat de Rabobank eens wat ging doen in topsport', aldus Hillegonde Knol, baliemedewerker bij de Rabobank Veen- dam en tot voor kort hockeyend op landelijk niveau. 'Andere grote bedrijven sponsoren ook topsport. Ik denk dat het contract met Raas extra positieve reclame oplevert en dat het bijdraagt tot een eigentijdser imago van de Rabo bank. Het past in de vernieuwingen die aan de gang zijn bin nen de organisatie. Uit ervaring weet ik hoe belangrijk het is voor een sporter om een sponsor achter je te hebben. Zonder kun je niet presteren.' Directeur Henk Wemekamp: 'Ik hoorde het nieuws van de wielrensponsoring op de Cen trale Kringvergadering. Een prima keus,zou ik De Drentse rijwielvierdaagse werd vroeger gesponsord door de bank Hoogeveen zeggen. Ik weet bijvoorbeeld dat de in Hooge veen gevestigde verzekeringsmaatschappij TVM, die al jaren de wielersport sponsort, heel tevreden is met de resultaten daarvan. De wie lersport is een goede publiekstrekker. Vroeger sponsorde de Rabo bank de Drentse rij wielvierdaagse. We zijn afgehaakt, maar misschien krijgt dit evenement nu weer een nieuwe kans. Het nieuws van de Rabobanksponsoring is hier zeker niet on opgemerkt gebleven. Een plaatselijke fysio therapeut sprak me aan en zei dat hij me voortaan op de race fiets verwachtte. Ik heb het gevoel dat de wiel rensponsoring een goede impact heeft.' 'Wij wisten het de dag van de persconferen tie via Miralzegt directeur Rien Bil. De dag er voor stond er in de Provinciale Zeeuwse Cou-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 20