Emerging markets Rabobank- Academie: alle opleidin gen in één hand Handboek huisstijl is bouwdoos 8 Economie onder de knie Rens Dinkhuijsen, Stafgroep Economisch Onderzoek Met de term emerging markets wordt een groep landen in de wereld aangeduid, die economisch in op komst zijn. Dit betreft een aantal landen in Zuid-Oost Azië, Latijns Amerika en Midden- en Oost-Europa. Ook Zuid-Afrika wordt wel als emerging market aan gemerkt. Economen, beleggers en instellingen, zoals het IMF, waren in de afgelopen jaren algemeen gesproken opti mistisch over de ontwikkeling van de economieën in deze landen. Dit veranderde toen Mexico echter rond de jaarwisseling in grote liquiditeitsproblemen kwam. Inmiddels is een brede herbezinning op gang geko men. Ten eerste heeft de Mexicaanse situatie aangetoond, dat het beleggen in de emerging markets weliswaar lucratief kan zijn, maar dat hier tegelijkertijd ook forse risico's tegenover staan. Zo verloor de Mexicaanse peso meer dan de helft van haar waarde in de periode december 94 - maart 95! Samen met de daling van de koersen op de lokale aandelenbeurs, betekende dit voor buitenlandse beleggers een enorme strop. Ten tweede is duidelijk geworden, dat de verschil lende emerging markets niet zomaar over één kam geschoren mogen worden. Zo beschikken de meeste landen in Zuid-Oost Azië doorgaans over een aantal sterkere structuurkenmerken, die de Latijnsameri- kaanse landen ontberen. Te denken valt aan een ho gere binnenlandse spaarquote, waardoor lokale inves teringen gemakkelijker kunnen worden gefinancierd. Ook de financiële positie van de overheidssector is meestal gezonder. En doordat deze landen al enige jaren een behoorlijke economische groei registreren, is het sociale en politieke klimaat veelal stabieler dan in Latijns Amerika. Tenslotte zijn nog eens de gevaren onderstreept, die ontstaan wanneer een land voor zijn buitenlandse financieringen een groot beroep doet op kortlopend geld. Immers, in het geval van Mexico bleken beleg gers en kredietverschaffers zich zo snel te kunnen te rugtrekken, dat het land niet meer in staat was aan haar schuldverplichtingen te voldoen. Er moest dan ook een internationaal hulppakket aan te pas komen, om deze crisissituatie te bezweren. Tot september 1994 kende Rabobank Nederland di verse opleidingsafdelingen. Omwille van efficiency en om de samenhang van het totale opleidingsaanbod te garanderen, zijn alle afdelin gen samengevoegd in de RabobankAcademie. De RabobankAcademie ver zendt in juli een brochure met daarin het aanbod van opleidin gen naar alle directeuren van plaatselijke banken en managers van Rabobank Nederland. Wie interesse heeft kan er bij zijn eigen manager naar vragen. Het ligt in de bedoeling om twee keer per jaar een programma-overzicht uit te brengen. Het programma aanbod is afgestemd op de ken nis en vaardigheden zoals die zijn gespecificeerd in de functie profielen van de zestien nieuwe functies binnen de bank. Dat wil zeggen dat steeds wordt aange geven welke opleidingen bij een bepaalde functie, zoals bijvoor beeld cliëntadviseur, financieel adviseur of bedrijvenadviseur passen. Daarnaast zal voor ie dere functie een opleidingsplan ner worden ontworpen, een be langrijk hulpmiddel voor manager en medewerker bij de keuze van het scholingstraject. Inmiddels zijn concept-oplei dingsraamwerken verschenen voor de financieel adviseur en de cliëntadviseur. De komende maanden zullen de overige oplei dingsraamwerken van de zestien kernfuncties van plaatselijke banken van de persen rollen. Onder de naam 'Bouwste nen voor Denken Doen met de Rabobankhuisstijl' ontvangen de plaatselijke banken en managers van Rabobank Nederland deze maand het handboek voor de huisstijl. Geen saai, dor en droog boek, waarin tot op de komma precies staat aangegeven hoe de huisstijl moet worden toegepast, maar een doos met een instruc tieboek, diskette, cd-rom met de vijf bouwstenen en praktische toepassingen van de huisstijl: woordmerk, beeldmerk, typo grafie, vormelementen en het kleurenpalet. De bouwdoos le vert het gereedschap en de ken nis waarmee plaatselijke ban ken, dochters en deelnemingen en managers van Rabobank Ne derland, zelf met de verschil lende bouwstenen van de huis stijl aan de slag kunnen gaan. De bouwstenen samen met de spelregels van het bouwen waarborgen de eenduidigheid van de huisstijl. De nieuwe huis stijl van de Rabobank biedt veel mogelijkheden om op lokaal niveau een eigen persoonlijke invulling te geven. -jum

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 8