Voorbereidingen wereldt 2 Bijblijven Rabo BeleggersGiro Alleen voor Raboklant Kadaster op netwerk leder schilderij z'n eigen lijfwacht Heel de wereld in één huis In het bruikbaarheidslaborato rium in Zeist werkte een aantal klanten met een informatie pakket en overboekingsformu lieren van de Rabo Beleggers- Giro. Er kan nog wat worden verbeterd. Daarom is besloten om pas 1 maart volgend jaar de conversie van Rogiro naar Rabo BeleggersGiro te realiseren. Na een proef bij vijf grensban- ken is besloten geldautomaten zo om te bouwen, dat er ook twee vreemde valuta kunnen worden opgenomen. De Rabo bank is de eerste bank die deze service biedt, voorlopig alleen voor haar eigen klanten. Deze zomer worden zo'n vijftig gea's aangepast. Banken die zijn aangesloten op het Laura-netwerk kunnen bin nenkort meedoen aan een proef waarbij rechtstreeks het systeem van het kadaster kan worden geraadpleegd. Voorlo pig is de informatie beperkt. In een later stadium komt bredere informatie beschikbaar, die bij de marktbewerking van pas kan komen. Chipknip in Arnhem De banken in Arnhem starten binnenkort de landelijke intro ductie van de Chipknip, de elektroni sche por temonnee van de gezamen lijke ban ken. Op 22 augus tus start de acqui sitie onder ondernemers. De consumentencampagne begint op 30 september en vanaf 28 oktober kan er worden gechipt. In 1994 werden Vermeers schilderijen 'Gezicht op Delft'en 'Meisje met de parel'in het Haagse Mauritshuis ge restaureerd. Vanaf 12 november dit jaar hangen twintig doeken van de Hollandse meester in de National Gallery of Art in Washington.Tussen 1 maart en 2 juni 1996 zijn deze twintig schilderijen en nog twee belangrijke werken uit het Amsterdamse Rijksmu seum in het Mauritshuis te zien. De Rabobank is exclusief sponsor van de tentoonstelling in het Mauritshuis. De teksten voor de Engelse, Neder landse, Duitse, Franse en Italiaanse versie van de catalogus zijn klaar. Eind augustus worden ze gedrukt. Waaruit putte Vermeer inspiratie? Hoe onderscheidt hij zich van zijn tijdgenoten, waaronder Gerard Ter- borch, Pieter de Hoogh en Frans Hals? De catalogus biedt kunsthistorische achter grondinformatie en laat veel kleurenaf beeldingen van zijn tentoongestelde werk zien. Want de tentoonstellingen in Wash- Volgend jaar hangen 22 schilderijen van Vermeer in het Mauritshuis. ington en Den Haag zijn de eerste over zichtstentoonstellingen van Johannes Vermeer. Nooit eerder waren zoveel wer ken - tweeëntwintig van de vijfendertig - bijeen. Tijdens de wintermaanden moet het Mauritshuis het zonder haar Vermeers stellen. Naast het 'Meisje met de parel' en 'Gezicht op Delft' heeft het museum ook 'Diana en haar nimfen', een vroeg werk, in haar collectie. Tussen 12 november en 11 februari zijn deze schilderijen te zien in de National Gallery of Art in Washington. 'We stellen het vertrek van de schilderijen zo lang mogelijk uit, dus eind oktober zul len ze pas worden ingepakt en op het vliegtuig gezet', vertelt Peter van der Ploeg, conservator bij het Mauritshuis. Dat transport is nog een hele organisatie. 'De schilderijen worden verpakt in grote dubbele houten kisten, zodat zo weinig mogelijk trillingen en klimaatverschillen tot de doeken kunnen doordringen. Met ieder schilderij gaat een koerier mee, een soort lijfwacht, die de kist nooit uit het oog verliest. Hij zal erop toezien, dat tij dens het vervoer zorgvuldig met de schil derijen wordt omgegaan. Het transport vindt in het geheim plaats. Vanwege risico spreiding worden de schilderijen boven dien niet tegelijk in één vliegtuig ver voerd.' Veel mensen hebben al enkele Vermeers gezien. Zijn werk hangt verspreid over de hele wereld in musea. Wie de tentoonge stelde schilderijen wil bekijken, zou moe ten reizen naar musea in New York, Parijs, Londen, Berlijn, Washington, Brunswijk, Dublin, Edinburgh, Amsterdam en Den Haag. Nu worden ze bij elkaar gebracht. Daarnaast worden enkele werken getoond die in particulier bezit zijn. 'Nu al die wer ken bij elkaar hangen kun je ze onderling goed vergelijken. Dan zie je dat dezelfde stoel, tegelvloer, hetzelfde jackje, in andere kleuren in verschillende werken terugko men', aldus Van der Ploeg. Op de tentoon stelling in het Mauritshuis zijn 'De melk meid' en 'De liefdesbrief' uit het Rijksmuseum te zien. Deze schilderijen ontbreken op de tentoonstelling in Wash ington. Het Rijksmuseum wilde deze twee topstukken niet gedurende zo'n lange tijd missen. Wel zijn 'Het straatje' en 'Brief- lezende vrouw in het blauw' uit het Amsterdamse Rijksmuseum in de hoofd stad van de Verenigde Staten te zien. Vergelijking met andere meesters Van der Ploeg: 'Vermeer neemt een uit zonderingspositie in tussen zijn tijdgeno ten. Jan Steen bijvoorbeeld schilderde heel uitbundig, Vermeer heel ingetogen. Zijn binnenkamers, in vaktermen genreschilde rijen genoemd, ademen een verstilde in tieme sfeer. Gerard Terborch schilderde wat directer. Tegelijk met de overzichtsten toonstelling op de benedenverdieping zul len op de bovenverdieping topstukken uit de vaste collectie van tijdgenoten van Ver meer hangen. In de uitleg bij enkele schil derijen zal een vergelijking met Vermeer worden gemaakt, waardoor verschillen en overeenkomsten nog eens zullen worden onderstreept.' Het Mauritshuis biedt de Hollandse meesters een prachtige entou rage. Het 17de eeuwse paleisje is ontwor-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 2