Rabobanken zetten deu 12 Grenzeloos Brazilië I Brazilië II Wereldwijd World Wide Web Rabobank-pagina's TrefPunt Nederland Meer dan open deur Lokaal is uitgangspunt Begin volgend jaar zal de Rabo bank in Brazilië een bank vesti gen. De Rabobank heeft hier voor toestemming gekregen van de Braziliaanse president Fer- nando Henrique Cardoso. Ir. Teun de Boon wordt alge meen directeur van de Raibo- bank do Brasil. De Rabobank is al sinds 1989 met een vertegen woordiging actief in Brazilië. In principe verbiedt de Brazili aanse wet buitenlandse banken om zich in het land te vestigen. Cardoso maakte echter een uit zondering voor de Rabobank. De sterke internationale positie in de food en agribusiness, de triple A rating en de coöpera tieve structuur van de Rabo bank waren hiervoor redenen. Elk jaar publiceert het blad The Banker de Top 1.000 van meest kredietwaardige banken ter we reld. In de lijst van 1995, die in juli verscheen, staat de Rabo bank op de 31ste plaats. Gestegen vanaf 35. Japanse banken scoren hoog. Zij domi neren de top 5. De ABN Amro staat op de 25ste plaats. Vorig jaar stond de bank nog op nummer 22. De informatie op de Rabobank- pagina's van het Internet wordt steeds verder uitgebreid. Sinds kort zijn de volledige adressen, telefoon- en faxnummers van alle buitenlandse kantoren op het net beschikbaar. Het adres van de Rabobank op het World Wide Web is: http://www.rabo- bank.nl. Een aantal plaatselijke Rabobanken biedt vanaf begin september klanten een nieuwe dienst aan. Via het voor dit doel opgerichte TrefPunt Neder land krijgen relaties toegang tot het computernetwerk Internet. En vooral ook tot lokale discussieplatforms en lokale informatie. Hiermee heeft de bank een instrument in handen om de band tussen lokale bank en rela ties te versterken. Waarom is de Rabobank zo actief op Internet, het computernetwerk waarmee PC-gebruikers met elkaar kunnen commu niceren? Directeur Joost Bol van de Rabo bank Ginneken, de bank die eind dit jaar fuseert met de Rabobank Breda, heeft geen moeite om het antwoord te formule ren. 'Internet is een nieuwe technologie die extra mogelijkheden biedt om met klanten en andere geïnteresseerden te communice ren', zegt hij. 'Dit kan op den duur uit monden in een grotere klantenbinding en meer omzet. De Rabobank kan via Tref Punt Nederland ook de binding met de lokale gemeenschap accentueren.' Bol is inmiddels overtuigd van de voor delen van Internet. De bank doet dan ook mee aan een proef van Rabobank Neder land om de Internet-activiteiten uit te brei den. De Rabobank is al enige tijd actief op Internet. Sinds december 1994 kunnen computergebruikers met een abonnement bij een van de bedrijven die toegang bie den tot Internet informatie opvragen over de Rabobank en haar bankprodukten. Ook de Rabo Top-40 en andere nieuwtjes zijn op deze pagina's te zien. Bovendien is het mogelijk met medewerkers van de bank te communiceren. Jeroen Nas, van de Telematica Business Groep van Rabofacet en projectleider van de jongste Internetproef, zegt dat deze ge- dachtenwisseling via de PC op prijs wordt gesteld. 'Je krijgt heel persoonlijke reac ties. Kennelijk is er voor deze computer gebruikers nauwelijks een drempel.' Begin september breidt Rabobank Ne derland in samenwerking met Rabofacet en een aantal plaatselijke banken de Inter net-activiteiten uit. Hiervoor is TrefPunt Nederland in het leven geroepen. Compu tergebruikers kunnen dan via een lokaal TrefPunt tegen betaling van een abonne mentsprijs toegang krijgen tot Internet. De abonnees kunnen niet alleen informatie over bankprodukten naar zich toehalen, maar ook wereldwijd informatie vergaren over de meest uiteenlopende onderwerpen. Je kunt het zo gek niet bedenken: van toe ristische informatie over Abasjiri tot bij wijze van spreken het dagelijkse menu van de zeekoe. Dit gebeurt niet alleen razend snel, maar ook goedkoop en effectief. Abonnees van het TrefPunt hoeven alleen de abonnementskosten te betalen en de kosten voor de telefoonverbinding volgens lokaal tarief. Nas vertelt dat de service van TrefPunt Nederland verder gaat dan het openzetten van de deur naar Internet. 'Abonnees van dit TrefPunt krijgen exclusief de beschik king over op maat gesneden informatie', legt hij uit. 'Het leveren van persoonsge bonden informatie is mogelijk.' De nieuwe dienstverlening via TrefPunt Nederland biedt vele mogelijkheden. Lokale Rabo banken kunnen informatie aanbieden over tal van onderwerpen. Daarbij wordt on derscheid gemaakt tussen voor iedereen toegankelijke informatie en informatie die alleen voor abonnees beschikbaar is. Besloten is om voor abonnees het accent in eerste instantie te leggen op informatie voor het midden- en kleinbedrijf. Ondernemers kunnen informatie krijgen over onderwerpen als financiering, administratie, rechtsbijstand en ziekte kosten. TrefPunt Nederland opent dus niet al leen de deuren tot informatiebestanden die in de verste uithoeken van de wereld zijn gemaakt. Het is uitdrukkelijk de opzet dat de lokale TrefPunten dienst gaan doen als

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 16