Vermeer in volle gang 3 Het blijft intrigeren Al 100.000 kaarten verkocht Rabobank wil naam aan Vermeer verbinden Onbekend maakt onbemind Rabobank ook present in Washington 'Het meisje met de rode hoed'speelt in de campagne rond de tentoonstelling een grote rol. pen door Jacob van Campen en in samen werking met Pieter Post gebouwd in de periode 1634-1644. Opdrachtgever was Johan Maurits van Nassau-Siegen, een achterneef van Frederik Hendrik. Het ex terieur ziet er nog ongeveer hetzelfde uit als in de 17de eeuw. Van het oorspronke lijke interieur is echter niets meer over als gevolg van een brand in 1704. merk van de Franse impressionisten. Ook Marcel Proust, de Franse schrijver, was een groot bewonderaar van Vermeer. Hij heeft erover geschreven en daardoor eraan bijgedragen dat Johannes Vermeer als een belangrijk schilder wordt gezien.' Vermeer schilderde hoofdzakelijk alle daagse onderwerpen. Vooral interieurs met vrouwen in 'verstilde actie' die schrij ven, lezen of muziek maken. Ook Gerard ter Borch en Pieter de Hooch hielden zich met dergelijke onderwerpen bezig, maar Vermeer onderscheidt zich door zijn spel met de lichtval. Hij probeert niet de wer kelijkheid nauwkeurig te imiteren, maar suggereert veel. Van der Ploeg: 'Een schil derij als 'Brieflezende vrouw in het blauw' uit het Rijksmuseum bijvoorbeeld, dat ook op de tentoonstelling te zien zal zijn, toont niet wat de vrouw leest. Maar juist als je niet precies weet hoe of wat, dan blijft het je intrigeren. En zul je het doek steeds op nieuw willen bestuderen, omdat je er steeds wat anders in ziet.' Zo'n 250.000 bezoekers verwacht het Mauritshuis tussen 1 maart en 2 juni 1996. 'Zoveel kunnen we er toelaten. Door een blokkensysteem, waarbij een beperkt aantal bezoekers per uur wordt Vermeer heeft in zijn werk nationaal én internationaal het hoogste bereikt. Met het sponsoren van de restauratie wil de Rabobank het kunsthistorisch belangrijke werk van Vermeer voor de toekomst be houden. Eén van de pijlers van het spon- soringbeleid, krijgt nu in binnen- en bui tenland een duidelijk gezicht. Met de bijdrage aan de overzichtstentoonstelling in het Mauritshuis toont de Rabobankor- ganisatie haar betrokkenheid bij kunst en cultuur. 'De plaatselijke banken sponsoren in hun eigen werkgebied tal van projecten ook op gebied van cultuur. Met deze Ver meertentoonstelling laten we ook op lan delijk niveau zien waaraan de Rabobank haar naam wil verbinden', vertelt Gert Sluis, hoofd Marketing Communicatie van Rabobank Nederland. 'De Vermeerten toonstelling biedt ook heel interessante mogelijkheden voor relatiemarketing. Voor grote groepen klanten kan een be zoek aan de Vermeertentoonstelling, mo gelijk gecombineerd met andere boeiende programma's, de relatie met onze bank onderstrepen.' vanaf 1 maart kaarten bespreken. Van der Ploeg: 'Een Franse kaartverkooporganisa tie, de FNAC, heeft 100.000 kaarten afge nomen. Vermeer heeft zeker in Frankrijk veel bewonderaars. Dat geeft ons veel ver trouwen.' Medewerkers van de Rabo- bankorganisatie kunnen in september met voorrang kaarten bestellen, zodat zij ervan verzekerd zijn binnen te komen. Er is weinig bekend over het leven van Johannes Vermeer. Hij werd in 1632 gebo ren in Delft en op 15 december 1675 in de Oude Kerk in Delft begraven. Zijn vader was herbergier en kunsthandelaar. Op 21- jarige leeftijd werd Vermeer lid van het schildersgilde St. Lucas in Delft. Wie zijn leermeester is geweest, is niet bekend. Het oeuvre van Johannes Vermeer is maar beperkt in omvang. Tot nu toe zijn er vijf endertig schilderijen aan hem toegeschre ven. In 1696 worden 21 werken van Ver meer op een veiling in Amsterdam ver kocht. Maar veel aandacht heeft hij niet gekregen. Conservator Van der Ploeg: 'Het was een schilder van wie men weinig wist, waardoor zijn werk bij het grote publiek in de vergetelheid is geraakt. Verzamelaars hebben altijd wel begrepen dat Vermeer een belangrijke schilder was. Pas in de 19de eeuw is er sprake van herwaardering, ook bij het grote publiek. Een Franse kunsthis toricus bespreekt zijn werk en wijst op de bijzondere stippeltechniek, die Vermeer al in de 17de eeuw toepaste. Twee eeuwen later wordt deze stippeltechniek het ken- c. In 7 994 werden voor de ogen van het publiek twee schilderijen gerestaureerd. binnengelaten, hopen we een optimale spreiding te bereiken. Het Mauritshuis trekt jaarlijks 150.000 bezoekers. Speciaal voor de tentoonstelling wordt een ponton in de hofvijver gelegd met daarop een tent waarin een garderobe, extra toiletten, een restaurant en een museumwinkel worden ondergebracht. Op deze manier kan het Mauritshuis haar museumkarakter behou den', vertelt Van der Ploeg. De voorver koop voor particulieren start op 1 novem ber dit jaar. Touroperators konden al Mirjam Koldenhof van Sponsoring: 'In september ontvangen de banken een com municatiepakket waarin we in grote lijnen de activiteiten schetsen rondom de Ver meertentoonstelling. Dan volgt al heel snel de tentoonstelling in Washington. Konin gin Beatrix opent deze op 8 november in het regeringscentrum van de Verenigde Staten. Natuurlijk zal dan de eerste stroom nieuws over de wereld worden uit gestort. Bij de opening zullen ook Neder landse journalisten aanwezig zijn. Op de persconferentie krijgen zij uitleg over het partnership met de Rabobank.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 3