leden Caar in werktijd Rabobank Nederland. Ter on dersteuning van de werkne mersdelegatie, de werkgevers delegatie en de regiocommissies komt er bij Rabobank Nederland een Caar- bureau, dat als info desk zal optreden en uitvoerend werk voor Ingrid Tielekin (I) en Rob Hezemans (2de v.l.), beiden ambtelijk secretaris van de Caar. Zij hebben de leiding over het nieuwe (aar-bureau, waarvoor een nieuwe medewerker wordt aangetrokken. 'Bij het Caar-bureau kan ieder een terecht met vragen over de Caar en over het sociale beleid. Wij beantwoorden de vragen of verwijzen door. Daarnaast zal het bureau zich bezighouden met de verslaglegging van de Caar-vergaderingen en nemen we de werknemersdelegatie, de werkgeversdelegatie en de re giocommissies secretariaats werk uit handen.Wij gaan bij voorbeeld een deel van de organisatie rondom regionale themaconferenties verzorgen. Ook zullen we de regiocommis sies op de hoogte houden van zaken die in andere regiocom missies zijn besproken. Verder ondersteunen we de Caar bij de communicatie over zijn activi teiten. Door de komst van het Caar-bureau krijgen de leden van de Caar meer tijd voor hun kerntaken: advisering en belangenbehartiging.' over onderwerpen met een re gionaal, lokaal of individueel karakter. Bijvoorbeeld banken die afwijken van de studiekos tenregeling. De regiocommis sies zullen dit soort zaken in eerste instantie aankaarten bij de regionale adviseur Organisa tie, Personeel en Opleidingen. Daarna kan overleg volgen met de regiodirecteur of met de Centrale Dienst Personeel van zijn rekening zal nemen. Op de regio kantoren komt een aanspreekpunt voor re gionale Caar-aangele- genheden. Van daaruit wordt ook ondersteu ning geboden aan de regiocommissies. Organisatiebreed is onder kend dat het werk voor de Caar voornamelijk in werktijd zou moeten gebeuren. Om het draagvlak bij het management voor het Caar-werk te vergro ten, is een intentieverklaring in het leven geroepen. Door die verklaring te ondertekenen ver klaart de directeur van de bank van het Caar-lid dat hij ermee akkoord gaat dat deze mede werker een deel van zijn werk week aan de Caar besteedt. Een rekensom heeft uitgewezen dat een lid van een regiocommissie gemiddeld 7,5 procent van een Medewerkers PLAATSELIJKE BANKEN Medewerkers Rabobank Nederland Regiocommissie Noord-Nederland 6 LEDEN Regiocommissie Oost-Nederland 13 leden Regiocommissie Noordwest-Nederland 10 leden Regiocommissie Zuidwest-Nederland 15 leden Regiocommissie Zuid-Nederland 13 leden Ondernemingsraad Rabobank Nederland 23 LEDEN Advies aan Raad van Beheer 1/ 4 Hoofddirectie Vereniging van Directeuren van Rabobanken/ Centrale Kringvergadering Caar WERKNEMERS 17 LEDEN 3,-- 3/ WERKGEVERS 5 LEDEN Caarbureau De Caar, de Centrale Adviesraad Arbeidsaan- geiegenheden Rabobankorganisatie, werd opgericht in 1984. Het is de Rabobankvariant van Centrale medezeggenschap. De Caar brengt gevraagd en ongevraagd advies uit aan de Raad van Beheer over het sociale beleid binnen de Rabo bankorganisatie in ruime zin. Voorbeelden zijn de CAO, het Sociaal Plan, het opleidingsbeleid en arbeidsvoorwaarden. Voorzitter van de Caar is de voorzitter van de Raad van Beheer. De Caar streeft ernaar over onderwerpen één gezamenlijk advies uit te brengen, maar soms verschillen de stand punten van werknemers en werkgevers Jan van den Bogaard, hoofd Vestigingen Rabobank Tilburg en al vijftien jaar voorzitter - f j van de ondernemings- J raad. Werd bij de vorige verkiezingen lid van de werknemersdelegatie van de (aar en is sinds juni voorzitter. 'De faciliteitenregeling en de intentieverklaring maken het mogelijk dat iedereen, die belang hecht aan het goed functioneren van de organisa tie, zijn zegje kan doen zonder belemmerd te worden door zijn dage lijkse werk. Dat vind ik een belangrijke verbetering. Ook de uitspraak van de Raad van Beheer dat zij de Caar als het belangrijkste adviesorgaan op het gebied van het sociale beleid ziet, is interessant.Tevreden ben ik met het besluit om meer aandacht te besteden aan de communicatie rondom de Caar in onder meer Raboband. We zullen duidelijker aange ven wat de standpunten van de werknemers- en de werkgeversdelega tie zijn over een bepaald onderwerp en wat de Raad van Beheer met onze adviezen heeft gedaan. Daardoor gaat de Caar waarschijnlijk meer leven bij iedereen."De achterban onderschat het werk van de Caar nogal eens. Maar we bespreken zaken die ons allen raken. Dat is één van de interessante aspecten van het Caar-lidmaatschap. Het leidt ook tot een breder zicht op sociale en maatschappelijke ontwikkelingen.' standaard werkweek kwijt zal zijn aan Caar-activiteiten. Voor leden van de werknemersdele gatie komt dit percentage uit op 15, terwijl de voorzitter van de werknemersdelegatie onge veer de helft van zijn werktijd aan de Caar zal besteden. De bank van het Caar-lid krijgt een financiële tegemoetkoming, die bestaat uit het betreffende percentage van diens jaarsala ris. Daarmee kan de bank even tueel een extra part-time mede werker aantrekken. En de medewerker die lid is van de Caar krijgt daadwerkelijk de mogelijkheid zich actief bezig te houden met centrale mede zeggenschap.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 7