Binnenvaart is markt met mogelijkheden Traditioneel De markt Verzekeringen Lastig bereikbaar Concurrentie Vijftig procent Maatwerk Een bank regelt voor haar klanten het betalings verkeer en verstrekt onder meer hypotheken. Dat zijn de produkten van alle dag. Maar er is meer. Zo n tien plaatselijke Rabobanken en de afdeling Binnenvaart van de Nedship Bank zijn dagelijks bezig met de binnenvaart. Het gaat daarbij om hoge bedragen. Een beetje bestaand schip - zeg nooit boot - kost een miljoen. Nieuwbouw kan op lopen tot tien miljoen. Wim Caris van de Rabobank Echt-Maasbracht en Gerard Gommers van de Nedship Bank vertellen. 'In de binnenvaart is je werkgebied het hele land', vertelt Caris. 'Omdat maar weinig banken scheepvaartfinancieringen verstrekken, komen je klanten overal van daan. Uit Maasbracht, maar ook uit Rot terdam bijvoorbeeld. Natuurlijk is de regio heel belangrijk. Maasbracht is de grootste binnenvaarthaven van Nederland. Uit onderzoek bleek, dat er hier een kleine 300 potentiële klanten voor ons waren. Daarvan hebben we er nu zo'n 30 procent. Er is dus nog een enorm potentieel.' De binnenvaart zit mensen in het bloed. Een zoon gaat vaak eerst in loondienst, neemt later vaders schip over of koopt een eigen schip. Hij komt dan meestal bij de bank en verzekeraar van de ouders te recht. Caris: 'De sector is te vergelijken met de agrarische sector. Beide zijn zeer kapitaalintensief. Schippers en agrariërs hebben vaak veel vermogen opgebouwd, maar kunnen het niet gebruiken als er in vesteringen nodig zijn. Een boer met een tegenvallende oogst heeft een strop van een ton. Een schipper wiens motor in de soep loopt, heeft een vergelijkbaar pro bleem. Bij schade, uitbreiding of vervan ging moet men naar de bank. Ik ken vrij wel geen schippers die geen financiering hebben. Behalve zij die tegen hun pensioen aanlopen. Maar ook dan moeten we de relatie warm houden. Verkopen zij hun schip, dan moeten we ze als creditrelatie binnen de bank zien te houden.' 'De situatie in de binnenvaart is matig', meldt Caris, '1993 was ronduit slecht. Toen waren er ook stakingen en blok kades omdat buiten de beurs om ladingen werden vergeven voor een lager tarief. En het hoge water eind '93 betekende ge dwongen stilliggen. Vorig jaar was iets beter en ik verwacht dat '95 weer iets beter wordt. Maar er is een overcapaci teit. Dus de prijzen staan onder druk. Er zijn diverse regelingen, zoals de slooprege- ling. Wie zijn schip uit de vaart neemt krijgt een bedrag van de overheid. Ook is er de oud-voor-nieuw-regeling. Wie een nieuw schip laat bouwen moet een ander schip met een vergelijkbaar tonnage in leveren of boete betalen.' Veel schippers hebben hun verzekerin gen van oudsher bij onderlinge maat schappijen. Caris: 'Die hebben vaak gun stige condities. Wij eisen in elk geval dat het schip goed is verzekerd. Dat controle ren we ook. Je loopt een enorm risico. Als het tegenzit ligt je onderpand 30 meter diep... De normale maatschappijen bieden geen standaard scheepsverzekering. Er zijn grote internationale partijen die dat wel doen via de verzekeringsbeurs in Rotter dam. Wij kunnen daarin bemiddelen.' Slechts een aantal schippers heeft een eigen huis. De post van de varende klanten gaat naar een postbus, familie of de ac countant. Caris: 'Bellen gaat per autotele foon. Eind juni waren de open scheepvaart- dagen hier in Maasbracht. Wij hebben toen al onze klanten/schippers uitgenodigd in een café. Wat drinken én natuurlijk een vlag aanbieden. Op zo'n moment kun je even bijpraten. Het was een succes. Verder probeer ik de klanten eens per jaar te be zoeken. Je kent een bedrijf pas als je er bent geweest. Dat geldt zeker voor een schip. Je moet weten waar je over praat en dat leer je in de praktijk. Wij financieren geen nieuwe schepen. Het oudste is van ruim voor de oorlog, het jongste uit de jaren zeventig.' 'Onze grote concurrent hier in Maas bracht is de ING Bank', zegt Caris. 'Die is al heel lang actief in de binnenvaart. Hier is het op en af gegaan. Nu proberen we het weer uit te bouwen. Schippers zijn zeer honkvast wat bank betreft. Toch merk ik dat de structuur van de ING schippers soms afstoot. Je kunt zeggen dat de ING makke lijker leningen verstrekt, maar dat bij ons het vervolgtraject beter is. Daarmee kunnen we schippers toch wel over de streep halen.' 'Scheepsfinanciering is een speciaal pro- dukt', vindt Caris. 'De risicofactor speelt een belangrijke rol. Van onze klanten in de binnenvaart vaart meer dan de helft inter nationaal. Zijn er problemen, zie dan het schip maar eens te pakken te krijgen. In principe wordt bij bestaande schepen slechts zo'n 50 procent van de waarde ge financierd. Omdat je risico's loopt, is de verstrekkingsnorm streng. Maar gelukkig bestaat het instrument van staatsgarantie.' Caris: 'We hebben nauwelijks contacten met andere Rabobanken die scheepvaart financieringen doen. Wel met Rabobank Nederland voor de goedkeuring. En vanouds is er contact met de Nedship Bank. Er zijn schippers gezamenlijk gefinancierd en voor andere klanten van de Nedship doen wij het betalingsverkeer. We willen in principe elke klant helpen, zelf of samen met Nedship. Zo houd je de klant binnen de organisatie.' Wim Caris (32), account manager bij de Rabo bank Echt-Maas- bracht, stortte zich anderhalfjaar gele den met veel en thousiasme in de binnenvaart. Hij besteedt er nu zo'n zestig procent van zijn tijd aan. Elf pro cent van het balans totaal van zijn bank is scheepvaartgebonden financiering.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 12