Rabobank steekt nek uit naar middenmarkt vanaf Schiphol 10 Wie wil er taart? IK?DOM!-thema Eureka Uitstraling naar de markt Hoog bezoek in Brabant Groningen - In Groningen is de Rabobank vroeg begon nen met de wervingscampagne onder 'nuldejaars'-studenten. Welkomstkaartjes werden al eind juni onder de aanko mende eerstejaars verspreid. In de introductieweek van de Groningse universiteit was een promotieteam, bestaande uit medewerkers van de bank, pre sent. Studenten die een reke ning openden of fixeerden kre gen een kersenvlaai kado. 'Dat was een klapper,' zegt organi sator Ido van Veen. 'Je moet de studenten natuurlijk wel op een leuke manier benaderen. Als je vraagt "Wil je kersen vlaai" krijg je een heel andere reactie dan met "Wil je een re kening bij ons openen?"' Utrecht - De Rabobank Utrecht kijkt met tevredenheid terug op de introductieperiode voor nieuwe studenten. In twee weken werden 754 nieuwe Stu dentenrekeninghouders inge schreven. Omdat de Rabobank hoofdsponsor van de Utrechtse introductiedagen was, kwamen studenten overal in de stad het bekende beeldmerk tegen. Een promotiecaravan met balie en terras stond op het Janskerkhof, in het centrum van de stad. Op informatiemarkten werden agenda's, plattegronden en T-shirts uitgedeeld. 'Vooral het IK?DOM!-T-shirt, met een print van de domtoren, was erg in trek,' vertelt Suzan Nieuwaal, die de campagne mede organiseerde. 'Veel eer stejaars zijn er trots op dat ze in zo'n grote stad gaan stude- Rotterdam - Ook de Rabo bank Rotterdam heeft zich dit Op 12 juni opende op schiphol het nieuwste kantoor van de Rabobank Haarlemmermeer zijn deuren. Vanuit het kantoor opereert óók een regionaal team van het seg ment Relatiebeheer van Rabobank Nederland. Dat be werkt voor vijf omliggende plaatselijke banken de markt van middelgrote bedrijven. Nog vóór de officiële ope ning van het kantoor op 29 september zijn al vijf bedrij ven met de Rabobank in zee gegaan. 'Na het leggen van con tacten zo snel mogelijk met een offerte op de stoep staan. En dan merken dat een potentiële relatie niet meteen ja zegt. Zwart-wit gesteld was dat tot voor kort onze aanpak in de markt van middelgrote bedrij ven', steekt Leo Hoornweg van wal. Hij is senior account manager bij de Rabobank Haarlemmermeer met als standplaats Schiphol. Sinds april werken de plaatselijke banken Amsterdam, Halfweg- Zwanenburg, Sloten-Badhoe- vedorp, Benoorden het IJ en Haarlemmermeer bij de bena dering van middelgrote bedrij ven - de middenmarkt - samen met het driekoppige re gioteam van het segment Rela tiebeheer. Het is een initiatief van de banken en Rabobank Nederland samen, na het re- giobezoek van de Raad van Beheer aan het Schipholge- bied in juli vorig jaar. 'Een re latie opbouwen met een be drijf uit de middenmarkt is vaak een kwestie van lange adem', vervolgt Hoornweg. 'Dat hebben we van het regio team geleerd. De teamleden kunnen zich volledig concen treren op de middenmarkt rondom en op Schiphol en op de complexe dienstverlening die daarbij om de hoek komt kijken. Ook daar profiteren de banken van.' Bedrijven met twintig tot duizend me dewerkers of een omzet die ligt tus sen f 20 g miljoen en f 250 mil joen. Dat is de definitie die het regioteam hanteert voor de middenmarkt in Groot-Amsterdam, zoals de werkgebieden van de vijf ban ken samen worden genoemd. Regionaal accountmanager Carl Wischhoff en zijn colle ga's Rita Hornman en Alphons Kurstjens schatten dat ze in to taal een paar duizend bedrijven in kaart moeten brengen. 'Het merendeel daarvan bankiert van oudsher bij ABN Amro', zegt Wischhoff. 'In de praktijk merken we dat we te maken hebben met een imago-achter- stand. Ook is de dienstverle- jaar actief op de studentenmarkt gestort. Tij dens de Eureka-week van de Erasmus Universiteit gingen promotieteams op pad om nieuwe Rabo-klanten te wer ven. Ze waren aanwezig bij de informatiemarkt en op de bui tendag in het Museumpark, 's Avonds bezochten de promo- Lokaa tieteams de studen tensociëteiten. Elke student die een Easy Money Studentenre kening opende, maakte kans op twee VIP-kaarten voor het Rolling Stones-concert op 30 augustus in De Kuip. In totaal werden zes VIP- kaarten verloot. Met deze actie werd aange haakt op het thema mu ziek uit de jongeren campagne en op de doelstelling van de in troductieweek: een kennismaking met Rotterdam. De actie le verde direct al 200 nieuwe rekeninghou ders op. Het was alweer het achtste regiobezoek van de Raad van Beheer: op 8 september kon-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 10