ten we voor de offerte uit is' y//'tXL-'^ Blijven verrassen 13 Bepaalde stijl Klant bevestigen Zeg nooit nee Meet tevredenheid Gastheerschap Telefonische enquêteurs kunnen ongelegen bellen, daar moet goed op worden gereageerd. moet. Bij dit soort klanten weet je zeker dat het komt.' 'Je houdt klanten tevreden door ze steeds iets nieuws te bieden. Door ze con stant te blijven verrassen. Zelf steeds ini tiatief nemen. Wij begonnen als een tele fonisch onderzoeksbureau, later kwamen daar face to face onderzoek en schriftelijke enquêtes bij. In 1990 hebben we een vesti ging in Amerika geopend en later ook in België en Duitsland. Dat brengt je dan op het spoor van internationaal denken. Als 5 je dat aan je klanten meldt, opent dat vaak I weer nieuwe perspectieven. Zij groeien, jij groeit, dat schept een band. Dat voegt iets 1 toe aan je dienstverlening.' bij ons. Voor klanten doen we klanttevre- denheidsonderzoek. We enquêteren bij voorbeeld voor een touroperator maande lijks in het vliegtuig een aantal reizigers die met vakantie naar Spanje zijn geweest. Zo kan onze klant permanent volgen hoe de tevredenheid is van zijn klanten. Ook bij onze eigen klanten doen we een tevre- denheidsonderzoek. Na elke afgeronde op dracht sturen we hen een vragenformulier. Zo weten we dat ruim 90 procent van onze klanten tevreden is. Dat getal willen we nog verder laten oplopen tot zo'n 98 procent. We streven naar 100 procent, maar dat is haast niet haalbaar. Zo reëel moet je zijn.' 'Je moet heel secuur met mensen om gaan. We hebben 400 telefonische enquê teurs, die honderdduizenden enquêtes per wij het intern administratief voor elkaar hebben. Dat betekende, dat we vaak al met het onderzoek waren gestart voor er een offerte uit was. Dat gaat nu verande ren. We zijn bezig met een interne kwali teitsomslag. Kwaliteit is datgene doen wat je de klant belooft, wat hij van je ver wacht. Dus in feite het nakomen van al je afspraken. Daarom blijven wij starten voor er een offerte ligt, althans dat gevoel willen we erin houden bij de klant. Maar intussen gaan we intern dus hard aan de slag. Heel simpel door er bijvoorbeeld voor te zorgen dat onze mensen in een computernetwerk met elkaar kunnen communiceren.' 'Om een klant als klant te behouden moet je hem bevestigen in zijn goede keuze', vervolgt Brethouwer. 'Wij hebben vanaf het begin veel geld gestopt in adverteren. We waren een heel klein bureau, maar hadden de allure van een groter bureau. En zonder te overdrijven hebben we de klant het gevoel gegeven dat hij zich kon identificeren met ons be drijf. We hebben klanten als Douwe Eg- berts en Volvo. Dat zijn superklanten, die ervoor zorgen dat andere bedrijven je ook weten te vinden. De Rabobank is nu zo'n drie jaar klant bij ons. Het is een klant van de latere generatie. Opvallend is, dat de grote klanten uit onze toptien daar eigenlijk al tien jaar in staan. Geluk kig zijn het blijvers. Bovendien zijn derge lijke grote bedrijven goed voor hun geld. Als startende ondernemer is er niks zo erg als dat je elke dag achter je geld aan MarketResponse huldigt het standpunt: zeg nooit nee. Brethouwer: 'Dat betekent dat als een produkt nog niet helemaal kant en klaar is, je het laatste stukje samen met de klant ontwikkelt. Dat betekent betrok kenheid van de klant én het betekent dat je maatwerk levert. Wij weten ook niet al tijd precies hoe het moet. We zullen hoog stens zeggen: We denken dat het zo en zo moet, dit is de koers, maar de detailinrich ting zullen we samen moeten doen. Daar mee involveer je een klant. En die klant heeft daardoor bij ons altijd het gevoel dat hij mét ons het gewenste resultaat, een goed uitgevoerd onderzoek, kan bereiken.' 'Je doet niet doorlopend onderzoek voor je klanten. Toch is het belangrijk re gelmatig contact te hebben. Elke twee of drie maanden, of er nou onderzoek loopt of niet, heeft de accountmanager een ge sprek met de klant. Hoe gaat het met de relatie, wat speelt er bij hem, wat speelt er Maandelijks enquêteren van vakantiegangers voor touroperator. jaar doen. Ze hebben een bepaalde stijl van werken en nemen een aantal huisre gels in acht. Ze kunnen ongelegen bellen, iemand kan ziek zijn, daar moeten ze goed op reageren. Als we nieuwe enquêteurs zoeken, vullen ze een vragenformulier in, een soort psychologische test. Dat is een voorselectie. Die leggen we naast de gege vens van een groep enquêteurs waar we te vreden over zijn, zodat we kunnen zien of de sollicitant geschikt is. Zijn mensen aan genomen, dan vindt er constant een kwali teitscontrole plaats, zowel op produktivi- teit als kwaliteit. En eens per jaar houden we een bedrijfscultuurenquête onder de enquêteurs om te meten hoe ze zich voelen in hun werk. Is er toch een klant met een klacht, dan wordt dat heel serieus geno men. Komt men er niet uit, dan ga ik desnoods met die persoon in gesprek.' MarketResponse werkt met zo'n 800 zogenaamde face to face enquêteurs. Daarvan zijn er zo'n 150 officieel gecertifi ceerd. Dat is een vrij nieuwe ontwikkeling. Ze doen een examen en dat staat garant voor een bepaald kwaliteitsniveau. Bret houwer: 'Zo verbeter je voortdurend je kwaliteit. Dat gaat enerzijds om systemen, om informatica, maar anderzijds heel sim pel om het noemen van je naam aan de te lefoon en koekjes bij de koffie. Hoffelijk heid en vriendelijkheid spelen nog steeds een grote rol. Het is een bepaalde vorm van gastheerschap waar we naar streven. We proberen ons wij-gevoel over te bren gen op de klant, zodat die zich bij ons thuis voelt.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 21