i m Communicatie naar klanten Werken aan bereikbaarheid Gratis visitekaartjes ÉI ïlikje alstublieft mering. 'Alle bedrijven, dus wij ook, heb ben van de PTT een werkmap gekregen. Daar staan veel tips in. Vooral de checklists zijn heel handig. Ik denk dat we daarmee 99% kunnen afzekeren. We heb ben nogal eens klachten over PTT Tele com, maar met deze actie komen ze uitste kend uit de verf. In Amersfoort krijgen we er één cijfer voor. Hoevelaken, waar ons bijkantoor gevestigd is, krijgt hetzelfde kengetal.' Om de omnummering en de communi catie daarover probleemloos te laten verlo pen, is bij de Rabobank in Winschoten een werkgroep omnummering gevormd, lna Meyerink, directiesecretaresse, vertelt dat er binnen deze werkgroep veel aandacht is voor de communicatie naar klanten. 'We zijn er nog niet helemaal uit hoe we de klanten gaan benaderen. Waarschijnlijk wordt het een mailing naar elk huisadres. Aan de andere kant hebben we daar onze twijfels over. Ze hebben de laatste tijd zo veel toegestuurd gekregen dat we ons af vragen of ze niet een beetje 'mailingmoe' zijn geworden. Maar waar we ook voor kiezen, het moet duidelijk zijn. Dat is de belangrijkste voorwaarde voor ons.' Ook in Amersfoort wordt een mailing voorbereid. 'Maar alleen voor de bedrij ven', deelt Bouterse mee. 'De meeste parti culiere klanten wonen in Amersfoort. Die weten wel hoe we gaan veranderen. Waar schijnlijk laten we een regeltje met het nieuwe telefoonnummer op de dagaf schriften plaatsen. Verder hoeft er niet veel te gebeuren. Het netwerk wordt eenvoudig met een sjabloon aangepast. Al het materi aal wordt dan met de nieuwe nummers ge print. Alleen de visitekaartjes en de 'with compliment' kaartjes moeten opnieuw worden gedrukt.' Wat betreft de bereikbaarheid van col lega's heeft Wendy Hasselbach, telefoniste in Amersfoort, niets te klagen. 'Als iemand weggaat, wordt dat aan ons doorgegeven. Goed bereikbaar zijn heeft invloed op het contact met de klant. En als een klant doorverbonden wordt en de betreffende collega is in gesprek, dan krijgt hij of zij iemand anders van dezelfde afdeling aan de lijn. Ik heb nog nooit mee gemaakt dat dat problemen opleverde.' Bij de Rabobank in Winschoten is dat wei eens anders geweest. Fennie van der Laan, die regelmatig invalt voor de collega's bij de telefooncentrale, meent dat de bereik baarheid afhangt van de bezetting en de drukte aan de balie. 'Als het erg druk is, stuiten we weieens op problemen. Sinds oktober vorig jaar hebben we de afspraak dat als een telefoon vier keer overgaat één van de collega's hem aanneemt. Dat werkt prima. Je hoeft mensen dan niet onnodig te laten wachten. Voor bedrijven geldt overigens dat ze direct doorgaan naar de bedrijvenbalie. Daar weten ze precies waar de relatiebeheerders te bereiken zijn.' Goed bereikbaar zijn heeft invloed op het contact met de klant, want niets is zo vervelend als wachten. En de irritatie loopt helemaal hoog op wanneer iemand verkeerd wordt doorverbonden. Het is daarom belangrijk dat iedereen binnen de organisatie alle gebruikersmogelijkheden van de telefoon goed kent. Volgens Willem Lageweg van het directoraat Communica tie en lid van de stuurgroep omnumme ring, past het thema bereikbaarheid uitste kend in de totale positionering van de Rabobank. 'Bij een persoonlijke en des kundige dienstverlening hoort een goede bereikbaarheid. Niet alleen van de com merciële mensen, maar van iedereen. Daarom bieden we in het kader van de omnummering alle banken een eigen visi tekaartje aan, voor de medewerkers die er nog geen hebben. Dat is handig om het nieuwe nummer mee te communiceren. En persoonlijk omdat de medewerker er zijn of haar naam op kan schrijven.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 3