Persoonlijk kledingadvies 11 Goud voor spaarders Opties spreken aan Bedrijfskleding PSD Onwennig, spannend maar erg leuk Kledingadvies te laten bestraten. De stratema- ker, die klant is van de Rabo bank, bood aan de bestrating een Rabobank-tintje te geven. Hij liet zich inspireren door de zonnewijzer, een onderdeel van het beeldmerk. De bank kreeg naar eigen zeggen veel posi tieve reacties op het resultaat. Leimuiden - Twee keer was er goud voor Leimuidenaar Bob de Jong. In februari kreeg hij het eremetaal omdat hij het wereldkampioen hardrijden op de schaats voor junioren won. En onlangs opende hij een Gouden Plak-rekening bij de Rabobank Leimuiden, met een eerste inleg van de bank. De bank eerde zo op haar eigen manier de plaatselijke coryfee. De Gouden Plak-rekening was een tijdelijke variant op een bestaande spaar rekening, met een aantrekke lijk actie-tarief. Een maand lang konden alle inwoners van Leimuiden een 'gouden' spaar rekening openen. Alphen aan den Rijn - Op ties stonden centraal op de drie beleggingsseminars die de Rabobank Alphen aan den Rijn in de afgelopen maanden organiseerde. Dat gebeurde in samenwerking met de Optie- beurs. Met de seminars wilde de bank meer duidelijkheid geven over het beleggen in op ties én de handel in opties be vorderen. Gezien de 200 be zoekers en het nog grotere aantal belangstellenden, was het thema een schot in de roos. Zowel klanten als niet-klanten bleken geïnteresseerd. De bank overweegt na de vakantie periode opnieuw een seminar te houden. Houding, uitstraling, huid- en haarkleur, kleding, kapsel en make-up. Dit alles samen bepaalt de eerste indruk die je van iemand krijgt. Of die de klant krijgt van een medewerker van de bank. Die eerste in druk moet goed zijn. Voor de Rabobank Halfweg-Zwanenburg was dit de aanleiding om de hulp van een kleur- en kledingadvies bureau in te roepen. In groepjes gingen de mede werkers, in eerste instantie al leen degenen die contact met klanten hebben, naar de studio van B-Kwadraat Opleidingen in Haarlem. Hier werden zij aan een uitgebreide analyse on derworpen. Aan de hand daar van ondergingen zij voor een grote spiegel diverse gedaante wisselingen. Totdat een opti maal effect was bereikt. Na af loop kregen de medewerkers een kleurenpaspoort en een boek met persoonlijke kleding en stijltips mee naar huis. Daarin stonden antwoorden op vragen als: welke kleuren halen het beste in mij naar boven? Welke roklengte is voor mij het meest geschikt? Moet mijn stropdas nu op of over de broekriem hangen? Ook kre gen ze een advies over hun kapsel en make-up. 'Het is eigenlijk begonnen met een discussie over bedrijfs kleding', zegt Robin Kraan, medewerker Marketing en Or ganisatie en projectleider, 'Wij willen dat onze mensen per soonlijkheid en zakelijkheid uitstralen. De vraag is of je dat met bedrijfskleding bereikt, of juist niet. Volgens ons onder streept bedrijfskleding niet het persoonlijke dat wij in de orga nisatie willen uitdrukken.' Toen de informatie van Rabobank Nederland kwam waarin be drijfskleding in het kader van de nieuwe huisstijl niét werd geadviseerd, was het besluit de medewerkers een persoonlijk kledingadvies te geven, snel genomen. 'Het is niet zo dat wij vin den dat de medewerkers slecht gekleed gaan,' zegt Kraan, 'maar het was de bedoeling om de mensen bewust te maken van de invloed die kle ding en stijl hebben op je persoonlijkheid en daarmee je contact met klanten. Iedereen heeft nu zicht ge kregen op zijn of haar pluspunten en geleerd die te accentueren. We zijn uitgegaan van het individu. Het project past daar door helemaal in PSD.' Voor de meeste medewer kers was het erg onwennig en spannend om op deze manier met hun uiterlijk bezig te zijn. Toch is het project binnen de bank enthousiast ontvangen. 'In eerste instantie was ik erg sceptisch', vertelt Bianca Duwèl, medewerkster Reizen. 'Het idee dat je moet verande ren terwijl er geen kledinggeld tegenover staat, vond ik niet juist. Maar zo was het hele maal niet. Het gaat er niet om dat je móet veranderen, maar juist door de tips die je krijgt kun je wat andere accenten leggen waardoor je presentatie nét anders - beter - wordt. Je straalt meer zelfvertrouwen uit. Dat ziet de klant natuurlijk ook. Dat is alleen maar posi tief. Eigenlijk weet je wel wat je staat en wat je niet staat, Kraan: 'We gaan in elk geval met dit project door. Ook willen we nieuwe mede werkers voor een consult bij de adviseuse langs sturen. Binnen kort komen we met een kle dingadvies voor medewerkers. Dan kunnen de medewerkers hier bij hun aankopen nu al re kening mee houden. Heel gelei delijk zal zo onze uitstraling veranderen. Een nieuwe garde robe aanschaffen gaat nu een maal niet in één keer.' maar je weet niet waarom. Nu weet je dat wel en kun je er rekening mee houden.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 11