Jongeren over Rabobank: modern en vriendelijk, maar duur 5 Rabobank en Postbank belangrijk Modern en vriendelijk Tarieven-imago Band versterken Wie de jeugd heeft, heeft de toe komst. Binnenhalen is één, maar vasthouden is voor ban ken minstens zo belangrijk. Want de kans dat een scho lier met een krantenwijk later een rendabele klant wordt, is groot. Bij dat vast houden speelt het imago van de bank een rol. De Rabobank heeft op dit mo ment niet direct reden tot kla gen, zo blijkt uit een recent onder zoek onder jongeren.Toch blijft waakzaamheid geboden. Met het binnenhalen van junioren gaat het de goede kant op bij de Rabobank. Vorig jaar mei hadden iets meer dan 420.000 jongeren een JongerenRekening, nu zijn het er bijna 650.000. De grootste groei - zo'n 130.000 rekeningen - zit in de leeftijdsgroep tot 12 jaar. 'Dat wil niet zeg gen dat het allemaal nieuwe klanten zijn', relativeert Marja Bonink van het segment Basisvoorzieningen. Zij heeft de jeugd- en jongerenmarkt als aandachtsgebied. 'Zo'n 90.000 JongerenRekeningen zijn het ge volg van omzettingsacties in verband met vervallen spaarvormen. Maar we zijn niet ontevreden over de geboekte resultaten, hoewel die in de leeftijdsgroep van 12 tot 17 jaar minder spectaculair zijn. We heb ben het idee dat jongeren vooral rond hun vijftiende gaan shoppen bij andere ban ken. Dan wordt betalen relevant.' Bijna de helft van de jongeren tussen 12 en 18 jaar heeft een spaar- of Jongeren- Rekening bij de Rabobank. Zo'n 38 procent bankiert bij de Postbank, terwijl 17 pro cent de voorkeur geeft aan de ABN Amro. Dat blijkt uit een re cent onder zoek onder jongeren dat in op dracht van de Rabo bank jaarlijks zal wor den uitge voerd. Het onderzoek be vestigt het shop gedrag dat rond het vijftiende jaar op treedt. Van de 12- tot 14-jarigen ziet 41 procent de Rabobank als de belangrijkste bankrelatie, bij de 15- tot 17-jarigen is de Rabobank nog maar bij 36 procent favoriet. Bij de Postbank zijn die percentages 25 respectievelijk 37 procent. De ABN Amro speelt met cijfers van rond de 10 procent een bescheiden rol. 'Alle reden om onze activiteiten gericht op 15- tot 17-jarigen op te voeren,' aldus Bonink. Ten opzichte van de andere twee grote banken scoort de Rabobank iets beter op de stellingen 'bank voor iedereen', 'bank met tijd en aandacht voor de klant', 'bank met speciale rekeningen voor jongeren', 'moderne bank' en 'bank met vriendelijk personeel'. De waardering voor die laatste 5 drie punten ligt een stuk hoger dan bij on- 1 derzoeken uit 1990 en 1993. Bonink zet wel een kanttekening: 'Die onderzoeken zijn niet helemaal vergelijkbaar met het nieuwste onderzoek. We hebben de vorige keren andere vragen gesteld, aan jongeren tussen 16 en 20. Nu hebben we de groep tussen 12 en 18 ondervraagd. Duidelijk was wel dat de beeldvorming over de Rabobank tussen 1990 en 1993 slechter werd.' Op drie onderdelen krijgt de Rabobank van de ondervraagde jongeren een behoorlijk lagere waardering dan de Postbank en de ABN Amro. Die hebben betrekking op de snelheid van het versturen van rekeningafschriften en het betalen voor bankdien sten. 'Vreemd, want de fre quentie van rekeningaf schriften is bij ons hetzelfde als bij de ABN Amro', zegt Bonink. 'En de Jongeren- Rekening is altijd gratis geble- n. Je ziet dus dat de communi catie gericht op volwassenen Volgens Bonink geeft het onderzoek geen aanleiding om een andere koers te gaan varen in de communicatie met de jeugd. 'Muziek blijft de rode draad in de werving en de binding. Ruim 90 procent van de ondervraagde jongeren kent de Rabo Top 40 inmiddels.' Het onderzoek geeft aan dat een goede band met jonge klanten belangrijk is. Bonink: 'Dat bevestigt onze ideeën voor een proef met een jonge- renhoek in de bankhal. Die gaat na de zo mervakantie van start bij een aantal plaat selijke banken. We zullen onderzoeken of dat tot een betere binding met de bank leidt. Voor kleine kinderen wordt voor de Rabo Top 40 Music Tour, één van de manieren om jonge klanten te werven. invloed heeft op de ideeën die bij jongeren leven. Op het moment dat het laatste on derzoek werd uitgevoerd, was nog niet be kend dat we de tarieven zouden afschaffen.' geëxperimenteerd met interactieve PC-spel- letjes. Kinderen in de leeftijd tot 12 jaar willen we met spaarautomaten stimuleren vaker in de bankhal te komen. Voor jonge ren van 12 tot 17 jaar denken we aan een link met de Rabo Top 40.' Persoonlijke be nadering van jongeren heeft de voorkeur van Bonink, maar contacten met scholen ziet zij als een goede tweede mogelijkheid. 'We hebben dit jaar voor het eerst geadver teerd met de Rabo JongerenRekening op zo'n 100 scholen. Dat zullen we zeker nog een keer herhalen. Overigens zullen we het pakket hulpmiddelen voor scholen dit na jaar onder de loep gaan nemen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 5