Sponsoring Beurscompetit «S «£0 6 Grenzeloos Peking Madrid Jakarta Wereldwijd «É0 Beursklimaat van invloed Imago versterken Aanmoediging Rdbobai k E E 3 "O De Rabobank is van plan zo spoedig mogelijk een vertegen woordiging in Peking te ope nen. Hoofddirectielid Van den Goorbergh heeft tijdens bezoek aan China een vergunning aan gevraagd bij de Peoples Bank of China. De verwachting is dat deze dit najaar zal worden verleend. Een belangrijke deal voor Po- pular Rabobank Madrid. Samen met Rabobank Frankrijk heeft het team van Carlos Gomez- Arroyo een jaar lang gewerkt aan een financieringsregeling voor het Spaanse suikercon cern Ebro. Na een diepgaande analyse van het marktsegment werd een lening van acht mil jard peseta's afgesloten. Voor de derde maal is dit jaar in de Indonesische hoofdstad de 'Holland Agro' gehouden. Holland Agro '95 stond in het teken van de voedselverwer- kende industrie/Food Agri- business. Hoofdthema was de handel in aardappels en gevo gelte. De Rabobank was hoofdsponsor van dit evene ment. Ongeveer vijfhonderd Indonesische bedrijven bezoch ten de expositie van geavan ceerde Nederlandse landbouw technieken. Australië, Mexico, Polen, Hongarije: het Agri-Project Financieringsteam (APFT) van het Directoraat Internationaal heeft haar werkterrein dit jaar sterk uitgebreid. Ook in andere 'nieuwe' landen als China, Thailand, Brazilië en Peru, pioniert APFT met agribusi- ness projecten. Vooral in Azië en Zuid-Amerika bestaat een grote vraag naar F&A-produk- ten en service. Tim Immers, presentator van de Rabo Top, reikte de prijzen uit aan de beste scholierenteams. De meeste deelnemers aan de Beurs- competitie hebben de smaak van het be leggen te pakken gekregen. Opties waren ook dit jaar favoriet in alle categorieën: particulieren, studenten, scholieren, bedrij ven en Rabobankmedewerkers. Zo'n drie kwart van de deelnemers is van plan vol gend jaar weer mee te doen aan het nationale beleggingsspel, zo blijkt uit de eerste resultaten van een evaluatie onder de deelnemers. Meer dan 35 procent van de deelnemers had vóór de Beurscompeti- tie nog geen ervaring met beleggen. De helft daarvan wil het beleggen daadwerke lijk in de praktijk gaan brengen. Het nationale beleggingsspel telde dit jaar bijna 15.000 deelnemers, minder dan verwacht. En dat ondanks de nodige pu bliciteit en mailings aan ex-deelnemers en klanten van Rabobanken. Ingeborg Nef- kens van IRIS, de joint venture van de Rabobank en de Robeco Groep, is één van de mensen die met de publiciteit rondom de Beurscompetitie heeft te maken. Zij denkt dat het slechte beursjaar 1994 van invloed is geweest op het aantal deelne mers. Een positieve uitzondering vormden de scholen. Bijna 650 teams van scholieren maakten kennis met de 'dynamische we reld van het beleggen', terwijl dat er vorig jaar 380 waren. Volgens Nefkens hebben de Rabobanken daar een rol in gespeeld. Minder goed ging het met de belangstel ling van de bedrijventeams. Vorig jaar 123, nu gedaald naar 82. 'ESEC, de orga nisatie van de Beurscompetitie, heeft mis schien niet genoeg aandacht besteed aan die groep', aldus Nefkens. 'We zullen zeker bij hen aankaarten of het zinvol is door te gaan met bedrijventeams.' Bijna de helft van de deelnemers aan de Beurscompetitie bankiert bij de Rabobank. De rest zit bij de ABN Amro, de Postbank, de ING Bank of een andere bank. 'We sponsoren de Beurscompetitie vooral omdat we het imago van de Rabobank als beleggings- en studentenbank willen ver sterken', zegt Nefkens. 'Het werven van nieuwe klanten is een tweede doelstelling. Uit de evaluatiecijfers blijkt dat er op papier genoeg potentieel is.' In het werkgebied van de Rabobank Amersfoort-Hoevelaken deden 80 mensen mee aan de Beurscompetitie, zo'n 30 pro cent meer dan vorig jaar. Ze kregen half april een aanmoedigingkaartje van de bank, met de tekst 'Ik heb u nog niet op de Top 3 gezien. Succes!' Een initiatief van adjunct-directeur Particuliere Relaties Matthieu Roest. Hij ziet het beleggings spel met name als een instrument voor de jongeren- en de studentenmarkt. Samen Minder deelnemers dan in 1994, maar een spectaculaire stijging van het aan tal scholierenteams. Dat is het landelijke beeld na afloop van de Nationale Beurscompetitie, die zich afspeelde tussen 20 maart en 26 mei. De Rabobank was voor de vijfde keer hoofdsponsor. Een terugblik én de ervaringen van drie plaatselijke banken. In hun werkgebied deden er méér mensen mee aan de Beurscompetitie dan vorig jaar.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 6