IJsselstein haaltvoor blad' de verspilling eruit 11 Ouderhuis voor Wietske Rabobank Nederland beïnvloedt blanco papiergebruik Percentage verspilling wél minder Interne projecten vreten papier H«, 5i' Ouoebwonihg Wietske bezig met het voorbereiden van een bijeenkomst waarbij verte genwoordigers van de Deense bank Ny Kredit, het Deense mi nisterie van Landbouw en verte genwoordigers van Rabobank Nederland aanwezig zullen zijn.' Hoeven - Bijna vier ton is de opbrengst van een bijzondere actie van Wietske, een 16-jarig ongeneeslijk ziek meisje. Zij nam het initiatief om geld in te zamelen voor de bouw van een tweede ouderhuis op het terrein van het Elisabethziekenhuis in Tilburg. Uit eigen ervaring weet zij hoe belangrijk het is dat ouders dicht in de buurt van hun ernstig zieke kinderen zijn. Enige tijd geleden klopte ze aan bij de Rabobank in haar woon plaats, Hoeven, om te vragen of de bank een bijdrage kon leve ren. 'Ik had bewondering voor haar enthousiasme en sterke wil en besloot te kijken wat ik zou kunnen doen in samenwerking met andere banken in de regio,' vertelt Peter van den Broeke, di recteur van de Rabobank Hoe- ven-Oudenbosch. Hij benaderde de Stichting Steun door Rabo- banken (SSR) en de banken in de kringen Roosendaal, Breda en Tilburg, en Interpolis. Uitein delijk kon de secretaris van de VDR in de kring Tilburg, Dim Jansen, op 28 juni een cheque van f 100.000,- aan Wietske overhandigen. In zijn speech benadrukte hij onder meer dat hoewel de Rabobank zakelijk groot is, zij in de beleving ook klein kan zijn om dichtbij dit soort intitiatie- ven te staan. Dankzij bijdragen van Wietskes medeleerlingen, familie, vrien den en kennissen en van an dere bedrijven kan de bouw van het huis na de bouwvak De video van het Wereld Natuur Fonds was op een personeelsbijeenkomst in juni vorig jaar het startsein voor de actie 'Blad voor blad'. Sinds 1 september 1994 draaien de medewerkers van de Rabobank IJsselstein ieder blaadje om. Raboband neemt een kijkje bij de eerste Rabobank die haar papiergebruik aanpakte. Ook andere banken zijn ermee bezig of overwegen aan de actie mee te doen. Rabobank Nederland doet sinds begin mei mee. Een spaarpot dringt privé-kopiëren terug. dwijnt in de spaarpot. De op brengst gaat naar het Wereld Natuur Fonds.' De Rabobank IJsselstein heeft ook ontdekt dat het papiergebruik indirect door Rabobank Nederland wordt beïnvloed. Ondanks alle bezui nigingsmaatregelen die de bank heeft genomen, valt het resultaat tegen. Verbij: 'We hebben bij de start van het project het aantal blanco A4 vellen geteld. In de eerste zes maanden van 1994 zijn er 95.000 vellen gebruikt. Van juli tot en met december 106.000. Halverwege de tweede periode, in septem ber, zijn we begon nen met 'Blad voor blad'. Tot nu toe waren er in 1995 19.750 vellen per maand nodig. Als we dit doorrekenen ziet het ernaar uit dat we dit jaar 118.000 A4 blaadjes, dus 20 procent meer, gaan ge bruiken. De nieuwe bro churelijn bijvoorbeeld, waarbij je de produktinfor- matie op verzoek van de klant uit de printer laat rol len, heeft veel invloed op het verbruik van blanco A4 pa pier. De actie 'Blad voor blad' richt zich uitsluitend op dat blanco papier. De besparing op brochures die steeds als de produktinformatie verandert, herdrukt zouden moeten wor den, telt niet mee voor dit pro ject. De blokken type-concepten die als hulpformulier bij krediet aanvragen dienden, zijn ver dwenen. Nu kunnen de formu lieren op het beeldscherm worden ingevuld. Alleen het printen kost veel blanco papier. Dat beïnvloedt het resultaat van de actie', zegt Verbij. Ondanks de tegenvallende resultaten en de beperkte in vloed die de bank IJsselstein kan uitoefenen op het papier gebruik, gaat ze toch door met de actie. 'Het gaat erom dat je bewust omgaat met papier. Het zit hem vaak in kleine dingen en als je de verspilling eruit kan halen, kun je tevreden zijn. Alle papier wordt gerecycled. Ik zou het een goede zaak vin den ais de produktontwikke- laars bij Rabobank Nederland daar ook bij stilstaan.' De doelstelling van 'Blad voor blad' om 10 procent papier te besparen haalt de bank echter niet. Ver bij: 'We zijn een betrekkelijk kleine bank, met veertig men sen in één pand. Daardoor kunnen de oplages voor kopië ren vrij nauwkeurig worden bepaald. Dat is na 1 september nauwelijks veranderd. Wel hebben wij de afgelopen maan den veel extra kopieën ge maakt, omdat we met een aan tal ingrijpende projecten binnen de bank bezig zijn ge weest. Visie '98, invoering van een Laura-netwerk, Edab. Je wilt er zeker van zijn dat ieder een goed op de hoogte is. Dan maak je snel een kopietje meer. Het privé kopiëren dat 2 a 3 procent van het papiergebruik per jaar beslaat, is wel behoor lijk afgenomen. Ieder kopietje kost een dubbeltje en dat ver- Stapeltjes gesneden kettingpapier als me- moblok, een dikkere roulatiemap, een volge schreven mededelingen bord en blokken omge keerde typeconcepten bij de Sabine-printer. De Rabobank IJsselstein benut iedere mogelijk heid om het papierge bruik terug te dringen. Aad Verbij, hoofd Com merciële Ondersteuning, is heel tevreden over het startpakket dat het We reld Natuurfonds aan be drijven ter beschikking stelt. 'Het bevat veel ideeën voor de aanpak van de actie en de publici teit. Dat maakt de invoe ring eenvoudig.' van start gaan.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 19