Voorbereidingen wereldt
2
Bijblijven
Rabo BeleggersGiro
Alleen voor Raboklant
Kadaster op netwerk
leder schilderij z'n eigen lijfwacht
Heel de wereld in één huis
In het bruikbaarheidslaborato
rium in Zeist werkte een aantal
klanten met een informatie
pakket en overboekingsformu
lieren van de Rabo Beleggers-
Giro. Er kan nog wat worden
verbeterd. Daarom is besloten
om pas 1 maart volgend jaar
de conversie van Rogiro naar
Rabo BeleggersGiro te
realiseren.
Na een proef bij vijf grensban-
ken is besloten geldautomaten
zo om te
bouwen,
dat er
ook twee
vreemde
valuta
kunnen
worden opgenomen. De Rabo
bank is de eerste bank die deze
service biedt, voorlopig alleen
voor haar eigen klanten. Deze
zomer worden zo'n vijftig gea's
aangepast.
Banken die zijn aangesloten op
het Laura-netwerk kunnen bin
nenkort meedoen aan een
proef waarbij rechtstreeks het
systeem van het kadaster kan
worden geraadpleegd. Voorlo
pig is de informatie beperkt. In
een later stadium komt bredere
informatie beschikbaar, die bij
de marktbewerking van pas
kan komen.
Chipknip in Arnhem
De banken in Arnhem starten
binnenkort de landelijke intro
ductie van de Chipknip, de
elektroni
sche por
temonnee
van de
gezamen
lijke ban
ken. Op
22 augus
tus start
de acqui
sitie onder ondernemers. De
consumentencampagne begint
op 30 september en vanaf
28 oktober kan er worden
gechipt.
In 1994 werden Vermeers schilderijen
'Gezicht op Delft'en 'Meisje met de
parel'in het Haagse Mauritshuis ge
restaureerd. Vanaf 12 november dit
jaar hangen twintig doeken van de
Hollandse meester in de National
Gallery of Art in Washington.Tussen
1 maart en 2 juni 1996 zijn deze twintig
schilderijen en nog twee belangrijke
werken uit het Amsterdamse Rijksmu
seum in het Mauritshuis te zien. De
Rabobank is exclusief sponsor van de
tentoonstelling in het Mauritshuis.
De teksten voor de Engelse, Neder
landse, Duitse, Franse en Italiaanse versie
van de catalogus zijn klaar. Eind augustus
worden ze gedrukt. Waaruit putte Vermeer
inspiratie? Hoe onderscheidt hij zich van
zijn tijdgenoten, waaronder Gerard Ter-
borch, Pieter de Hoogh en Frans Hals? De
catalogus biedt kunsthistorische achter
grondinformatie en laat veel kleurenaf
beeldingen van zijn tentoongestelde werk
zien. Want de tentoonstellingen in Wash-
Volgend jaar hangen 22 schilderijen van Vermeer
in het Mauritshuis.
ington en Den Haag zijn de eerste over
zichtstentoonstellingen van Johannes
Vermeer. Nooit eerder waren zoveel wer
ken - tweeëntwintig van de vijfendertig -
bijeen.
Tijdens de wintermaanden moet het
Mauritshuis het zonder haar Vermeers
stellen. Naast het 'Meisje met de parel' en
'Gezicht op Delft' heeft het museum ook
'Diana en haar nimfen', een vroeg werk, in
haar collectie. Tussen 12 november en
11 februari zijn deze schilderijen te zien in
de National Gallery of Art in Washington.
'We stellen het vertrek van de schilderijen
zo lang mogelijk uit, dus eind oktober zul
len ze pas worden ingepakt en op het
vliegtuig gezet', vertelt Peter van der
Ploeg, conservator bij het Mauritshuis.
Dat transport is nog een hele organisatie.
'De schilderijen worden verpakt in grote
dubbele houten kisten, zodat zo weinig
mogelijk trillingen en klimaatverschillen
tot de doeken kunnen doordringen. Met
ieder schilderij gaat een koerier mee, een
soort lijfwacht, die de kist nooit uit het
oog verliest. Hij zal erop toezien, dat tij
dens het vervoer zorgvuldig met de schil
derijen wordt omgegaan. Het transport
vindt in het geheim plaats. Vanwege risico
spreiding worden de schilderijen boven
dien niet tegelijk in één vliegtuig ver
voerd.'
Veel mensen hebben al enkele Vermeers
gezien. Zijn werk hangt verspreid over de
hele wereld in musea. Wie de tentoonge
stelde schilderijen wil bekijken, zou moe
ten reizen naar musea in New York, Parijs,
Londen, Berlijn, Washington, Brunswijk,
Dublin, Edinburgh, Amsterdam en Den
Haag. Nu worden ze bij elkaar gebracht.
Daarnaast worden enkele werken getoond
die in particulier bezit zijn. 'Nu al die wer
ken bij elkaar hangen kun je ze onderling
goed vergelijken. Dan zie je dat dezelfde
stoel, tegelvloer, hetzelfde jackje, in andere
kleuren in verschillende werken terugko
men', aldus Van der Ploeg. Op de tentoon
stelling in het Mauritshuis zijn 'De melk
meid' en 'De liefdesbrief' uit het
Rijksmuseum te zien. Deze schilderijen
ontbreken op de tentoonstelling in Wash
ington. Het Rijksmuseum wilde deze twee
topstukken niet gedurende zo'n lange tijd
missen. Wel zijn 'Het straatje' en 'Brief-
lezende vrouw in het blauw' uit het
Amsterdamse Rijksmuseum in de hoofd
stad van de Verenigde Staten te zien.
Vergelijking met andere meesters
Van der Ploeg: 'Vermeer neemt een uit
zonderingspositie in tussen zijn tijdgeno
ten. Jan Steen bijvoorbeeld schilderde heel
uitbundig, Vermeer heel ingetogen. Zijn
binnenkamers, in vaktermen genreschilde
rijen genoemd, ademen een verstilde in
tieme sfeer. Gerard Terborch schilderde
wat directer. Tegelijk met de overzichtsten
toonstelling op de benedenverdieping zul
len op de bovenverdieping topstukken uit
de vaste collectie van tijdgenoten van Ver
meer hangen. In de uitleg bij enkele schil
derijen zal een vergelijking met Vermeer
worden gemaakt, waardoor verschillen en
overeenkomsten nog eens zullen worden
onderstreept.' Het Mauritshuis biedt de
Hollandse meesters een prachtige entou
rage. Het 17de eeuwse paleisje is ontwor-