Voor en door alle medewerkers Bepaalde kwaliteiten onontbeerlijk Taakverdeling centraal en regionaal Caar krijgt meer mogelijl Geen tijd, amper interesse en medewerking van collega's en managers, te weinig ervaring en onvoldoende kennis van zaken. Een paar knel punten waar medewerkers die lid zijn van de Caar, de Centrale Advies raad Arbeidsaangelegenheden Rabobankorganisatie, regel matig tegenaanlopen. Maatregelen op het gebied van faciliteiten, spelregels en opleidingen moeten ervoor zorgen dat het centrale medezeggenschapsorgaan beter gaat functioneren. De Caar wordt na tien jaar daadwerke lijk een volwaardig adviesorgaan van de Raad van Beheer. Wilma Arink (r), kantoorhouder bij de Rabobank Heerlen- Hoensbroek-Brunssum. Is ruim vijf jaar lid van de regiocommissie Zuid- Nederland van de Caar. 'Ik kijk vooral positief aan tegen de mogelijkheid om in de toe komst zaken regionaal te rege len. Centraal, via de werkne mersdelegatie, werkt dat onvoldoende. Wij hebben afge sproken dat we drie keer per jaar een overleg hebben met de regiodirecteur over bijvoorbeeld knelpunten of over het organi seren van een themaconferen tie. Als de regiodirecteur vervol gens die knelpunten bespreekt met de banken in de regio, houdt hij ons op de hoogte van de uitkomsten. Wij zijn van plan de contacten met de achterban verder te verbeteren. De onder nemingsraden van de Lim burgse banken informeren we al zo'n drie keer per jaar over de Caar. Hetzelfde gaan we doen voor de banken in Noord- Brabant. Ook gaan we zoeken naar een manier om de banden aan te halen met banken zonder ondernemingsraad.' 'Het leuke van het Caar-lid- maatschap vind ik datje op de hoogte bent van het sociale beleid op organisatieniveau en datje daar invloed op hebt. Ook hoor je hoe het er bij andere banken aan toegaat. Daar kun je vaak iets mee in je eigen werksituatie.' De werknemersdelegatie van de Caar hield zichzelf vorig jaar tijdens een trainingssessie een spiegel voor. 'We zagen een club mensen die niet optimaal bezig was', zegt Jan van den Bogaard, voorzitter van de werknemersdelegatie van de Caar. 'Een aantal mensen vond dat ze te weinig ervaring had den met zaken als vergader technieken en presentatie. An deren waren van mening dat hun kennis van ontwikkelingen op sociaal terrein te wensen overliet. De Caar denkt immers steeds meer mee, in een vroeger stadium. We voelden ons soms geen volwaardige gespreks partner in het overleg met de werkgeversdelegatie. Ook de tijd was een knelpunt. Regel matig moest iemand verstek laten gaan op de vergaderin gen, omdat het gewone werl voorging. En, misschien wel het belangrijkste, we merk ten dat de Caar onvol doende leefde bij de ach terban. Ze zien en horen er te weinig van.' Een actieplan met verbete ringen was het gevolg. De eerstvolgende Caar-verkiezingen staan ge pland voor het najaar van 1996. Maar het is niet ondenk baar dat ze worden vervroegd. Iedere medewerker kan voor taan zijn stem uitbrengen bij de verkiezingen en zich kandidaat stellen voor één van de regio commissies van de Caar. Bij plaatselijke banken met een on dernemingsraad was dat tot nu toe alleen voorbehouden aan de leden van de ondernemings raad. Verder komt er een an dere verdeelsleutel voor de om vang van de regiocommissies en de werknemersdelegatie. Voor de regiocommissies is ge kozen voor een relatie met het aantal medewerkers in die regio. Per 500 medewerkers wordt één lid afgevaardigd. Dat betekent iets grotere regiocommmissies. Elke regio commissie zal drie leden afvaardigen naar de werk nemersdelegatie van de Caar. Inclusief de twee vertegenwoor digers van de ondernemings raad van Rabobank Nederland zal de delegatie zeventien leden tellen. In de praktijk is gebleken dat een aantal kwaliteiten min of meer nood zakelijk is voor een goede in vulling van het lidmaatschap van een regiocommissie of de werknemersdelegatie. Voor beelden zijn een HBO denk- en werkniveau, overtuigings kracht, sociale betrokkenheid en kennis van het sociale beleid en de besluitvormingsstructuur binnen de Rabobank. De werk nemers en de werkgevers in de Caar gaan er vanuit dat mede werkers die zich kandidaat wil len stellen zich zullen spiegelen aan de criteria. Voor zittende en nieuwe leden van de werk nemersdelegatie zijn collectieve en individuele opleidingen in de maak. En voor alle leden van de Caar staat jaarlijks een themadag op de planning. De werknemersdelegatie van de Caar gaat zich, samen met de werkgeversdelegatie, zo veel mogelijk concentreren op de hoofdtaak van het medezeggen schapsorgaan: het adviseren van de Raad van Beheer over het sociale beleid op organisa tieniveau. Het vertegenwoordi gen van de achterban komt in het takenpakket van de regio commissies. Zij buigen zich Wim Meijer, vanaf 1992 voorzitter van de Raad van Beheer én van de Caar. 'Met Visie '98 hebben we ons commerciële beleid fundamenteel bijgesteld. Ingrij pende herstructureringsprocessen stellen de banken in staat nieuwe uit dagingen het hoofd te bieden. We herbezinnen ons op onze coöpera tieve doelstelling. Kortom, we werken hard aan de nieuwe Rabobank. Een bank, waar de mens centraal staat. Niet alleen de klant, maar ook de medewerker. Bij die nieuwe Rabobank horen volwassen arbeidsverhoudingen, waarin zowel de werkgever als de werknemer een eigen verantwoordelijkheid draagt. Hierbij past uiteraard een volwaardige medezeggenschap. De Caar heeft zelfde noodzaak erkend van aanpassingen in zijn functioneren en daarvoor een nieuwe koers bepaald. Met die koers hebben de Hoofddirectie, de Raad van Beheer en de Centrale Kringvergadering ingestemd. Ook de VDR heeft haar steun uitgesproken. Laten we er samen voor zorgen dat die nieuwe koers een succes wordt. In het belang van de medewerkers en de héle organisatie.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 6