Tests Bruikbaarheidslab 5 Programma's aangepast aan gebruiker Door klanten getest Het Bruikbaarheidslaboratorium onderzoekt samen met plaatse lijke banken allerlei program ma's, automaten en apparaten. Dat levert een schat aan infor matie op voor de maker. En een beter produkt voor de gebruiker. Mening banken telt zwaar Testen levert veel op Inbreng bij ontwikkeling leveren resultaat op Een man zit rustig te werken achter een pc. Hij voert gegevens in. Alles gaat goed, hij zit er ontspannen bij. Totdat hij de datum moet invoeren. Hij doet dit in de gebruikelijke volg orde van dag, maand en jaar. Het gaat niet, de computer accepteert deze ge gevens niet en komt ook niet met een melding. De man probeert het nog eens. Weer weigert de computer. De man gaat zoekend met de muis over het beeldscherm. Is hij soms iets ver geten? Nee. Nog maar een keer pro beren dan. Weer lukt het niet. De man raakt geïrriteerd. Probeert het nog eens. Zonder resultaat. Hij schuift zijn stoel een halve meter naar achteren en kijkt vijandig naar de computer. De man en zijn computer bevinden zich in het Bruikbaarheidslaboratorium in Zeist. De situatie is vastgelegd op video en geeft waardevolle informatie over het be dieningsgemak van het computerpro gramma waarmee hij aan het werk is. De irritatie van de testpersoon wijst in dit voorbeeld op een knelpunt in de toepas sing. Omdat het programma nog niet in gebruik is, kan de onduidelijkheid eruit worden gehaald. Hiermee wordt voorko men dat duizenden collega's bij Raboban- ken tegen hetzelfde probleem aanlopen. Milca Duetz, projectleider bij het Bruik baarheidslab: 'Door programma's in ons lab te testen, halen we er veel knelpunten uit, die anders pas in de praktijk aan het licht zouden komen. Je kunt je voorstellen dat we anderen daardoor veel tijd en ergernis besparen. In dit geval had de man eerst de maand, dan de dag en ten slotte het jaar moeten intoetsen. Eigenlijk onlogisch in een Nederlandstalig programma.' Met nieuwe computerprogramma's leren werken was tot voor kort een moei zame zaak. Tegenwoordig kunnen pro gramma's steeds beter worden aanpast aan de gebruikers. Dat komt onder andere door de 'universele interface' van Win dows. 'Om te onderzoeken hoe een toepas sing maximaal kan aansluiten bij de ver wachting van gebruikers nodigen we meestal vier testpersonen uit', legt Duetz uit. 'Dat zijn medewerkers van Raboban- ken die in de toekomst ook daadwerkelijk met het betreffende programma gaan wer ken. Als ze hier binnenkomen praten we eerst een half uurtje met ze. We leggen uit wat er gaat gebeuren en halen zo nodig examenvrees weg. Belangrijk is dat ze be grijpen dat niet zij worden getest, maar het programma. We proberen een zo natuurge trouw mogelijke werkomgeving te creëren. Compleet met telefoontjes tussendoor, mensen die even binnen lopen met een vraag, een helpdesk waarmee ze kunnen bellen. Het is een keer voorgekomen dat we een perfect programma hadden. Geen knelpunten, lekker op tempo. Pas toen er een telefoontje van een 'klant' tussendoor kwam bleek, dat het programma te traag werkte. De testpersoon moest vrij lang wachten op de informatie terwijl de klant aan de lijn bleef. Dat is een ongemakke lijke situatie.' Ook apparaten en automaten voor vol wassen klanten laat het segment Basisvoor zieningen in het laboratorium testen. 'Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen, nodigen we in zo'n geval een dwarsdoor snede van de doelgroep uit', zegt Margot van der Linden van het segment. 'Jongeren en ouderen, mannen en vrouwen, zakelijk en particulier. Tenslotte moet iedereen er mee om kunnen gaan.' Van der Linden geeft een voorbeeld: 'Bij automaten die we dit voorjaar testten bleek dat met name ouderen niet snapten in welk gleufje ze het geld moesten invoeren. Dat is informatie waar we veel mee kunnen.' Klanten testten in het Bruikbaarheidslab ook brieven en formulieren van Interpolis. Ook de Rabo Hypotheeklijn en de Rabo Beleggingslijn zijn door een groep klanten getest. 'Van be lang is steeds of de informatie duidelijk overkomt en of de klant op een prettige wijze wordt benaderd', vindt projectleider Duetz. 'De klant centraal is ook bij ons het belangrijkste uitgangspunt.' De tests worden via monitors gevolgd door een testteam. In het team zitten, naast de maker van het programma, altijd twee waarnemers namens de gebruikers. Duetz: 'Je moet dan denken aan een hoofd Basis voorzieningen of een hoofd Relatiebeheer van een plaatselijke bank. Zij houden de verrichtingen van hun collega-gebruikers in het oog. Bovendien zorgen zij ervoor dat de belangen van de gebruiker centraal blijven staan. De mening van de gebruiker-waarne mers telt bij onze beoordeling het zwaarst.' Ontwikkelaars van toepassingen voor de Rabobankorganisatie zijn niet verplicht hun produkt te laten testen. Toch maken ze steeds meer gebruik van het Bruikbaar heidslaboratorium. 'De banken stellen het erg op prijs dat nieuwe toepassingen tij dens de bouw bij ons een keer langsko men', vertelt Duetz. 'Dat is begrijpelijk, want het kan ze heel wat ergernis bespa ren. We waren in december heel blij toen ruim de helft van de banken op ons ver zoek spontaan medewerking aanbood. We hopen dat nog meer banken zich opgeven om iets te doen, als testpersoon of als ge- bruiker-waarnemer. Testers zijn ongeveer een halve dag kwijt. Voor gebruiker-waar nemers gaat er meer tijd inzitten. Zij wonen alle testsessies bij en hebben vervol gens nog een terugkomdag. Op die dag formuleren zij de verbeteringsvoorstellen.' Anita Marx, hoofd Eigen Huis en Financiële Advisering bij de Rabobank Voerendaal, was als gebruiker-waarnemer aanwezig bij het testen van een nieuwe toepassing van Interpolis. Zij is enthousiast over het Bruikbaarheidslab: 'Ik raad alle plaatselijke banken aan een uitnodiging positief te beantwoorden. Vaak leeft bij medewerkers van banken de gedachte dat programma's worden gebouwd door men sen die, hoe vakkundig ook, onvoldoende rekening houden met de wensen van ge bruikers. Door mee te doen aan de tests, kun je als gebruiker wel degelijk een eigen inbreng hebben bij de ontwikkeling van nieuwe programma's.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 5