'M'n moeder had een kasboek, mijn geld verdwijnt gewoon' 'Soms sta 12 Wat vinden de klanten van hun bank? Een portret van zomaar een klant Net als de tandarts Wekelijks afschrift Een klant Op reis Rabofoon handig Intern voor extern E E 3 z "O 'Mijn salaris is niet ruim. Soms is het moeilijk om het eind van de maand te halen. Dan is het motto: even kalm aan doen en noodzakelijke boodschappen met een cheque betalen. Ik ga graag met vakantie. Zomaar even naar Parijs of zo. Dan reken ik even niet, maar het is altijd duurder dan je denkt. Ik ben nogal impul sief. Rood staan doe ik regelmatig, maar in principe nooit meer dan f 500,-. Je betaalt toch een hoop rente.' 'Mijn financiële zaken regel ik zelf. M'n salaris komt binnen op de bank en dat haal ik er via de geldautomaat af. Dat is handig, want als fk klaar ben met werken is de bank al dicht. Ik had eerst een Tie nerrekening, want daar kreeg je zo'n mooi cadeautje bij. Mijn bank is geen bewuste keuze. Als ze aardig zijn, is dat meegeno men, maar het hoeven mijn vrienden niet te zijn. Als ik gezelligheid zoek, ga ik wel ergens anders heen. Bij de bank wil ik din gen regelen en wegwezen. Net als bij de tandarts. Ik vind dat banken tegenwoordig vaak overdreven sjiek zijn. Zitjes, hoog polig tapijt. En dat van mijn geld, denk ik dan.' 'Wat me boos maakt is dat je in feite moet be talen voor je eigen geld. De kosten voor de betaalre kening zijn op 1 juli afgeschaft. Mijn stapel rekeningaf schriften wordt eind 27 JAAR - Woont samen Secretaresse bij SPECIALISTENMAATSCHAP Laat geld rollen Staat vaak rood Reist graag Spaart niet dit jaar groter, want ik wil er wel elke week één. Die afschrif ten gooi ik met envelop en al in een la en een paar keer per jaar stop ik alles in een mapje. Heel eenvoudig. Dat is ook wat ik zoek bij een bank: simpelheid. Ik wil alles zo een voudig mogelijk kunnen regelen. Geld uit de geldautomaat, betalen met de betaal automaat. Verder geen sores.' 'Als ik op reis ga, neem ik eurocheques mee, wat Nederlands geld én ik wissel vast een paar honderd gulden. De reisverzeke ring sluit ik bij het reisbureau waar ik mijn reis boek. Dat wisselt nogal, want ik heb geen vast reisbureau. Verzekeringen heb ik bij een vriend, dat is altijd zo geweest. Ik kom echt alleen maar bij de bank voor geldzaken. Ik zou niet gauw naar een andere bank gaan. Ze zijn toch allemaal hetzelfde. Misschien als ik een huis koop en de hypotheek is ergens anders goedkoper. In zo'n geval ga je echt shoppen.' 'Naar de informatie die bij het reke ningafschrift zit kijk ik nauwelijks. Ik vind dat allemaal niet voor mij bedoeld. Uit zonderingen daargelaten, maar dan moet m'n blik net ergens op vallen, de Rabo foon bijvoorbeeld. Dat heb ik wel gedaan. Dat is praktisch. Pinnen vind ik heel han dig, maar het nadeel ten opzichte van een cheque is dat het meteen is afgeschreven... Alleen de lagere bedragen betaal ik con tant, ik wil niet met honderden guldens in mijn portemonnee lopen.' Een nette bank 'Misschien denk ik simpel, maar vol gens mij is de bank er voor mij en ik ben er voor hen. Zonder klanten hebben zij geen werk, zonder bank is er geen geld verkeer voor mij. Ik kan pinnen, zij doen mijn administratie. Ik vind de Rabobank een nette bank met nette mensen aan de balie. Ik verwacht dat ze discreet zijn, want ze weten best veel van me. Dat hoeft geen ander te weten. Ik wil zo min moge lijk van de bank merken. Het moet gewoon goed gaan. Ik heb echt geen behoefte aan folders of dat ze me gaan bellen. Ze moeten gewoon doen wat ik vraag.' De klant staat bij de Rabobank cen traal. De medewerkers moeten de klant ook dat gevoel geven. Hoe doen andere bedrijven dat? Een bedrijf dat zelf klanten heeft én onderzoek doet naar de klanten van die klanten is het Amersfoortse marktonderzoeks bureau MarketResponse. 'Toen we tien jaar geleden begonnen met ons bureau, hebben we het begrip ac countmanagement geïntroduceerd', vertelt Willem Brethouwer, directeur van Market Response. 'Dat betekent voor de klant dat hij een vaste contactpersoon heeft binnen ons bureau. Dat werkt nog steeds uitste kend. We hebben de klant altijd centraal gesteld en het gevoel gegeven van o.k. wij zijn er voor jou, maar we zeggen niet altijd precies hoe je het moet doen. Het beste re sultaat komt uit een gezamenlijke inspan ning. Onze klantgerichtheid gaat heel ver. In principe doen we alles voor de klant. Dat kan betekenen dat we 's nachts door werken of heel vroeg opstaan, in het weekend even iets bezorgen, of net tien stapjes harder lopen.' 'Door ons zo op de klant te richten, hebben we misschien wel een te sterke ex terne oriëntatie gekregen. We vergaten nog wel eens om daar intern gelijke tred mee te houden. We hebben dan ook een achter stand gehad in onze interne systemen en structuren. We werken al tien jaar volgens het principe dat een klant die nu een vraag heeft, nü moet worden geholpen met zijn onderzoek en niet over een paar weken als Foto Benelux Press

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 20