11 x 100% 9 x 100% Heeft u in deze categorie de hoogste score, dan is de kans groot dat door enkele veranderin gen in uw organisatie uw telefonische bereik baarheid verbeterd kan worden. Misschien zijn er nu onvoldoende of geen regels binnen uw bedrijf over het aannemen van telefoontjes; zijn er geen afspraken gemaakt over wie uw werkzaamheden overneemt bij afwezigheid of beschikt u niet over formulieren waarop notities gemaakt kunnen worden voor collega's die afwezig zijn. - Soms kan met eenvoudige middelen of aan passingen uw bereikbaarheid verbeterd worden. Het gratis ideeënboek 'Is er nog gebeld?' vertelt u er alles over. In het boek kunt u onder meer lezen op welke betrouwbare manieren u uw bereik baarheid kunt meten. Ook leest u welke elemen ten onder het begrip telefonische bereikbaarheid vallen. En natuurlijk worden enkele'problemen'uit de praktijk behandeld. Het boek is niet alleen inte ressant voor u, maar natuurlijk ook voor uw colle ga's of uw manager of directeur. Scoort u in deze categorie het hoogst, dan valt uw telefonische bereikbaarheid vooral te ver beteren door de inzet van andere of meer hulp middelen. Het kan zijn dat uw bedrijf over onvol doende netlijnen beschikt, waardoor een goed verloop van het telefoonverkeer wordt belem merd. Wellicht mist u apparatuur om ook tijdens de lunch of buiten kantooruren bereikbaar te zijn. Of hebben de toestellen te weinig faciliteiten om efficiënt te kunnen werken. Bent u van mening dat uw bedrijf over onvol doende of onjuiste telecommunicatie-apparatuur beschikt, dan is het misschien een goed idee daar over eens te praten met uw baas of afdelings hoofd. Wij zijn graag bereid een vrijblijvend bezoek te regelen in het Business Center van PTT telecom. Men kan er alles vertellen over de technische mo gelijkheden om uw bereikbaarheid te perfectione ren. daarnaast kan het gratis ideeënboek'ls er nog gebeld?'uitkomst bieden (zie ook bij 'Organisatie'). 14 x 100% - De hoogste score in deze categorie geeft aan dat uw telefonische bereikbaarheid met name verbeterd kan worden door veranderingen in het gedrag. Het kan zijn dat uw collega's zich niet houden aan bepaalde afspraken. Bijvoor beeld: er wordt te weinig doorgegeven waar men bereikbaar is bij afwezigheid; klanten worden niet teruggebeld, terwijl dat wel de afspraak is; klach ten worden onzorgvuldiger behandeld. Of men neemt de telefoon elke keer anders op. - Speciaal voor bedrijven die hun klanten een optimale telefoonservice willen bieden, organi seert PTT Telecom de cursus 'Klantgericht Telefo neren'. De cursus besteedt onder meer aandacht aan onderwerpen als klantgericht handelen, tele- foonetiquette en klachtenbehandeling. Duur: 2 dagen. Maximale groepsgrootte: 10 personen. Is dit iets voor uw bedrijf, bespreek het dan eens met uw baas of afdelingshoofd. Ook het gratis ideeënboek 'Is er nog gebeld?' kan u van pas komen. Het vertelt in heldere taal hoe u uw be reikbaarheid nog verder kunt verbeteren (zie ook bij 'Organisatie'). 3 x 100% Blijkt dat u in deze categorie het hoogst heeft gescoord, dan zal door het optimaliseren van de kennis met betrekking tot de apparatuur, uw telefonische bereikbaarheid verbeterd kun nen worden. Wellicht bent u onvoldoende inge werkt of heeft u wel een goede training gehad, maar bent u door de veelheid aan informatie be paalde 'foefjes' vergeten. Daarnaast is het moge lijk dat uw collega's niet weten hoe zij bepaalde functies op hun toestel moeten toepassen. - Uiteraard wilt u zo goed mogelijk gebruik maken van uw telefooncentrale. Voor praktisch elk type telefooncentrale van PTT Telecom wor den gebruikstrainingen op de werkplek georga niseerd. Er zijn onder andere trainingen met be trekking tot uw centrale en alle soorten toestellen. Groepsgrootte: maximaal 6 personen. Heeft u daarvoor belangstelling, bespreek dit on derwerp dan eens met uw baas of afdelings hoofd. Ook kunt u een gebruiksaanwijzing van uw PTT Telecom-centrale aanvragen. Van vrijwel alle telefooncentrales - ook de 'oudere' types - is een exemplaar beschikbaar. 8

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 16