'Wij spreken de taal van de schippers' 13 Traditioneel De markt Verzekeringen Lastig bereikbaar Concurrentie Vijftig procent Maatwerk Gerard Gommers (38) is hoofd afdeling Binnen vaart en tevens onder directeur bij de Ned- ship Bank in Rotter dam. Hij werd gebo ren op een sleepboot en kent de branche dus van jongs af aan op zijn duimpje. Vijftien procent van het balanstotaal van zijn bank komt voor rekening van de afdeling Binnenvaart. 'Ons werkgebied is internationaal', zegt Gommers. 'We zien alle Rijnoeverstaten als ons terrein en zijn nu zelfs bezig met het financieren van een schip onder Oosten rijkse vlag. In totaal hebben we zo'n 400 klanten.' De Nedship Bank bestaat al sinds het eind van de vorige eeuw. De bank is het produkt van een aantal fusies en de enige scheepshypotheekbank in Nederland. Nedship financiert alle soorten schepen, van container- tot koelschepen en van pas sagiersschepen tot tankers. Het is een dochteronderneming van de Rabobank. De afdeling Binnenvaart bestaat uit Gommers en vier commerciële medewerkers, vrijwel allen afkomstig uit de binnenvaart. Gommers: 'Schippers zijn bankvast en traditioneel. In principe gaan ze naar de bank waar de familie vanouds bankiert. Maar de jongere generatie doet het toch wat anders. Die is mondiger en weet dat ook banken concurreren. Bij de aanschaf van een schip gaat men voor een financie ring bij verschillende instellingen te rade. Wij financieren nieuwbouw én tweede hands. Maar ook een nieuwe motor of het verbouwen van de woning. Als we nieuw bouw financieren, zien we de klant mis schien pas weer als hij zijn schip verkoopt. Bij tweedehands eerder.' 'Je kunt niet spreken over de binnen vaart als geheel', legt Gommers uit. 'Grof gezegd onderscheiden we containervaart, tankvaart, droge lading en passagiers vaart. In totaliteit gaat het niet slecht. Containervaart en droge lading - bulkgoe deren als granen, ertsen en metalen - doen het redelijk. Maar in de tankvaart gaat het al heel lang slecht. Er is overcapaciteit. Daarvoor is er wel een sloopregeling, maar geen geld. Dat is een probleem in de binnenvaart. Schippers zijn zo individu alistisch en ongeorganiseerd dat ze eigen lijk niet slagvaardig genoeg zijn om goede regelingen op te zetten.' Bij verzekeringen treedt Nedship niet sturend op. Gommers: 'Wij draaien het om. We hebben een afdeling binnen de bank die zich bezighoudt met het toetsen van de ver zekeringen die gesloten worden. Hoe is de dekking geregeld en hoe staat het met de solvabiliteit van de partijen die erachter zit ten. We hebben zelf een belang van 48 pro cent in Overvliet Assurantie Makelaars BV. Ook de plaatselijke Rabobanken doen daar regelmatig zaken mee.' Contact met klanten onderhouden is een verhaal apart. 'We verzorgen geen be talingsverkeer, dus missen een regelmatige aanspreekgelegenheid', constateert Gom mers. 'Ook verkopen we geen nevenpro- dukten als reizen of vreemde valuta. Maar elke twee jaar staan we samen met de Rabobank op de Bivi, de vakbeurs voor binnenvaart en visserij. Daarvoor sturen we onze relaties een uitnodiging. Zo'n tachtig procent komt. Verder zijn de contacten in cidenteel, bijvoorbeeld op een receptie. En rijd ik langs de haven hier en ligt er een klant, dan ga ik even aan boord.' Op de vraag naar de belangrijkste con current van Nedship antwoordt Gommers spontaan: 'De Rabo! Nee hoor, de meeste last hebben we van de ING Bank, die goed in de branche is ingewerkt. De voormalige NMB kreeg als eerste faciliteiten om met overheidsgaranties te financieren. Dat gaf een voorsprong waarvan men wellicht nu nog profiteert. Is een klant te groot voor een lokale Rabobank, dan kijken we of we hem samen kunnen financieren of dat wij de klant overnemen. Daar zijn geen vaste regels voor. We proberen maatwerk te leveren. We werken intensief samen met zo'n tien Rabobanken, die verzorgen in de regel de rekening-courant, de staatsgega- randeerde kredieten en overige bankdien sten. 90 Procent van de financieringen doen we samen met een Rabobank.' 'Een schip is in principe niet voor 100 procent bancair te financieren', stelt Gommers. 'Daarvoor is het risico, voor bank én ondernemer, te hoog. Voor een verleenbare financiering boven 50 procent is er de staatsgarantie. Stel, iemand koopt een schip van een miljoen. Wij willen 50 procent financieren, hij heeft zelf twee ton en komt dus drie ton tekort. De bank kan die aanvullende lening verstrekken, als de overheid garant staat. Het is verge lijkbaar met gemeentegarantie voor hypo theken op woonhuizen.' Gommers: 'Wij leveren maatwerk en snelheid. Dat kan omdat wij specialist zijn. We spreken de taal van de onderne mer. Je kunt aanvragen alleen beoordelen als je er genoeg van weet. Iemand kan enorm ingenomen zijn door de prachtige woning op een schip en daarmee zijn hu welijk redden, maar of het bedrijf daarmee gered wordt... Alles wat vóór die woning zit is in wezen de basis van het bedrijf en de rentabiliteit en daarmee de continuïteit. We hebben een eigen technische dienst, een ruime kennis van de markt en contac ten met allerlei experts. We moeten het na melijk hebben van volledige informatie en hebben niet altijd genoeg aan plannen op papier. Dat is ons specialisme.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 13