aar lokaal Internet wijd open 4- t t 13 Vier proefgebieden Elektronische snelweg Mogelijkheden leren kennen Steeds up to date TrefPunt abonnees Besloten Lokaal Wereldwijd Andere Internetgebruikers Nog in de kinderschoenen Centrale plaats in gemeenschap Geen freaks lokale informatieverschaffer. Zo hoopt de Rabobank Ginneken dat de supportersver eniging van de voetbalclub NAC haar in formatieblad op het net publiceert. 'Maar ook de evenementen in het Chassé-theater, concertprogramma's en andere evenemen ten en mededelingen van de lokale VW kunnen via het lokale TrefPunt op het net worden geplaatst.' Hoe meer informatie-ingangen de plaatselijke bank heeft, des te diverser en interessanter het informatieaanbod en des te groter de toegevoegde waarde van Tref Punt is. Het is ook de bedoeling dat lokale discussiegroepen ontstaan. Hoe denkt bij voorbeeld de plaatselijke ondernemersver eniging over een gemeentelijk plan? Een discussie via het lokale TrefPunt kan tot andere inzichten leiden. Dat Internet vele mogelijkheden biedt, staat voor de deelnemers vast. De ko mende maanden moeten uitwijzen of het project voldoende perspectieven biedt. 'We starten in vier proefgebieden, te weten de Achterhoek, Rijnland, Arnhem/Nijmegen en de omgeving van Breda', vertelt pro jectleider Nas. 'Enkele andere banken die buiten deze gebieden zijn gevestigd, heb ben eveneens interesse getoond. Zij kun nen via speciale voorzieningen ervaring opdoen met het project.' Nas legt uit dat in principe over zes maanden een evaluatie plaatsvindt. Blijken voor die tijd al ongeveer 2.000 mensen op TrefPunt Nederland te zijn aangesloten, dan wordt de proef eerder geëvalueerd. 'Een succesvolle afronding van de proefperiode betekent dat op termijn alle plaatselijke Rabobanken deze extra service aan hun klanten kunnen bieden.' Voor Hans Ludo van Mierlo, hoofd Externe Communicatie van Rabobank Nederland, staat eigenlijk al bij voorbaat vast dat de Rabobank actief aanwezig blijft op een elektronische snel weg. 'De Rabobank was in Nederland de eerste financiële instelling die aanwezig was op Internet', zegt hij niet zonder trots. 'Dat hebben we bewust gedaan. We leren hoe we met dit medium moeten werken. Als Rabobank willen we hiermee efficiënt en effectief omgaan. Het doet er dan wei nig toe of dit gebeurt via Internet of even tueel via een andere elektronische snel weg.' Van Mierlo constateert dat Internet vele toepassingsmogelijkheden biedt. Het net is bijvoorbeeld te gebruiken als voorlich tingsinstrument en als marketinginstru ment. 'De mogelijkheden zijn groot. De komende tijd moeten we leren welke mo gelijkheden het best bruikbaar zijn en wat de beperkingen zijn.' Het is voor de Internet-liefhebbers in middels duidelijk dat het netwerk voor de ene dienst beter is in te zetten dan voor de andere. Voor iemand die informatie wil hebben over reisarrangementen lijkt het informatiesysteem ideaal. Hij kan van ach ter de computer allerlei informatie opvra gen over reisbestemming, prijzen en desge wenst een reisverzekering afsluiten. Maar voor iemand die een hypotheek wil afslui ten, kent Internet zijn beperkingen. De in formatie kan weliswaar via de computer naar de klant worden verzonden, maar voor een diepgravend advies zal een ge sprek met een adviseur vooralsnog nood zakelijk blijven. Een van de voordelen is dat de infor matie up to date en op ieder moment be schikbaar is. 'Internet is te vergelijken met kraanwater', legt Van Mierlo uit. 'Als je het nodig hebt, is het er. Bij veel com municatie-instrumenten is dat anders. Een brochure ligt maar te liggen tot de geïnte resseerde klant deze oppakt. Bij het tele visiejournaal moet je afwachten wat de redactie je voorschotelt. Internet is daaren tegen altijd beschikbaar. Afhankelijk van iemands wensen kun je heel gericht infor matie opvragen.' Een ander voordeel is dat de informatie is te verkrijgen in de vorm van zowel beeld als geluid en tekst. 'Dit levert nieuwe mo gelijkheden op. Het is mogelijk een video filmpje op het net te plaatsen van een des kundige van Rabobank Nederland die iets zegt over de rente-ontwikkelingen', geeft Van Mierlo als voorbeeld. De communicatiedeskundige en ande ren benadrukken dat Internet eigenlijk nog in de kinderschoenen staat. 'Het is een me dium in ontwikkeling', aldus van Mierlo. 'Tot nog toe is alle informatie gratis. Maar de tendens is wel aanwezig om informatie tegen betaling mogelijk te maken. Als op termijn ook Telebankieren via Internet kan, betekent dit een verdere vergroting van de mogelijkheden.' De extra service aan Rabobank-klanten creëert volgens Hoofddirectielid Wim van den Goorbergh een unieke mogelijkheid om de band tussen lokale bank met haar lokale leden en klanten te versterken. Via TrefPunt Nederland kan de bank lokaal nieuws beschikbaar stellen en lokale dis cussies entameren. 'Door het beschikbaar stellen van dit soort dynamische informa tie versterkt de plaatselijke Rabobank haar belangrijke positie in de lokale gemeenschap. Dat past precies in onze doelstellingen,' stelt Van den Goorbergh. De vraag blijft echter hoe groot de animo is voor de nieuwe service. Is Internet niet beperkt tot een kleine groep van computerfreaks? Projectleider Jeroen Nas be strijdt dit met klem. 'Het aan tal gebruikers van Internet groeit vreselijk snel', zegt hij. 'In veertig procent van de huishoudens staat een computer. Nu zijn het nog veelal de man en jongeren die deze ge bruiken. In toenemende mate zijn echter ook vrouwen actief op Internet. Het gaat om enorme aantallen. Als Rabobank staan wij voor deze mensen klaar via dit jonge en vernieuwende medium.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 17