Uit de bank geklapt Alles kwijt Geboorteland Persbericht? 4 De bankwereld is in beweging. Er gebeurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werkje bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde zaken of woorden is. In de rubriek'Uit de bank geklapt'de antwoorden op vragen als'Wat betekent dit?', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit er nog meer achter?'. Vragen worden beantwoord door deskundigen. Het adres: Redactie Raboband, Uit de bank geklapt, interne adrescode UCR 519, fax (030) 901904. Stel dat ik in het buitenland al mijn geld, pasjes, cards, cheques en papie ren kwijt raak. Hoe kom ik dan aan geld van mijn rekening? 'Bel onmiddellijk Interhelp', adviseert mr. Cees Hoogkamer van Cards en Chartale Be taaldiensten. 'Die blokkeren zo snel moge lijk de passen en cards, zodat de klant -bui- ten een eventueel eigen risico- geen financieel risico meer loopt. De passen en cards zijn dan in feite waardeloos gewor den. Interhelp is dag en nacht bereikbaar. Op alle passen en in bijvoorbeeld ReisKom- pas staat het telefoonnummer. Er zijn ook stickers met dit nummer voorhanden. Het nummer van Interhelp is *31-60316316, waarbij de sterretjes staan voor het ter plekke geldende internationale toegangs nummer. In Nederland is dat nummer gra tis. Om er voor te zorgen dat de klant weer geld in handen krijgt, zoekt Interhelp con tact met de Rabobank van de klant. Deze zorgt voor de verdere afhandeling. In uit zonderlijke gevallen kan Interhelp een voor schot regelen. De plaatselijke bank kan er - mits het saldo toereikend is - voor zorgen dat de klant snel over geld van de eigen re kening beschikt. De klant moet dan wel aangeven bij welke bank hij het geld wil op halen, welk bedrag in welke valuta hij wil hebben, zijn geboortedatum en paspoort nummer. Het is moeilijk aan te geven hoe snel de klant weer over geld beschikt. Dat hangt af van de plaats waar hij zich bevindt. In Parijs is het simpeler dan ergens op de Zuidpool. Wie zijn tra- velers cheques kwijt is, moet snel con tact opnemen met het dichtstbijzijnde kantoor van Thomas Cook of Ameri can Express. Die zorgen dan voor ver vangende cheques. De daarvoor te ge bruiken gratis telefoonnummers krijgt de klant bij het ophalen van de che ques. Het is wel zaak die nummers niet bij de cheques te bewaren en ook de nummers van de cheques separaat te be waren. En tot slot: Zorg dat klanten voor vertrek een reisverzekering afsluiten, die ook verlies en diefstal van geld dekt. De schade blijft op die manier binnen de perken.' Een tijdje geleden moesten we de na tionaliteit van onze ouders opgeven. Waarvoor was dat en wat wordt er met die informatie gedaan? 'Medewerkers van de Rabobankorgani- satie die werken bij een bedrijfsonderdeel met 35 en meer personeelsleden hebben in derdaad onlangs het verzoek gehad hun ge boorteland en dat van hun ouders op te geven', meldt Cor Nooijen van de Centrale Dienst Personeel. 'Dat is een vereiste op grond van de Wet Bevordering Evenredige Arbeidsdeelname Allochtonen. De overheid is een actief beleid gestart om allochtonen evenveel kansen op werk te bieden als au tochtonen hebben. Op grond van de wet is ieder bedrijf verplicht te streven naar een evenredige vertegenwoordiging van alloch tone werknemers. Als hulpmiddel is het be drijf verplicht tot het maken van een werk plan met cijfermateriaal, waarin wordt omschreven welke positieve acties men denkt te voeren bij het aanstellingsbeleid. Het cijfermateriaal moet worden samenge- Het eigen geboorteland en dat van de ouders bepaalt de achterstand. steld uit een exacte registratie van ieders ge boorteland en dat van de ouders. Uit onder zoek is gebleken dat niet alleen het eigen ge boorteland sterk bepalend is voor de achterstand op de arbeidsmarkt, maar dat dat ook zo is wanneer de ouders in bepaalde landen zijn geboren. De gegevens over de geboortelanden worden alleen binnen het eigen bedrijf in cijfermatige vorm gebruikt voor het werkplan en het jaarverslag. Een exemplaar van het jaarverslag moet worden verstrekt aan de Kamer van Koophandel. Verder worden binnen de Rabobankorgani- satie de gegevens uitsluitend in cijfermatige vorm gebruikt voor beleidsinformatie.' De Rabobank staat regelmatig in de krant. Dit zal meestal op basis van een persbericht gebeuren. Hoe wordt be paald over welk onderwerp een pers bericht uitgaat? 'De woordvoerders bij Rabobank Neder land voeren een actief beleid naar de pers', zegt Hans Ludo van Mierlo, hoofd Voor lichting en Externe Betrekkingen, 'toch kunnen zij de publiciteit over de Rabobank- organisatie maar ten dele beïnvloeden. Jour nalisten bepalen immers zelf wat nieuws is. En verder hangt dat af van het overige nieuwsaanbod. Ervaren woordvoerders weten wat journalisten interesseert en wat de beste momenten zijn om publiciteit te zoeken. Afhankelijk van de soort informatie die zij aan te bieden hebben, kiezen de woordvoerders de meest geschikte methode. Dat kan een persbericht zijn, maar ook een persconferentie, een ontvangst van een groepje journalisten of het aanbieden van zelfgeschreven artikelen of een interview met iemand van de leiding. Overigens zijn er veel contacten met de pers die niet direct tot publiciteit leiden. In de meeste gevallen bie den woordvoerders de media vooral achter grondinformatie. Dat dient de kwaliteit van de berichtgeving over het bedrijfsleven en de financiële wereld in het algemeen en natuurlijk ook over de Rabobankor- ganisatie. De woordvoerders zien toe op de eenheid in de berichtgeving en de coördinatie van de perscontacten. Zij beslissen uiteindelijk ook of iets wel of niet een persbericht wordt. En achten zij een persbericht minder ge schikt, dan onderzoeken ze of voor een andere manier van communiceren of een geschikter tijdstip gekozen kan worden.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1995 | | pagina 4