Een ogei Bijblijven Rabo Effectenbank Steun via SSR f 4,4 miljoen Vervanging Mobiele bea Consequenties voor plaatselijke banken Eigen materiaal zelf aanpassen Werkmap PTT Telecom E E 3 "O Een nieuwe aanwinst voor de Rabobank: de overname van Swiss Bank Corporation Ne derland NV is nu een feit. Op 30 juni on derteken den hoofddirectievoorzitter Herman Wijffels en Hans de Gier van SBC de koopovereen komst. Op 1 juli ging de nieuwe dochteronderneming van start, onder de naam Rabo Effectenbank NV. Vorig jaar heeft de Rabobank projecten in ontwikkelingslan den gesteund met een bedrag van f 3,9 miljoen. Dat ge beurde via de Stichting Steun door Rabobanken (SSR). De projecten zijn gericht op verbe tering van de omstandigheden van de plattelandsbevolking. Nederlandse projecten op het gebied van jeugd-, gehandicap ten-, ouderen- en gezondheids zorg ontvingen in 1994 van de SSR f 500.000,-. In de periode tussen 14 augus tus en 18 november van dit jaar worden de Europassen met als expira- tiedatum 31- g 12-1995, col- lectief vervangen. Het gaat om zelfstandige Euro- passen. De passen die bij een Topcard of Rabocard horen werden in 1994 vervangen. Pinnen in taxi's of bij bezor ging van bijvoorbeeld meubels aan huis is nu mogelijk met de mobiele betaalautomaat. De bea was op 23 juni voor het eerst operationeel op het Concours Hippique in Arn hem. Hoewel de kosten voor ondernemers hoger zijn dan bij de normale bea, is het ap paraat zowel bij ondernemers als consumenten goed ontvan gen. Een goede bereikbaarheid is het visi tekaartje van een organisatie. Dat geldt ook voor de Rabobank. Per soonlijk, Samenwerkend en Deskun dig werken begint tenslotte met bereikbaar zijn. Niet alleen voor klan ten. Ook voor collega's. De omnum- meringsoperatie van PTT Telecom is een goede aanleiding om eens over het begrip 'bereikbaarheid' na te denken. De bereikbaarheidstoets in het middenkatern van deze Rabo- band is hierbij een handig hulpmid del. Wie vervolgens zorgt voor een duidelijke communicatie van de nieuwe telefoonnummers, is er zeker van ook na de omnummering opti maal bereikbaar te zijn. Op 10 oktober vindt de omnummering van de Nederlandse telefoonnummers door PTT Telecom plaats. Vanaf die dag zullen de meeste telefoonnummers uit tien cijfers bestaan; een netnummer van drie cijfers met een abonneenummer van zeven cijfers, of een netnummer van vier cijfers en een abonneenummer van zes cijfers. Rabobank Nederland vergroot met deze operatie meteen haar nummercapaciteit, zodat er meer telefoonlijnen kunnen wor den aangesloten. Dat heeft tot gevolg dat de vestigingen Utrècht, Zeist, Eindhoven en Best andere aankiesnummers en vijf- cijferige doorkiesnummers krijgen. In de meeste gevallen zullen de laatste vier cijfers van de nieuwe nummers overeen komen met de oude doorkiesnummers. Een aantal specifieke groepen, zoals de dealingroom, krijgen geheel nieuwe num mers toegewezen. De omnummering heeft enorme conse quenties voor het bedrijfsleven. Ook voor de plaatselijke banken. Zij moeten er alert op zijn dat straks de applicaties, de tele fooninfrastructuur en de communicatie van de nieuwe nummers in orde zijn. Rabobank Nederland biedt hiervoor de nodige ondersteuning vanuit het project team telefonie/omnummering. Ben van der Hoeven, projectmanager, licht die onder steuning als volgt toe: 'Wij zorgen voor de aanpassing van CRAB, de Cliënt Relatie- systemen Aangesloten Banken. Maar dat kunnen we alleen doen met de nummers die volgens de standaardvoorwaarden zijn vastgelegd. Onvolledige nummers, bij voorbeeld zonder kengetal, kunnen wij niet aanpassen. De banken doen er daarom verstandig aan die gegevens nog even na te lopen en, waar nodig, correct in te voeren.' Drukwerk, zoals standaard in het be stelboek, wordt centraal aangeboden door Rabofacet. Van der Hoeven: 'Ook hierbij is het raadzaam even op te letten. Eigen materiaal, zoals advertenties in vereni gingsbladen en dergelijke, moeten de plaatselijke banken zelf aanpassen. Dat zelfde geldt ook voor de telefooninfra structuur. Het kan zijn dat telefooncentra les gewijzigd moeten worden. Ik raad aan het servicecontract er even bij te pakken en contact op te nemen met de leverancier. Die weet precies wat er moet gebeuren. Het is sowieso goed om niet passief af te wachten, maar actief aan de slag te gaan. En komt iemand er niet uit, dan is er nog de helpdesk: 030 - 903500. Die staat open voor vragen, twijfels en suggesties.' Jaap Bouterse, hoofd Control en Facili taire Diensten bij de Rabobank in Amers foort, heeft weinig moeite met de omnum-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 2