A Nee, want dat kost mij teveel tijd
B Dat doe ik niet, maar ik zou zo wel kunnen achterhalen of er efficiënt met onze
apparatuur wordt gewerkt.
C Dat gebeurt zeker: of door mij of door iemand anders
D Nee, dat gebeurt niet. Want als er klachten zijn, krijg ik dat toch wel te horen
A Dat is mogelijk, want daarover hebben we geen duidelijke afspraken gemaakt
B Dat is onmogelijk, want mijn mensen zorgen er altijd voor dat er iemand
aanwezig is
C Als er niemand aanwezig is, moet men het later nog maar eens proberen
D Dat is mogelijk, omdat wij geen voorzieningen hebben om telefoontjes
automatisch op te vangen
A Vind ik zeer belangrijk
B Zijn alleen nodig voor de secretaresse(s)
C Zijn er bij ons niet
D Zouden misschien wel nuttig zijn, maar ik zou niet weten hoe ik die moet
opstellen
A Levert dat vaak problemen op, want de vervanging is niet goed geregeld
B Worden haar werkzaamheden altijd door anderen opgevangen
C Weet niemand hoe de telefoon bediend moet worden
A Vindt hij bij terugkomst een standaardformulier met daarop alle relevante
informatie
B Vindt hij meestal wel een notitie dat er gebeld is
C Zal hij bij terugkomst waarschijnlijk wel teruggebeld worden
D Moet hij zelf informeren of er nog gebeld is
A Doordat medewerkers niet altijd laten weten waar ze bereikbaar zijn
B Door het ontbreken van afspraken over bijvoorbeeld afwezigheidsmelding en
doorschakelen
C Dat probleem komt bij ons niet voor
D Doordat sommige medewerkers niet weten hoe ze moeten doorverbinden
A Ja, ik laat mij regelmatig direct of indirect voorlichten
B Nee, dat zou ik niet weten
C Ik ben wel op de hoogte, maar ik weet niet of wij nu over het meest optimale
systeem beschikken
D Nee, dat laat ik aan iemand anders over in mijn organisatie
8 Ik voer regelmatig overleg met mijn secretaresse over haar telefoonwerkzaamheden.
9 Het komt tijdens kantooruren weieens voor dat er niemand is om de telefoontjes aan te
nemen.
10 Richtlijnen en afspraken over het telefoongedrag, zoals begroeting, beantwoording en
terugbellen:
11 Als onze secretaresse ziek is of afwezig, dan:
12 Mocht er voor een medewerker gebeld worden tijdens zijn afwezigheid, dan:
13 Wanneer er klachten zijn over het inefficiënte doorverbinden, komt dat vooral:
14 Ik ben op de hoogte van de faciliteiten en de onderlinge verschillen van diverse
telefoonsystemen.
2