keloos betalingsv< Niet de enige problemen Verwerking vertraagd kingsapparatuur en het foutenniveau voor de verwerking van optisch leesbare over schrijvingen en acceptgiro's, OLO's en OLA's. Datzelfde geldt voor het centraal couverteren van rekeningafschriften. Maar sinds 1 januari is er een opeenhoping van zaken die niet goed lopen. Zo worden er te veel fouten gemaakt in het verwerkings proces en worden tijdlijnen overschreden. We maken fouten bij de verwerking van acceptgiro's en overboekingen. Ze zijn ge ring in aantal, maar wat betreft de aard onaanvaardbaar. Daarnaast worden over boekingen van met name bedrijven een dag te laat verwerkt. Er wordt hard ge werkt aan verbetering. Ik verwacht dat de fouten met de centrale verwerking van OLO's en OLA's over enkele maanden ver leden tijd zullen zijn. Er zijn inmiddels extra mensen aan het werk om het cen traal couverteren van rekeningafschriften goed te laten verlopen. Hier is een duide lijke verbetering zichtbaar. Maar in het na jaar zal opnieuw extra capaciteit nodig zijn als klanten de keuze krijgen uit een tweewekelijks of een wekelijks rekening afschrift.' De problemen met de verwerking zijn een onder zoek van de Consumen tenbond dat 'Ook dat nog' in haar uit zending op 23 april besprak. De Rabobank kwam daarbij in de totaalbe oordeling van de dienstverlening als slechtste bank uit de bus. Dat was weliswaar voor de afschaffing van de tarieven, maar toch. Er wordt hard gewerkt aan ver betering van de kwali teit van de hele organi satie, en op de eerste plaats aan die van Rabo- Ongestoord en zonder fouten moe ten betalingen worden verwerkt (foto boven). De klant wil zijn rekeningafschriften zo snel mogelijk ontvangen (foto onder). In maart is bij Rabobank Nederland een kwaliteitsverbeteringsproject gestart. Elf banken rapporteren maandelijks over hun ervaringen met de produkten en dienstverlening van Rabobank Nederland. De kwaliteit kan op vele fronten beter, zo blijkt uit de eerste rap portages. In Raboband aandacht voor de kwaliteit van Rabobank Nederland en de plaatselijke banken. Deze keer de achtergron den van het betalingsverkeer. De Rabobank heeft een goede beurt ge maakt met het af schaffen van de ta rieven op het particuliere be talingsverkeer. Overal wordt en thousiast gere ageerd op deze gedurfde stap. Het afschaffen van de tarieven komt het imago van de Rabobank ten goede. Maar de dienstver lening van de Rabobank kan beter. Dat bleek uit bank Nederland. Wim van den Goor- bergh, lid van de Hoofddirectie, vertelt dat de noodzaak om iets te doen aan de kwaliteit van Rabobank Nederland groot is. 'Teveel is in te korte tijd misgegaan. De tolerantiegrens bij de plaatselijke banken is bereikt. Daar moet zo snel mogelijk verandering in komen.' Hoe staat het met de kwaliteit van het betalingsverkeer? Welke ambities zijn er en hoe denkt direc teur Betalingsverkeer Jac Verhaegen die te bereiken? 'Het betalingsverkeer verkeert in een sterk veranderende omgeving', vertelt Ver haegen. 'De kwaliteitseisen moeten daar aan worden aangepast. Vorig jaar hebben we intern doelstellingen geformuleerd voor de kwaliteit van de verwerking van het betalingsverkeer. Het gaat daarbij over tijdlijnen, beschikbaarheid van de verwer-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 6