Uit de bank geklapt m Supersnelweg Rood staan Personeels advertenties I 4 De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde zaken of woorden is. In de rubriek 'Uit de bank geklapt'de antwoorden op vragen als'Wat betekent dit?', 'Waarom ge beurt dat?'en 'Wat zit er nog meer achter?'. Vragen worden beantwoord door deskundigen. Het adres: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 519, fax (030) 901904. Ik las dat de Rabobank samen met andere grote Nederlandse bedrijven een elektronische supersnelweg gaat ontwerpen. Waarom? 'Dat krantebericht klopt niet helemaal, vertelt Jeroen Nas van de Telematica Busi ness Groep. 'De Rabobank neemt met zeven andere grote organisaties deel aan een studie over de elektronische snelweg. Maar er wordt geen snelweg gebouwd. In 1994 publiceerde de regering een actieplan om de elektronische snelweg in Nederland tot ontwikkeling te brengen. De algemene verwachting was dat hier een stimulans voor de Nederlandse economie van uit zou gaan en dat Nederland hiermee een voor sprong in Europa zou kunnen krijgen. Minister Wijers van Economische Zaken heeft echter geconstateerd dat het bedrijfs leven, behoudens enkele lokale proefne mingen, te weinig initiatief ontplooit om de snelweg tot ontwikkeling te brengen. Hij denkt dat de huidige wettelijke voor schriften en beperkingen daar mogelijk de oorzaak van zijn. Om te bezien of die ver onderstelling juist is en wat er dan moet gebeuren om deze belemmeringen weg te nemen, heeft de minister een groot aantal organisaties, waaronder de Rabobank, uit genodigd voor een gesprek. Nu is er een werkgroep gevormd waarin acht bedrijven zijn vertegenwoordigd. De Rabobank neemt er namens de gezamenlijke Neder landse banken aan deel. De werkgroep zal de komende maanden de belemmeringen in kaart brengen en aanbevelingen doen voor de oplossing ervan. De redenen voor de Rabobank om hieraan mee te doen zijn tweeërlei. Ten eerste neemt de Rabobank al een vooraanstaande positie in op het ge bied van telematica en kan daardoor des kundige inbreng leveren. In de tweede plaats kan de elektronische snelweg voor de bank zowel een communicatiekanaal met leden en cliënten betekenen als een distributiekanaal voor produkten en dien sten. De Rabobank zal de snelweg niet aanleggen, maar heeft er wel belang bij hoe deze tot stand komt. Internet speelt daarin zeker een rol, maar daar naast ook de gewone telefoonlijn en de TV-kabel.' Als een klant een paar duizend gul den rood staat en consequent zijn saldo niet aanzuivert, wat kan een bank dan voor maatregelen nemen om haar geld toch te krijgen? incasseert alert, deskundig en dus doeltreffend 'Uitgangspunt bij een betaalrekening zonder kredietfaciliteit is, dat deze geen debetsaldo mag vertonen', zegt Johan Kos terman, coördinator Incassobureau Trajec- tum. 'Mocht de rekening onverhoopt toch een debetsaldo vertonen, dan is dat onmid dellijk opeisbaar. Zijn er meer rekeninghou ders, bijvoorbeeld bij een en/of rekening, dan is iedere rekeninghouder hoofdelijk aansprakelijk voor aanzuivering van het debetsaldo. In de Algemene Voorwaarden voor betaalrekeningen versie 1992 is be paald dat een betaalrekening zonder kre dietfaciliteit in geen geval langer dan drie maanden aaneengesloten debet mag staan. Als de rekeninghouder - naast het debet saldo op de betaalrekening - ook tegoeden bij dezelfde bank aanhoudt, bijvoorbeeld spaartegoeden, heeft de bank het recht om deze saldi te compenseren. Wel moet de bank de rekeninghouder hiervan tevoren in kennis stellen. Het is verstandig om credit- saldi te blokkeren na berichtgeving, om te voorkomen dat voor uitvoering van de compensatie alsnog over het saldo wordt beschikt. In de door Bijzondere Risico- en Incassozaken uitgegeven handleiding voor het incasseren van kleine vorderingen is uit gebreid beschreven hoe de debiteur kan worden aangeschreven en gesommeerd tot terugbetaling. Als hij hierop niet reageert moet onverwijld worden overgegaan tot incasso van de openstaande vordering.' In de personeelsadvertenties staan tegenwoordig foto's. Ik vind dat die foto's niet het imago van een actieve bank uitstralen. Wat is het idee hier achter? 'Het beeld dat de Rabobank wil uitstra len kan eigenlijk het beste worden samen gevat in de zin 'De Rabobank is een bank van mensen en voor mensen', legt Hans Segers van het directoraat Communicatie uit. 'Die gedachte moet dan ook conse quent in alle communicatieve uitingen worden uitgedragen. Personeelsadverten ties horen hier bij. Want ook daarin com municeren we met onze klanten. Op de commerciële markt en op de arbeidsmarkt laten we dus zoveel mogelijk hetzelfde ge zicht zien. We doen dat steeds in woord en beeld. Foto's zijn daarbij erg belangrijk. Ook in personeelsadvertenties communiceren we met onze klanten. Fotografie moet een indruk geven van de verhouding met onze toekomstige relaties, een verhouding waarin menselijke aspec ten een belangrijke rol spelen. De foto toont dan ook altijd een menselijk mo ment, vaak met een knipoog. Samen met een menselijke tekst waarachter een be hoefte zit waarop wij als Rabobank een antwoord kunnen geven. We worden graag als een actieve bank gekenmerkt, maar het imago dat we primair nastreven is dat van een bank die dicht bij mensen staat.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 4